گروه مسکن: بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۴ شهرداری تهران با ۲۶۰ میلیارد تومان کاهش نسبت به رقم پیشنهادی شهرداری تهران که معادل ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان ارائه شده بود دیروز در حالی به تصویب شورای شهر رسید که بسیاری از اعضا حتی با افزایش جزئی بودجه سال آینده نسبت به سال جاری مخالفت و عنوان کردند: برخلاف ادعای شهرداری تهران سهم درآمدهای ناپایدار شهرداری در سال آینده انقباضی دیده نشده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» البته محتوای بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری تهران که به ابتکار یکی از اعضای شورای شهر در دسترس عموم قرار گرفته است حاوی اطلاعات و نکات جالبی است که تاکنون به صورت شفاف و با جزئیات کامل اطلاع‌رسانی نشده بود.

اقدام این عضو شورای شهر تهران باعث شد که در چند روز اخیر سایت رسمی شهرداری تهران اطلاعات کتابچه بودجه شهرداری را که از سال ۹۱ تاکنون منتشر نشده بود به‌روزرسانی کند. بررسی دقیق‌تر اطلاعات منتشر شده از بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در ۸ بخش مجزا جزئیات بیشتری از عملکرد مالی مجموعه‌های شهرداری در سال آینده را مشخص می‌کند.

به عنوان مثال بخش پنجم این لایحه به بودجه سازمان‌ها وشرکت‌های تابعه شهرداری تهران اختصاص دارد که با احتساب بودجه این بخش به علاوه بودجه تبصره‌ها مجموع درآمدهای شهرداری تهران در سال آینده به حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. (رحمت الله حافظی-عضو شورای شهر-۱۲ بهمن ماه ۹۳-سایت شورای شهرتهران) این بخش جزئیات درآمدها و هزینه‌های یکساله سازمان‌ها و شرکت‌ها را نشان می‌دهد اما به گفته برخی از اعضای شورای شهر اطلاعات بودجه شرکت‌ها به صورت شفاف نیست.

بودجه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران، بودجه شرکت همشهری است که مجموع درآمدهای سال ۹۴ آن حدود ۲۹۲ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال‌جاری ۱۱۳ درصد (درآمد این شرکت در سال‌جاری حدود ۱۳۷ میلیارد تومان مصوب شده است) رشد داشته است. البته این در حالی است که مجموع هزینه‌های این شرکت نیز برای سال آینده حدود ۲۴۲ میلیارد تومان برآورد شده است. این اعداد نشان می‌دهد که مجموعه «همشهری» در سال آینده با وجود هزینه ۲۴۲ میلیارد تومانی فقط ۵۰ میلیارد تومان برای مجموعه شهرداری سود ایجاد خواهد کرد. یکی دیگر از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران نیز برج میلاد است که مجموع درآمدهای پیش‌بینی شده برای این شرکت در سال ۹۴، معادل ۳۰۱ میلیارد تومان برآورد شده است. مدیرعامل پیشین برج میلاد در گفت و گویی که در آبان ماه سال ۹۰ با «دنیای اقتصاد» انجام داد از هزینه ۲ میلیارد تومانی این برج در هر ماه خبر داده بود!

چند نکته از بودجه ۹۴

رئیس کمیسیون سلامت، ‌محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران که یکی از مخالفان افزایش بودجه سال آینده شهرداری نسبت به امسال است، چند نکته اساسی را در روند بررسی لایحه پیشنهادی حائز اهمیت دانست و گفت: در حالی به بررسی لایحه ۹۴ می‌پردازیم که هیچ گزارشی از عملکرد تبصره‌های بودجه سال ۹۳ توسط شهرداری به شورا ارائه نشده است و حداقل میزان بدهی‌های شهرداری قریب ۳۳ هزار میلیارد تومان است. او با اشاره به اینکه در پیوست پنج لایحه، فهرست املاک و مستغلات قابل فروش در سال ۹۴ آورده شده است، تصریح کرد: در این فهرست ۳۵۷ ملک با قیمت ۲ هزار و ۶۹ میلیارد تومان برای فروش پیش‌بینی شده که برخی از این املاک کاربری خدماتی داشته و در پهنه S است، مانند چند مورد پارکینگ و حتی در یک مورد نیز کاربری فضای سبز دارد، ولی به بهانه اینکه در طرح تفصیلی در پهنه M است در لیست فروش قرار گرفته است. او تصریح کرد: به جرات می‌توان شهر تهران را در سال آینده با همین کیفیت و با بودجه‌ای معادل ۷۵ درصد بودجه سال جاری اداره کرد که البته نیاز به عزم جدی برای جلوگیری از حیف و میل‌ها و ریخت و پاش‌ها دارد.