سوله‌های «بحران زلزله» در دسترس نیست
گروه مسکن: رئیس شورای شهر تهران از وضعیت سوله‌های بحران شهر تهران انتقاد کرد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که کمتر به عملکرد شهرداری تهران انتقاد صریح وارد می‌کند؛ روز گذشته در صحن علنی شورا نسبت به تغییر کاربری سوله‌های بحران از محلی برای انباشت وسایل امداد در زمان وقوع بحران به ورزشگاه و سایر کاربری‌ها به شهرداری تهران تذکر داد و عنوان کرد: این سوله‌ها در حال حاضر آمادگی کامل برای مدیریت بحران را ندارند و حتی برخی به انبار تبدیل شده‌اند و این در حالی است که این سوله‌ها برای شرایط بحرانی ساخته شده بودند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مطابق با برنامه مدیریت شهری تهران ساخت 120 پایگاه مدیریت بحران برای 120 ناحیه شهر تهران در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که تاکنون 110 پایگاه که به عنوان سوله‌های مدیریت بحران شناخته می‌شوند به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند. براساس آماری که احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرده است، از 110 سوله‌ بحرانی که در تهران ساخته شده و در حال بهره‌برداری است کمتر از 50 درصد یعنی 56 سوله در اختیار ورزش بانوان قرار گرفته است، به این معنی که به شکل پیمانکاری در اختیار سازمان ورزش شهرداری است و بالغ بر 6 میلیون نفر در طول سال از این فضا استفاده می‌کنند.


این در حالی است که مطابق با هدف اولیه این سوله‌ها ساخته شده‌اند تا مسوولان در شرایط بحرانی غافلگیر نشوند و انواع اقلام امدادی برای اسکان شهروندان در شرایط بحرانی همچون وقوع زلزله بزرگ آماده باشد، اما آنچه اکنون بر این سوله‌ها می‌گذرد، با ماهیت وجودی این سوله‌ها در شهر بسیار متفاوت است. این نوع انحراف از کاربری سوله‌های بحران سطح شهر تهران پیش از این نیز موضوع نگرانی برخی دیگر از اعضای شورای شهر بود. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا نیز معتقد است موضوع مدیریت بحران به جای آنکه اولویت کاری مدیران شهری باشد هم‌اکنون به یک شوخی تبدیل شده است. او تاکید کرد: این سوله‌ها هرچه سریع‌تر باید تخلیه و در اختیار هلال احمر قرار گیرد تا تجهیز شود و مایحتاج مورد نیاز مردم در سطح شهر در داخل سوله‌ها ذخیره شود. اما به نظر می‌رسد این تذکرات از سوی مدیران شهری هنوز پیگیری نمی‌شود. مهدی چمران، رئیس شورا دیروز در ادامه نطق غلامرضا انصاری با موضوع احتمال وقوع زلزله در تهران و سطح پایین آمادگی مدیریت شهری برای مقابله با این بحران گفت: اگر زلزله‌ای با شدت بالا در تهران رخ دهد نه تنها فاجعه سال و قرن بلکه فاجعه تاریخ خواهد بود به همین دلیل هم باید برای تهران فکر اساسی کرد.


او با تاکید بر اینکه ساختمان‌هایی که جدید ساخته می‌شوند ایمنی لازم را ندارند، گفت: شاهدیم ساختمان‌های جدید با وجود اینکه مهندس ناظر و مجری بر آن نظارت می‌کنند برخی در حین ساخت خراب شده‌اند.


او تغییر کاربری سوله‌های بحران شهر تهران را یکی از معضلات کنونی برای مقابله با وضعیت بحرانی پس از زلزله خواند و افزود: این سوله‌ها در حال حاضر آمادگی کامل برای پذیرش بحران را ندارند و حتی برخی به انبار تبدیل شده‌اند و این در حالی است که این سوله‌ها برای شرایط بحرانی ساخته شده بودند.


تصویب لایحه سیما و منظر شهری

در جریان جلسه روز گذشته شورای شهر تهران لایحه سیما و منظر شهری پس از چند ماه بررسی و با وجود مخالفت زیاد برخی اعضا به تصویب رسید. این لایحه در سه بخش شامل بایدها، نبایدها و توصیه‌ها تهیه شده است که به چهار بخش فرم مصالح، رنگ، بام بنا، پیش آمدگی و بازشوها و ملحقات مربوط می‌شود. براساس این لایحه شهرداری مکلف می‌شود با تشکیل شورای راهبردی 18 نفره، منظر و سیمای پایتخت را از طریق حراست مناظر طبیعی و بازسازی نمای ساختمان‌ها و فضاهای شهری متحول کند. در لایحه «ساماندهی وضعیت سیما و بهبود کیفیت محیطی تهران»، 4 ماموریت برای شورای راهبردی تعریف شده که مهم‌ترین آنها شامل نظارت بر اجرای 30 ضابطه جدید نمای ساختمان‌ها و اخذ مجوز قضایی برای تضمین اجرای ضوابط می‌شود. رحمت‌الله حافظی از جمله مخالفان این طرح، معتقد بود این طرح اثربخشی لازم را ندارد و صرفا اتلاف وقت است. شورای شهر حدود 10 سال قبل مصوبه‌ای درباره ساماندهی نما و منظر شهری داشته است. چرا در سال‌های گذشته اهتمام لازم برای اجرای این مصوبه وجود نداشت؟ پس از آن نیز طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران فرصت خوبی برای پرداختن به این موضوع بود اما شهرداری ورود لازم را به بحث سیما و منظر شهری نداشته است.


در نهایت با وجود مخالفت تعداد زیادی از اعضا، در زمان رای‌گیری اعلام شد فقط یک رای برای توصیب لایحه نیاز است که نهایتا یکی از اعضای مخالف دست خود را به نشانه مثبت بالا آورد تا شورای شهر تهران برای چندمین بار طی سال‌های اخیر، مصوبه‌ای در حوزه ساماندهی سیما و منظر شهری داشته باشد.