گروه مسکن - مهدیس فرقانی: منحنی رشد قیمت فروش مسکن در سال ۹۳ در مقایسه با افزایش قیمت فروش مسکن در سال‌های ۹۱ و ۹۲ قابل چشم پوشی است، چراکه حباب قیمتی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ ایجاد شده بود در سال ۹۳ با وجود افزایش جزئی قیمت مسکن، تخلیه شد. قیمت فروش واحد مسکونی در سال ۹۱ نزدیک به ۵۰ درصد و در سال ۹۲ نزدیک به ۳۰ درصد رشد کرد، اما افزایش قیمت فروش واحدهای مسکونی در سال ۹۳ به میزان ۰۷/ ۴ بود. با توجه به آمار رشد قیمت مسکن در ۳ سال گذشته و نرخ تورم در سال ۹۳ می‌توان از تخلیه حباب کاذب در قیمت‌های پیشنهادی فروش در بازار مسکن خبر داد. بررسی قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی از ابتدای هفته جاری نشان می‌دهد که نرخ‌های اعلام شده از سوی مالکان و فایل‌های ارائه شده از طرف بنگاه‌های املاک، هماهنگی بیشتری با قدرت خریداران نسبت به گذشته دارد.

علاوه براین تعداد واحدهای مسکونی فروشی که قیمت کل آنها کمتر یا حداکثر تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان است کاملا محسوس است و ناگفته نماند که اکثر واحدهای متراژ کوچک یا سوئیت‌ها از این میزان قیمت پیشنهادی فروش برخوردار هستند.

به عنوان مثال یک واحد مسکونی به متراژ ۳۰ متر مربع با عمر بنای ۲ ساله در خیابان خواجه نظام، متری ۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده است یعنی ۹۰ میلیون تومان برای قیمت کل واحد مذکور از سوی مالک پیشنهاد شده است.

آپارتمان دیگری در خیابان استخر واقع در تهرانپارس ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ازای هر متر مربع از یک واحد ۳۰ متری پیشنهاد شده است که قیمت خرید این واحد مسکونی معادل ۷۵ میلیون تومان است.

جدول امروز ستون نبض بازار به معرفی تعدادی از واحدهای مسکونی فروش رفته در مناطق مختلف تهران پرداخته است که در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران ثبت شده‌اند. البته واحدهایی که عمر بنای آنها بیش از ۱۰ سال است یا کلنگی هستند براساس آمار حاصل از سامانه اطلاعات بازار املاک ایران، بیشتر خریداری شده‌اند. این مساله شاید ورود سازنده‌ها به بازار مسکن را نشان می‌دهد.

همان طور که در جدول آمده ۸۹ میلیون تومان بابت خرید یک واحد مسکونی ۴۴ متری، ۸ سال ساخت در خیابان محمدیه (مولوی)، طبق آمار سامانه اطلاعات بازار املاک ایران در چند روز گذشته به فروشنده پرداخت شده است.

ظهور آپارتمان‌های «زیر 100 میلیون» در تهران