ماموریت‌های موسسه  «اخلاق و اندیشه شهروندی»

رئیس موسسه «اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان» در مراسم اختتامیه مسابقه «آتش جان» که با هدف ایجاد همبستگی اجتماعی برای جلوگیری از تکرار حادثه آتش‌سوزی در مدارس، برگزار شد، ضمن تاکید بر دستوری‌ نبودن موضوع اخلاق و اخلاق‌مداری در جامعه، به تشریح ماموریت‌های این موسسه پرداخت. عباس آخوندی در این مراسم با بیان اینکه باید وضعیتی را فراهم آوریم تا افراد آگاهانه به رعایت اخلاق به‌ویژه در عرصه عمومی توجه کنند، ابتدا درباره موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و چگونگی شکل‌گیری آن توضیح داد: در سال ۱۳۹۱ به همراه تعدادی از دوستان به این موضوع اندیشیدیم که با توجه به برخی مسائل کشور از جمله اخلاق که به عنوان مساله‌ای جدی پدیدار شده است، موسسه‌ای را تشکیل دهیم. همه دوستان در این اندیشه بودند که به چه دلیل مظاهر بی‌توجهی به اخلاق و بی‌اخلاقی در کشور موج می‌زند؟

رئیس موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان با بیان اینکه گفت‌وگو یکی از مسائل جدی در جامعه امروز است، اظهار کرد: این گفت‌وگو در شکل‌های مختلفی از جمله گفت‌وگوی درون خانه، درون حرفه‌ها، میان حرفه‌های مختلف و گفت‌وگوی اجتماعی می‌تواند وجود داشته باشد.

متاسفانه ما به جای گفت‌وگو اغلب فریاد می‌کشیم. از این رو، جلسات زیادی برگزار کردیم تا دریابیم چگونه می‌توانیم به سمت گفت‌وگوی اجتماعی سازمان‌یافته پیش برویم.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت راه‌وشهرسازی، آخوندی در این مراسم ادامه داد: سخنان پسندیده در رسانه‌هایی مانند رسانه ملی کم نمی‌شنویم، اما کمتر شاهد عمل جمعی و اقدام داوطلبانه هستیم.

با این اوصاف، به این نتیجه رسیدیم که این گفت‌وگوها است که با مشکل روبه‌رو شده است، بنابراین دور هم جمع شدیم تا ببینیم چگونه می‌توان هسته‌های گفت‌وگوی اجتماعی را پیرامون مسائل اجتماعی و نه قدرت و سیاست داشته باشیم. از این منظر سه عنصر خانواده، حرفه و شهری که در آن زندگی می‌کنیم، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. «موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان» نیز با همین اندیشه ساده شکل گرفت و هدفش ایجاد گفت‌وگویی ثمربخش بود که بتواند باعث ارتقای اخلاق شود.

شهروندان و تاثیر آنها در موضوع اخلاق مبحث دیگری بود که آخوندی بر آن تاکید کرد و گفت: اخلاق زمانی قابل طرح است که شهروند وجود داشته باشد.

اینکه انتظار داشته باشیم همه شهروندان بنا به دستورات دولتی اخلاق‌مدار باشند، در واقع نوعی تبعیت از قانون را خواستار شده‌ایم. درحالی که در انجام عمل اخلاقی، انتخاب فرد بسیار مهم است و نباید شهروندان را مجبور به این کار کرد.

بذر اخلاق

رئیس موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان افزود: این اندیشه‌ها توسط بزرگان به اینجا رسید که موسسه‌ «اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان» شکل بگیرد؛ موسسه‌ای که در آن قرار نیست کار عجیب و غریبی انجام شود و امیدواریم بتوانیم بذرهایی را در ذهن نسل خود و آینده بکاریم تا آگاهانه به اخلاق به‌ویژه در عرصه عمومی توجه شود.

ماجرای یک مسابقه

دومین محور سخنرانی دکتر آخوندی، مسابقه «آتش جان» (یادمان حریق در مدارس کشور) بود که وی درباره آن چنین گفت: متعاقب این اندیشه‌ها، آتش‌سوزی‌هایی در مدارس روی داد و همکاران به این موضوع اندیشیدند که چگونه می‌توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری و از جان فرزندان این مملکت حفاظت و حراست کرد، زیرا هر دختر و پسری در گوشه گوشه ایران که بر اثر آتش‌سوزی آسیب می‌بیند، فرزند ما است. برای یادآوری چنین حوادثی، مسابقه «آتش جان» را برگزار کردیم تا این موضوع مهم را فراموش نکنیم و ببینیم هر یک به سهم خود چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم. هر یک از ما به عنوان یک مسوول یا مادر و پدر باید گامی در جهت ارتقای امنیت مدارس کشور برداریم.

دکتر آخوندی افزود: این مسابقه به نوعی ورزش ذهنی ما و نوعی همبستگی اجتماعی است. خودمان هم باور نداشتیم که در مسابقه موسسه‌ای نوپا و بدون وابستگی به مرکزی دولتی، ۲۵۰ نفر ثبت‌نام و بیش از ۵۰ نفر طرح‌های خود را ارسال کنند.

در نهایت نیز پنج طرح برگزیده و معرفی شدند. در گام بعدی باید فکر کنیم که چگونه می‌توان بنای یادبودی را بر اساس طرح برتر در مکان تعیین شده ساخت و در فکر تامین مالی برای اجرایی شدن آن بود.

آخوندی برنامه‌های اعلام شده را آغاز راهی طولانی دانست و اظهار کرد: در کوچه و خیابان صدها موضوع هست که به آنها توجه زیادی نشده است. می‌توان از میان آنها موضوعاتی برای همفکری و اعتلای اخلاق در کشور یافت.