عملیات ویژه برای «پرند»
گروه مسکن، فرید قدیری: دبیر شورای مسکن استان تهران که ماه گذشته با حکم معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی به سمت ریاست هیات مدیره شهر جدید پرند منصوب شد، دیروز اعلام کرد: برای «پرند» مجموعه تازه‌ای از برنامه‌های شهری در دو سطح «مرتبط با تهران» و «مختص مناطق پرند» طراحی شده که با استفاده از ظرفیت‌های فعلی پایتخت، از ماه آینده در این شهر جدید به اجرا گذاشته می‌شود.

فریبرز واحدی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از برقراری ارتباط چند لایه بین دستگاه‌های خدماتی- دولتی استان تهران و شهر جدید پرند برای ترمیم سریع تنگناهای سکونتی در این شهر خبر داد و افزود: در حال حاضر مشکل اصلی شهر جدید پرند فارغ از «چالش‌های مسکن‌مهر»، خلأ مراکز مکمل محله‌های مسکونی همچون خدمات تفریحی، رفاهی، ورزشی، تجاری و مراکز خرید فرامحله‌ای و شهری است که برای ایجاد آنها در سطح سرانه‌های استاندارد باید از امکانات بالقوه پایتخت و سایر شهرهای استان تهران -با هدف جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی- استفاده شود. مدیرکل اداره راه‌و‌شهرسازی استان تهران تصریح کرد: به همین منظور، ظرفیت‌های اداره راه‌و‌شهرسازی و همچنین سایر دستگاه‌های عضو شورای مسکن استان تهران برای «پرند» به‌عنوان شهر جاذب جمعیت سرریز پایتخت، به خدمت گرفته می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، وضع موجود این شهر متناسب با موقعیت تعریف‌شده برای آن، ارتقا پیدا کند.


به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، پرند با مساحتی معادل ۲۷۰۰ هکتار، در حال حاضر جمعیتی حدود ۵۰ هزار خانوار «ساکن شب» را در خود جا داده که ۲۰ تا ۲۵ هزار خانوار در محله‌های غیر مسکن‌مهر و بقیه در ساختمان‌های مسکن‌مهر افتتاح‌شده مستقر هستند. تا پیش از شروع طرح مسکن‌‌مهر، در پرند حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی وجود داشت که عمدتاً خالی از سکنه رها شده بودند، اما از سال ۸۸ برنامه سال ۸۶ مبنی بر احداث نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مهر بعد از دو سال وقفه رسما کلید خورد و امروز علاوه بر اینکه بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی مهر تحویل متقاضیان شده، سایر پروژه‌های این طرح بیش از ۷۰ درصد پیشرفت‌فیزیکی دارد و به مراحل انتهایی ساخت و ساز نزدیک شده‌ است.


برای شهر جدید پرند یک طرح شهرسازی ویژه از بابت افزایش مساحت محدوده شهر از 2700 هکتار فعلی (1400 هکتار از مساحت فعلی پرند را زمین‌های 99ساله و محله‌های مسکن‌مهر تشکیل می‌دهد) به حدود 6هزار هکتار، تعریف شده است که قرار است در بلندمدت و در سطح تقسیمات کشوری و با هماهنگی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، این توسعه فیزیکی محقق شود.


فریبرز واحدی، دبیر شورای مسکن استان تهران درباره جزئیات عملیات ویژه برای «پرند» به «دنیای‌اقتصاد» گفت: شهر جدید پرند قابلیت شهرستان شدن را دارد و ساختار اداری آن باید تقویت شود که برای این منظور، می‌توان مراکز جدیدی در سطح انتظامی، راهور و... در این منطقه دایر کرد. واحدی دومین عملیات ویژه تدارک دیده شده برای شهر جدید پرند را «واگذاری سایت‌ها و محله‌های مسکن‌مهر به شهرداری» عنوان کرد و گفت: برای افزایش کیفیت زندگی در محله‌های مسکن‌مهر و بهبود محیط شهری این محله‌ها، طبق مصوبه شورای مسکن‌ استان، بنا داریم تمامی سایت‌های مسکن‌مهر را بعد از افتتاح و تحویل به متقاضیان، از بابت نگهداری و خدمات شهری، در اختیار شهرداری پرند قرار دهیم. برای جلب همکاری مدیریت شهری پرند نیز یکسری اقدامات انگیزشی همچون تامین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز فضای سبز، آسفالت و خدمات شهری از طریق تهاتر زمین یا پرداخت مستقیم یارانه‌ دولتی، در دستور کار داریم.


فرصت ۳۰ روزه به پیمانکاران مسکن‌مهر

رئیس هیات مدیره شهر جدید پرند درباره چالش مسکن‌مهر این منطقه نیز گفت: گزارش کاملی از آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام، متوقف و در آستانه تکمیل مسکن‌مهر شهر جدید پرند در حال تهیه است و همزمان، ریز عملکرد چهار پیمانکار و سازنده بزرگ‌مقیاس فعال در پرند را زیر ذره‌بین گذاشته‌ایم.


واحدی افزود: بخشی از عملیات ویژه که مختص پرند است، به تعیین تکلیف پروژه‌های مسکن‌مهر مربوط می‌شود که به این منظور با هماهنگی کامل هیات مدیره شهر جدید پرند، بنا شده عملیات اجرایی کلیه ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر این شهر جدید تا پایان سال ۹۴، به اتمام برسد.


دبیر شورای مسکن استان تهران افزود: زیاده‌خواهی و تعیین تکلیف‌های یکطرفه برخی پیمانکاران مسکن‌مهر که باعث تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی شده، به دقت مورد بررسی قرار گرفته و مهلت 30 روزه برای شروع به کار مجدد به آنها داده شده است در غیر این‌صورت، برای حل این پروژه‌ها به نفع متقاضیان، اقدام خواهد شد.


واحدی مهم‌ترین مشکل مسکن‌مهر را «تعاونی»ها اعلام کرد و گفت: در قراردادهای سه‌جانبه، مشکلات به مراتب کمتر از تعاونی‌های مسکن‌مهر است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، جمعیت شهر جدید پرند تا یک‌سال آینده از نیم میلیون نفر عبور می‌کند اما عمده ساکنان این شهر میهمانان روز شهر تهران هستند که برای حضور در مراکز شغلی خود، مجبور هستند بیشتر ساعات را در پایتخت اقامت کنند.


جمعیت شب تهران نزدیک به 9 میلیون نفر است اما به‌واسطه خوابگاهی بودن نقاط شهری اطراف تهران، 3 میلیون نفر در طول روز از مناطق اطراف وارد پایتخت می‌شوند و از امکانات و خدمات محدود و تکمیل‌ظرفیت تهران استفاده می‌کنند. از جمله اقدامات میان‌مدت و بلندمدت برای شهر جدید پرند، تسهیل حمل و نقل بین این شهر و تهران از طریق تکمیل عملیات احداث مترو است تا زمان مُرده ناشی از مسافرت روزانه ساکنان پرند تا حد امکان کاهش یابد.