تصمیم جدید برای «تهران‌-شمال»

گروه مسکن- مریم علیزاده: بضاعت بودجه‌ای دولت یازدهم سبب شد وزارت راه‌وشهرسازی از میان حداقل دو مسیر در دست احداث در حدفاصل تهران تا شمال، آن را که با کمترین منابع و زودتر از دیگری آماده تردد می‌شود برای تکمیل انتخاب کند و در اولویت اول کاری خود برای سال۹۳ قرار دهد. پروژه ناتمام «آزادراه تهران- شمال» به عنوان یادگار عمرانی همه دولت‌های بعد از انقلاب تاکنون، شهریور سال گذشته به‌منظور گره‌گشایی، مقصد اولین سفر کاری عباس آخوندی قرار گرفت، اما مشخص شد فارغ از هزاران میلیارد تومان نیاز مالی برای تکمیل این آزادراه، پاره‌ای اختلافات حقوقی ریشه‌دار بین دولت و پیمانکار مربوطه وجود دارد که شاید حل برخی از آنها فراتر از اختیارات وزارتی باشد و سال‌ها زمان لازم باشد تا مرجع ثالث موفق شود آنها را حل کند.

ابهام درباره چگونگی رفع موانع حقوقی انباشته‌شده در این آزادراه از یک‌سو و خط‌مشی دولت یازدهم در اختصاص بودجه سال۹۳ به طرح‌های عمرانی، باعث شده هم‌اکنون پروژه «تعریض جاده هراز» به عنوان دومین مسیر در دست احداث برای تسهیل جابه‌جایی مسافران تهران و سایر شهرهای کشور به استان‌های شمالی -مازندران- در اولویت اول وزارت راه‌وشهرسازی در مقایسه با پروژه اول یعنی آزادراه تهران‌- شمال، قرار بگیرد.

بودجه سال۹۳ دولت به شکلی تنظیم شده که رقم ناچیز ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی، صرفا به پروژه‌هایی تزریق شود که امکان افتتاح آنها در یکی دو سال آینده وجود دارد. در این برنامه‌ریزی بودجه‌ای، طبیعی است که آزادراه پرخرج و نامعلوم - به لحاظ زمان افتتاح کامل- تهران‌شمال سهم کمتری در مقایسه با پروژه‌ای مشابه اما با وضعیتی روشن‌تر و بهتر را داشته باشد.

جاده‌ هراز به طول ۱۵۴ کیلومتر در شرق تهران موقعیتی به شکل قرینه جاده چالوس را که در غربی‌ترین نقطه پایتخت قرار گرفته دارد و از شرقی‌ترین نقطه در حریم تهران- از سمت شهر جدید پردیس- شروع می‌شود و تا شهر آمل در استان مازندران ادامه پیدا می‌کند. تعریض این جاده و ۴ بانده کردن مسیر آن از سال گذشته در دستور کار دولت به عنوان یک پروژه ملی قرار گرفت و با توجه به اینکه برآورد می‌شود تکمیل این پروژه -تعریض کامل جاده- به حداکثر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار و یکسال زمان نیاز دارد، مقرر شده در اولویت اول فعالیت‌های عمرانی وزارت راه‌وشهرسازی قرار بگیرد.

این در حالی است که برای تکمیل آزادراه تهران- شمال، گفته می‌شود چیزی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی و حداقل ۳۰ماه وقت لازم است.

در پروژه آزادراه تهران‌- شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر، تاکنون فقط قطعه چهار به طول ۲۲کیلومتر ساخته شده که اگرچه از بهار سال۹۲ تردد خودرو در آن برقرار شد، اما اخیرا اعلام شد در این قطعه، ۹۷درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده و ۳درصد دیگر هنوز مانده است!

در قطعه یک آزادراه تهران- شمال نیز که از غرب تهران در اتوبان همت شروع می‌شود فقط ۵۰درصد کار احداث انجام شده و سه سال برای تکمیل آن زمان نیاز است. در قطعات دو و سه نیز هیچ عملیاتی هنوز آغاز نشده است.

حالا براساس آنچه شنبه هفته گذشته -نهم فروردین- در جریان بازدید معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه‌وشهرسازی از عملیات تعریض جاده هراز اتفاق افتاد، مشخص شد: دولت امسال بنا دارد پیش‌از پرداختن به قسمت‌های ناتمام و اجرانشده آزادراه تهران- شمال، پروژه تعریض جاده هراز را تکمیل کند.

در چند روز گذشته خبرهایی توسط برخی خبرگزاری‌ها به نقل از عباس آخوندی تحت عنوان «خارج‌شدن پروژه آزادراه شمال از اولویت‌‌کاری دولت» منتشر شد، اما پیگیری‌های دیروز «دنیای‌اقتصاد» درباره صحت و سقم این خبر نشان داد: آخوندی در مصاحبه با خبرنگاران محلی استان مازندران و در برابر پرسشی درباره تکلیف آزادراه تهران-شمال، بدون آنکه اشاره‌ای به این آزادراه کند، پاسخ می‌دهد: «اولویت اول ما همین پروژه هراز است». آخوندی همچنین گفت: جاده هراز یکی از محورهای

پر تردد کشور است و درصدد هستیم با تعریض این جاده ظرفیت آن را معادل ۵۰ درصد افزایش دهیم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: محور ۱۵۴ کیلومتری هراز در دو استان تهران و مازندران قرار دارد. سرعت مورد نظر تردد در طراحی اولیه جاده هراز حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت است که با افزایش ظرفیت این جاده، سرعت حرکت خودروها در این محور ۸۰ کیلومتر و شیب ۹ درصدی آن به ۶ درصد کاهش می‌یابد. آخوندی اظهار کرد: سعی می‌شود جاده هراز در سال ۹۴ به‌طور کامل تکمیل شود و تعریض محور فیروزکوه نیز امسال به پایان برسد. وی خاطر نشان کرد: با افزایش ظرفیت این ۲ محور مهم کشور، میزان سهولت دسترسی، ایمنی و سرعت حرکت از تهران به سمت استان مازندران افزایش می‌یابد و با احداث ۲ کمربندی شمالی و جنوبی از منطقه پردیس، دسترسی از طریق آزادراه به جاده‌های هزار و فیروزکوه برقرار می‌شود. به گفته آخوندی، افزایش ظرفیت محور هراز در مجموع به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با فروش اوراق مشارکت و دیگر منابع اعتباری این هزینه تامین می‌شود.

عوارض موقت آزادراه شمال؛ ۲۰۰۰ تومان

به گزارش «دنیای اقتصاد» در ایام نوروز امسال، اخذ عوارض در مسیر قطعه چهار آزادراه تهران- شمال در حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس، تنها در دو سه روز اول سال۹۳ آغاز شد و بعد از آن، مجددا تردد در این مسیر به‌صورت رایگان و بدون دریافت عوارض، ادامه پیدا کرد. عوامل آزادراه تهران- شمال با نصب باجه‌های اخذ عوارض در پایان آزادراه و درحالی که عملیات نصب آنها به‌صورت کامل تکمیل نشده بود، در روزهای اول نوروز امسال، اقدام به دریافت ۲۰۰۰ تومان عوارض عبور از مسافران نوروزی عازم شهرهای شمالی کردند. روی باجه‌های اخذ عوارضی که در این آزادراه طی روزهای اول سال۹۳ دریافت می‌شد، عبارت «عوارض‌موقت» نوشته شده بود که شاید به معنای علی‌الحساب بودن نرخ ۲ هزار تومان و احتمال افزایش آن در سال جاری باشد. با این حال در طول هفته دوم ایام نوروز، اخذ عوارض در این مسیر لغو شد.