گروه مسکن: معاون اول رئیس‌جمهور با ابلاغ مصوبه هیات‌دولت در خصوص تشکیل کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران، وظایف و ماموریت‌های این کمیسیون را اعلام کرد. کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران، نهادی است که چند ماه پیش، ایجاد آن از سوی برخی اعضای کابینه یازدهم پیشنهاد شد تا در کنار کمیسیون امور زیربنایی که در هیات‌دولت برقرار است، تشکیل شود و به صورت تخصصی و ویژه به مشکلات و نارسایی‌هایی شهری تهران بپردازد.

با تصویب هیات‌دولت، ترکیب کمیسیون ویژه تهران به ریاست وزیر کشور و با حضور وزرای راه‌وشهرسازی، نیرو، کشاورزی، ورزش، بهداشت و همچنین رئیس سازمان محیط‌زیست تعیین شده است. براساس ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور، طبق مصوبه هیات‌دولت، این کمیسیون ماموریت دارد در گام اول ساز و کار مناسب و مدل مطلوبی برای تعامل قوه مجریه و مدیریت شهری تعریف کند و سپس برای تحقق راهبردهایی همچون توسعه پایدار محلی، بهبود نظام مدیریتی کلان‌شهرها، نظارت دقیق و کارآمد بر گسترش کلان‌شهرها و مجموعه‌های شهری مربوط به آنها، تحقق حداکثری حقوق شهروندی و ارتقای کیفیت محیط زیست، لوایح و مقررات مربوطه را تدوین و به دولت ارائه کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هر چند در متن ابلاغیه اسحاق جهانگیری، محور ماموریت‌های کمیسیون ویژه تهران، ایجاد تعامل بین دولت مرکزی و دولت‌های محلی- شهرداری‌ها- تعیین شده است اما در شرح وظایف این کمیسیون موضوعی به چشم می‌خورد که دغدغه مشترک تعدادی از وزرا در ماه‌های اخیر بوده است. بحث «پایان دادن به تراکم‌فروشی در شهرداری‌ها و جبران درآمد از دست‌رفته از این محل از طریق اخذ عوارض نوسازی به‌عنوان درآمد پایدار»، موضوعی است که کمیسیون ویژه تهران باید برای آن راهکار طراحی و پیشنهاد کند.

در شرح وظایف هشت‌گانه کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران، موضوع «تدوین و تنظیم مدل و ساز و کار مالی و تدوین بودجه کلان‌شهرها و مجموعه‌های شهری مربوط به آنها با هدف تحقق نظام مالیه محلی و درآمد پایدار و ارائه به مراجع قانونی ذی‌ربط برای تصویب» قید شده است که در این راستا باید این کمیسیون برای ماجرای تراکم‌فروشی فکری بکند. همچنین «سیاست‌گذاری به منظور توقف روند مهاجرت موجود به کلان‌شهرها و مجموعه‌های شهری مربوط به آنها و ایجاد مزیت برای بازتوزیع فعالیت و جمعیت در چارچوب سیاست‌های کلی آمایش ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه آمایش جامع کشور، طرح کالبدی ملی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط» یکی دیگر از وظایف مهم این کمیسیون است. استاندار تهران، رئیس شورای شهر و شهردار تهران و سایر کلان‌شهرها (حسب مورد) با حق رای در جلسات کمیسیون اصلی (به تشخیص رئیس کمیسیون) و معاونان آنها در جلسات کمیته فرعی (به تشخیص دبیر کمیسیون) می‌توانند حضور پیدا کنند.