گروه مسکن - هاجر شادمانی: با گذشت یک‌سال از طرح ویژه بازرسی بر گودبرداری‌های شهر تهران، نتایج این بازرسی‌ها حاکی است: طی یک سال اخیر 11 درصد ساخت و سازهای پایتخت در عملیات گودبرداری ناامن بوده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، طرح بازرسی از عملیات گودبرداری برای ساختمان‌های در دست ساخت پایتخت که از آذرماه سال گذشته از سوی سازمان نظام مهندسی تهران اجرا شد، با گذشت یک‌سال در نهایت منجر به صدور دستور توقف برای ۱۱ درصد ساخت و سازهای پایتخت شد که البته این تعداد مربوط به ۱۲ هزار مورد بازرسی است که طی زمان گفته شده همین تعداد ساخت‌وساز در تهران صورت گرفته است. به این ترتیب از مجموع ۱۲ هزار مورد بازرسی عملیات گودبرداری طی یکسال گذشته ۱۳۴۲ پروژه ساختمانی به علت عدم رعایت ضوابط ایمنی در گودبرداری و در نتیجه پرخطر تشخیص داده شدن آن از سوی بازرسان نظام مهندسی، دستور توقف گرفته اند.
حضور کمرنگ مهندسان ناظر
معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این باره گفت: طرح ویژه بازرسی بر گودبرداری‌های شهر تهران از آذرماه سال گذشته از سوی این سازمان به اجرا درآمد که مهم‌ترین هدف و دغدغه این طرح، بررسی خسارت‌های احتمالی ناشی از گودبرداری‌های پرخطر، چاره‌جویی برای بی مسوولیتی افراد مسوول پس از وقوع حوادث ناشی از این گودبرداری‌ها و همچنین معرفی مسوولان این حوادث و در نتیجه کاهش اتفاقات ناشی از گودبرداری‌های پرخطر است. رضا حیدریون در تشریح عملکرد یکساله ۱۰۰ تیم ویژه بازرسی از گودبرداری‌های شهر تهران خاطرنشان کرد: از آذرماه سال گذشته تاکنون ۱۲ هزار و ۹۳ مورد نظارت بر گودبرداری‌های پایتخت انجام شده است؛ که از این تعداد برای ۱۳۴۲ پروژه دستور توقف صادر شده است. وی با بیان اینکه پروژه‌های متوقف شده از مجموع بازرسی‌های انجام شده ۱۱ درصد این ساخت و سازها را به خود اختصاص داده است، افزود: بیشترین میزان تخلف گودبرداری طی یکسال اخیر در منطقه ۲ تهران صورت گرفته که بیشترین میزان ساخت‌وساز و گودبرداری‌ها هم در همین منطقه بوده است این در حالی است که کمترین میزان تخلف در مناطق ۱۸ و ۱۹ گزارش شده است. حیدریون با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین نکات در طرح بازرسی‌های گودبرداری، درصد حضور مهندسان ناظر در حین انجام عملیات گودبرداری است، تصریح کرد: گزارش یکساله این بازرسی‌ها حاکی از حضور کمرنگ و ضعیف مهندسان ناظر در جریان عملیات گودبرداری است که این میزان در ابتدای اجرای بازرسی بر گودبرداری‌ها ۴۹ درصد و هم اکنون حدود ۶۰ درصد است. وی ادامه داد: به دنبال دستور توقف برای گودبرداری‌های پرخطر طی یک سال گذشته، ۴۰ نفر از مهندسان ناظر متخلف هم برای رسیدگی به تخلف صورت گرفته و صدور حکم به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران معرفی شده‌اند.
سهم حوادث گودبرداری در بافت فرسوده
معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد از مجموع بیش از ۱۲ هزار گود بازدید شده طی یکسال اخیر، ۴۴ درصد این گودها در مجاورت املاک فرسوده بوده است که این امر ضریب خطر ناشی از گودبرداری را افزایش می‌دهد.
وی با تاکید بر ضرورت همکاری مجموعه شهرداری تهران برای ارائه بانک اطلاعاتی املاک فرسوده به منظور کاهش حوادث ناشی از مجاورت گودهای پرخطر با املاک فرسوده، اظهار کرد: همچنین از مجموع بازدیدهای صورت گرفته ۷۳درصد پروژه‌ها مجری ذی صلاح نداشتند که این خود زنگ خطر قابل توجهی برای ساخت و سازهای پایتخت به شمار می‌رود. اعطای صلاحیت گودبرداری به مهندسان عمران، تعیین صلاحیت پیمانکاران گودبرداری که در حال حاضر از نکات مبهم در این زمینه است به همراه رفع نواقص قانونی، مواردی است که حیدریون با تاکید بر آنها خواستار همکاری مجموعه مدیریت شهری تهران برای کاهش حوادث ناشی از گودبرداری‌های پرخطر شد.