گروه مسکن: وقوع توفان و سیلاب یکشنبه شب و بروز ناهماهنگی در مدیریت بحران حادثه، با واکنش‌هایی از سوی اعضای شورای شهر در صحن علنی روز گذشته همراه شد. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به ارائه نشدن گزارش سازمان هواشناسی کشور عنوان کرد: این در حالی است که براساس آمار سایت بین‌المللی هواشناسی(۱۰ روز گذشته) پدیده سیلاب پیش‌بینی شده بود و تمامی اطلاعات در آن درج شده است ولی ما واکنش خوبی در مقابل این پدیده نداشتیم.


او ادامه داد: این بحران در صورتی رخ داد که پد هلیکوپتری امامزاده داوود تبدیل به پارکینگ شده و اورژانس اعلام کرده است از طریق تماس‌های مردمی ما از سیل و توفان مطلع شدیم و از طریق هواشناسی به ما اعلام رسمی نشده بود.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز یکی دیگر از اعضای شورای شهر بود که نسبت به این حادثه واکنش نشان داد.


رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت با بیان اینکه قدم اول در باز کردن گره‌ها پاسخ به بحران مسوولیت‌پذیری است، گفت: وجود آمارهای ضد و نقیض از میزان تلفات و خسارات از سوی منابع مختلف از ۱۲ تا ۶۰ نفر مفقود، ۸ تا ۱۲ کشته، ۲۰۰ تا ۳ هزار نفر روستایی در محاصره سیل و ۵ تا ۶۰ خودرو گرفتار سیلاب، بیانگر این واقعیت است که سازمان مدیریت بحران کشور هنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان و برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد.


او افزود: کارگروه‌های این سازمان فاقد برنامه هستند؛ در حالی که انتظار می‌رود جایگاهی برای تصمیمات راهبردی و راهگشا باشد و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف نیز باید از مهم‌ترین دستاوردهای این کارگروه‌ها باشد، ولی حوادث مکرر گذشته موید خلاف این موضوع است.


حافظی با اشاره به اینکه سازمان‌های هواشناسی، صدا و سیما، مدیریت بجران، پلیس و سایر سازمان‌های ذی ربط می‌توانند در کنار هم، یک سیستم هشدار سریع را در مخاطرات قابل پیش‌بینی شکل دهند، تاکید کرد: متاسفانه این بخش‌ها جزیره‌ای و پراکنده هستند و تاکنون نتوانسته‌اند به‌عنوان یک مجموعه متحد و واحد عمل کنند.