ایرج رهبر عضو هیات مدیره تشکل انبوه‌سازان ‌ اهداف‌ جهانی‌ به دنبال آن است که بر «مسکن‌ کافی‌ برای‌ همه» و تبدیل‌ اسکان‌ بشر به‌ محلی‌ امن‌، بهداشتی‌تر، داشتن‌ قابلیت‌ بیشتر برای‌ زندگی‌، عادلانه‌تر، پایدار و مثمرتر صحه‌ گذارد. دو موضوع‌ مهم با عناوین، «سرپناه‌ کافی‌ برای‌ همه‌» و «توسعه‌ پایدار اسکان‌ بشر در دنیای‌ شهرگرا» ملهم‌ از منشور سازمان‌ ملل‌ است‌ و با هدف‌ تایید مجدد مشارکت‌های‌ موجود و ایجاد مشارکت‌های‌ جدید جهت‌ عمل‌ در سطوح‌ بین‌المللی‌، ملی و محلی‌ برای‌ بهبود محیط‌ زیست‌ زندگی‌ انسان‌ است‌. این دو موضوع خود را به‌ اهداف‌، اصول‌ و توصیه‌های‌ مندرج‌ در «دستور کار «هبیتات» (مرکز اسکان بشر سازمان ملل)» متعهد دانسته‌ و حمایت‌ همه‌‌جانبه‌‌ای را برای‌ اجرای‌ آن‌ اعلام‌ می‌کند‌. برای‌ بهبود کیفیت‌ زندگی‌ در اسکان‌ بشر، باید با بدتر شدن‌ اوضاعی‌ که‌ در غالب‌ موارد، خصوصا در کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ به‌ نقطه‌ بحرانی‌ رسیده‌ است‌، مبارزه‌ کنیم‌. به این‌ منظور باید به طور جامعی‌ مصرف‌ الگوهای‌ تولید ناپایدار خصوصا در کشورهای‌ صنعتی‌، تغییرات‌ ناپایدار جمعیت شامل‌ ساختار و توزیع‌، دادن‌ اولویت‌ به‌ جمعیت‌ مازاد، بی‌‌خانمانی‌، فقر فزاینده‌، بیکاری‌، محرومیت‌های‌ اجتماعی‌، عدم‌ ثبات‌ خانواده‌، منابع‌ ناکافی‌، کمبود ساختار و خدمات‌ اساسی‌، کمبود برنامه‌ریزی‌ کافی‌، عدم‌ امنیت‌ و خشونت‌ رو به‌ رشد، تنزل‌ محیط‌‌زیست‌ و آسیب‌پذیری‌ رو به‌ رشد را مورد بررسی‌ قرار دهیم‌.

چالش‌ اسکان‌ بشر موضوعی‌ جهانی‌ است‌، ولی‌ کشورها و مناطق‌ نیز با مسائل‌ خاصی‌ که‌ راه‌ حل‌های‌ خاصی‌ را می‌طلبد، مواجه‌ هستند.

با توجه به اینکه توسعه‌ شهری‌ و روستایی‌ به هم‌ وابسته‌ است‌. علاوه‌ بر بهبود اسکان‌ شهری‌، باید کاری‌ کنیم‌ که‌ ساختار کافی‌، خدمات‌ عمومی‌ و فرصت‌های‌ شغلی‌ را به‌ مناطق‌ روستایی‌ ارائه‌ دهیم‌ و به این وسیله‌ مهاجرت‌ از روستا به‌ شهر را کاهش‌ دهیم‌. شهرک‌های‌ کوچک‌ و متوسط‌ نیازمند توجه‌ خاص‌ هستند. اساس‌ اقدام‌ ما در جریان‌ اجرای‌ دستور کار «هبیتات»‌ انسان‌ است‌. ما نیازهای‌ خاص‌ زنان‌، بچه‌ها و جوانان‌ را به‌ شرایط‌ امن‌ و سالم‌ درک‌ می‌کنیم‌ و باید بر مساعی‌ خود جهت‌ ریشه‌کنی‌ فقر و تبعیض‌ بیفزاییم‌ و از تمام‌ حقوق‌ بشر و آزادی‌های‌ اساسی‌ برای‌ همه‌ حمایت‌ کرده‌ و آن‌ را ارتقا دهیم‌ و به‌ نیازهای‌ اساسی‌ نظیر آموزش‌، تغذیه‌ و خدمات‌ بهداشتی‌ و خصوصا مسکن‌ کافی‌ برای‌ همه‌ پاسخ‌ دهیم‌. همچنین بر تعهدات‌ خود نسبت‌ به‌ تحقق‌ حق‌ مسکن‌ مناسب‌ مندرج‌ در اسناد بین‌المللی‌ تایید مجدد داشته باشیم. در این‌ راستا خواستار مشارکت‌ شرکای‌ دولتی‌، خصوصی‌ و غیردولتی‌ در تمام‌ سطوح‌ بوده‌ تا امنیت‌ شغلی‌ با اجتناب‌ از تبعیض‌ و دسترسی‌ مساوی‌ به‌ مسکن‌ مناسب‌ قابل‌ خرید برای‌ همه‌ و خانواده‌هایشان قابل تضمین‌ باشد‌. از طرفی باید در جهت‌ گسترش‌ عرضه‌ مسکن‌ قابل‌ تحمل‌ از طریق‌ توانمندسازی‌ بازار برای‌ عملکرد کارآمد بکوشیم‌ و به‌ آنهایی‌ که‌ قادر به‌ مشارکت‌ در بازارهای‌ مسکن‌سازی‌ نیستند کمک‌ کنیم‌. به‌ منظور پایدار کردن‌ محیط‌زیست‌ جهانی‌ و بهبود کیفیت‌ زندگی‌ در مساکن‌ خود، ما خود را نسبت‌ به‌ رعایت‌ الگوهای‌ پایدار تولید، مصرف‌، حمل‌ و نقل‌ و توسعه‌ اسکان‌، جلوگیری‌ از آلودگی‌، احترام‌ به‌ ظرفیت‌ اکوسیستم‌ و حفاظت‌ از فرصت‌ها برای‌ نسل‌های‌ آینده‌ ملزم‌ می‌کنیم‌.