گروه مسکن - مهدیس فرقانی: ستون امروز نبض بازار انتقاد یکسری از متقاضیان حاضر در بازار مسکن به دولت را درباره وضعیت فعلی مسکن، مورد بررسی قرار داده است: به گزارش «تابناک» یکی از متقاضیان بازار مسکن در این رابطه تاکید کرد: دولت ما همچون سایر کشورهایی که تجربه موفق تامین مسکن را دارند باید از خریدارانی که دومین یا سومین واحد را خریداری می‌کنند و همچنین برای دلالانی که هر روز واحدی را خریداری می‌کنند و هفته بعد برای فروش به بازار عرضه می‌کنند، مالیات سنگین در نظر بگیرند به‌خصوص برای دلالان. با اقدامات این چنینی دولت، مسکن به کالا تبدیل می‌شود و از حالت سرمایه‌ای بودن خارج می‌شود و با این حساب متقاضیان از هر قشری می‌توانند، صاحبخانه شوند، چراکه با نبود احتکار و دلال بازی، قیمت‌ها در بازار مسکن واقعی می‌شوند.

منتقد دیگری می‌گوید: مسکن همچون نان شب برای مردم حیاتی است پس باید دست دلالان و طمعکاران از این بازار کوتاه شود، اما تا به امروز دولت راه‌های آزموده‌ای برای حل این مشکل در پیش نگرفته است و همواره پیشنهاد دریافت مالیات از سوداگران را مطرح کرده بدون آنکه مالیاتی تصویب و اخذ شود.

همچنین خریداری اظهار کرد: شخصی در ایران که از طریق خرید و فروش ملک سرمایه‌دار شده بود، برای توسعه سرمایه خود به آمریکا رفت تا با خرید و فروش ملک سرمایه خود را چند برابر کند، اما بعد از خرید چندین ملک نتوانست با افزایش سود املاکش را به سرمایه تبدیل کند، چراکه مسکن در آمریکا فقط کالای مصرفی است نه مثل ایران سرمایه‌ای! و علاوه براین وی هر ماه باید برای هر یک از واحدها مالیات جداگانه و قابل توجهی پرداخت می‌کرد و همین امر باعث ضرر چند میلیون دلاری وی شد.

وی تصریح کرد: راه مبارزه با احتکار و دلالی مسکن در ایران دقیقا همین است. یکی اینکه ملک تبدیل به کالا شود و از سوی دیگر مالیات سنگین در نظر گرفته شود تا افراد سرمایه خود را وارد بازار تولید یا در بانک سپرده‌گذاری کنند یا اینکه سهام شرکت‌های تولیدی را خریداری کنند نه اینکه ملک، سکه، طلا و.... احتکار کنند.

از طرف دیگر برخی از متقاضیان معتقدند که با وجود تلاش گسترده رسانه‌ها برای القای کاهش قیمت مسکن یا عدم افزایش آن در سال آینده، قیمت مسکن در سال ۹۳ ممکن است به دلایل زیر دچار نوسان شود: افزایش مبلغ وام خرید مسکن، افزایش ۲۵ درصدی قیمت تراکم، افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، کاهش عرضه مسکن طی ۲ سال گذشته و عدم تناسب آن با تقاضای روزافزون، توقف طرح مسکن مهر، از بین رفتن احتمالی جاذبه بازارهای رقیب به‌ویژه بورس و فرار سرمایه‌ها از این بازارها به سمت بازار مسکن.

خواسته عمومی برای دریافت مالیات از سوداگران مسکن