حداقل هزینه پایتخت در سال 93
گروه مسکن- بهشاد بهرامی: معاون مالی و اداری شهرداری تهران از افزایش حداقل15درصدی بودجه 93 شهرداری تهران خبر داد و اعلام کرد: طبق پیش‌بینی انجام شده در برنامه پنج ساله دوم بنا داریم بودجه 93 شهرداری تهران را حداقل با 15 درصد افزایش نسبت به مجموع بودجه و متمم امسال، به شورای شهر ارائه کنیم به این ترتیب بودجه سال آینده حداقل 16 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
حسین محمد پورزرندی معاون شهردار تهران در نشست خبری روزگذشته در خصوص نحوه تنظیم بودجه سال آینده مجموعه شهرداری تهران اظهار کرد: در بررسی‌های انجام شده محورهای کلی درآمد و هزینه‌های شهرداری تا سال 97 در برنامه پنج ساله دوم ارائه شده است و بر همین اساس در یک روند متداوم بنا داریم هر ساله حداقل 15 درصد درآمدهای شهرداری تهران را افزایش دهیم.
پورزرندی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تامین درآمدهای شهرداری تهران در ۶ماهه نخست امسال و علت رشد درآمدی در مقایسه با کسری درآمد دولت در این مدت به «دنیای اقتصاد» گفت: از آنجا که شهرداری تهران امسال توانسته سهم درآمدهای پایدار را به مرز ۴۰ درصد برساند در مجموع امکان تحقق درآمدهای نقد و غیرنقد را بیش از ۱۰۰درصد در ۶ ماهه نخست به دست آورد.
او در پاسخ به این سوال که چرا اعضای شورای شهر معتقدند بخش مهمی از افزایش درآمدهای شهرداری مرهون سه حوزه ناپایدار شامل تغییر کاربری؛ عوارض متفرقه و تراکم بوده است گفت: به طور میانگین تمامی کدهای درآمدی افزایش ۳۰ درصد را تجربه کردند در این میان کد درآمدی تراکم و تغییر کاربری نیز در متمم بودجه به همان نسبت ۳۰ درصد اضافه شدند و این‌طور نبوده که تمامی افزایش درآمد مدیون حوزه تراکم و تغییر کاربری باشد.
پیش‌بینی وصول ۵۰ درصدی عوارض
معاون شهردار تهران با اشاره به توزیع قبوض عوارض نوسازی و کسب‌وپیشه در سال‌جاری اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از دو هزار و ۷۰۰ فقره پاکت عوارض نوسازی توزیع شده در سطح شهر که معادل ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد بیش از ۵۰ درصد وصولی داشته باشیم.
او اضافه کرد: این در حالی است که هر ساله میزان درآمد وصولی از محل عوارض نوسازی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کل قبوض بوده است.
پورزرندی میزان طلب شهرداری در حوزه عوارض نوسازی در سال‌های گذشته را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: برای ترغیب شهروندان مدت زمان شرکت در قرعه کشی خوش حسابان را تا ۵ دی تمدید کرده ایم.
رشد ۳۱ درصدی درآمدها در ۸ ماه
معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به تصویب متمم بودجه در جلسه آخر شورای شهر تهران درباره علت ارائه متمم بودجه تصریح کرد: بودجه سال جاری در ابتدا با رقم ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی به شورای شهر سوم پیشنهاد شد اما اعضای شورا پیش‌بینی می‌کردند به دلیل شرایط انتخاباتی کشور چنین رقمی محقق نشود به همین دلیل رقم بودجه را تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش دادند. او ادامه داد: با این وجود در عملکرد ۸ ماهه شهرداری تهران توانست ۳۱ درصد بیش از رقم پیش‌بینی شده در بودجه کل سال را محقق کند به همین دلیل برای دریافت مجوز هزینه کردن درآمدهای وصول شده متممی با رقم ۳هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان را به شورای شهر چهارم ارائه کردیم.
او به متمم تصویب شده اشاره کرد و گفت: از رقم پیشنهادی، ۳ هزار و۴۴۹ میلیارد تومان به تصویب رسید که بالغ بر ۸۰ درصد آن به پروژه‌های عمرانی و حمل و نقل اختصاص دارد و کمتر از ۲۰ درصد رقم پیش‌بینی شده در متمم به موارد جاری و نگهداشت مربوط می‌شود.
تهاتر گود ایران زمین با پل صدر ؟
پورزرندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ماجرای تهاتر هزینه ساخت پروژه صدر و هزینه عوارض پروژه ایران زمین اشاره و اظهار کرد: هیچ گونه ارتباط تهاتری میان پروژه ایران زمین و صدر وجود ندارد.
او در تشریح ارتباط شهرداری با بابک زنجانی صاحب پروژه ایران زمین گفت: ماجرا از این قرار بوده که آقای بابک زنجانی برای پروژه ایران زمین تقاضای پروانه کرده بود که براساس ضوابط بخش درآمدی ۳۰ درصد هزینه صدور پروانه را به صورت نقدی و مابقی را به صورت اقساطی در قالب چندین چک به شهرداری منطقه دو ارائه کرده است.
او اضافه کرد: از طرفی پیمانکار پروژه صدر برای دریافت ال سی به صورت مستقل از آقای زنجانی کمک گرفته که ایشان در مقابل دریافت ملک از پیمانکار، از بانکی در کشور مالزی ال سی برای پروژه بازکرده است. بنابراین ایشان بابت این پروژه حدود ۴۰ میلیون دلار از شهرداری طلبکار بوده است. او عنوان کرد: در سررسید چک‌ها آقای زنجانی از شهرداری تقاضا داشتند که چک‌ها فعلا عقب بیفتد و چون ایشان از شهرداری طلبکار بودند قبول کردیم فعلا پرداخت چک‌ها عقب بیفتد.
پورزرندی تاکید کرد: اصلا تفاهمنامه تهاتری میان آقای زنجانی و شهرداری امضا نشده و اگر کسی در این مورد ادعایی دارد، پیشنهاد می‌دهیم تیم کارشناسی برای روشن شدن اصل این موضوع تشکیل دهند؛ البته مدارک و اسناد این پروژه‌ها کاملا شفاف و روشن است و ما می‌توانیم آن را ارائه کنیم.
توافق با وزارت راه وشهرسازی
معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: امیدواریم در دولت یازدهم تعامل بهتری نسبت به دولت‌های گذشته به وجود آید و مشکلات ما در خصوص فاینانس‌ها و ال‌سی‌ها و توافق‌ها کاهش پیدا کند.
او اظهار کرد: خوشبختانه طبق توافقی که بین شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی صورت گرفته قرار است ۴۰۰ میلیون یورو در حوزه ساخت و توسعه متروی پرند و فرودگاه امام(ره) تخصیص پیدا کند.