کارگران ساختمانی با 20میلیارد تومان اعتبار آموزش می‌بینند

گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: از حدود سه سال آینده امیدواریم، هیچ کارگری بدون کارت مهارت در بخش ساخت‌و‌ساز فعال نباشد. عکس: احمد نادری

به گزارش دنیای اقتصاد محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در جریان مراسم امضاء تفاهمنامه شناسایی و ارائه آموزش‌های مهارتی بین وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان مطلب فوق افزود: متاسفانه با وجودی که در بخش ساخت‌و‌ساز طراح، مهندس ناظر و سایر نیروها دارای توانمندی قابل‌قبولی هستند، با کمبود نیروی ماهر و متخصص در این بخش روبه‌رو هستیم.

وزیر مسکن و شهرسازی اظهار داشت: کمبود نیروی ماهر و متخصص مانع اصلی بهبود کیفیت در بخش ساخت‌و‌ساز است.

سعیدی‌کیا با اشاره به اهتمام وزارت کار نسبت به این موضوع خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال ۸۶ و در قالب تبصره «۶» هم فضای مناسبی برای رفع چنین مشکلی به وجود آمده است.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری در این خصوص گفت: در این تفاهمنامه به میزانی تامین منابع صورت گرفته که در ۵رشته به کارگران ساختمان کارت مهارت بعد از برگزاری آزمون توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای داده می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در قانون برنامه سوم توسعه نیز به موضوع تقویت نیروی کار تاکید شده، اما اتفاق مفیدی روی نداده، خاطرنشان کرد: از مجموع یارانه‌های موجود ۲۰میلیارد تومان در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای پرورش نیروی کار در آموزشگاه‌ها گذاشته‌ایم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به توسعه این کار در آینده افزود: امیدواریم طی سال‌های آینده دیگر کارگری بدون کارت مهارت در بخش ساخت‌و‌ساز وارد نشود. وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: کارت مهارت در ۵ رشته آرماتوربندی، قالب‌بندی، بتن‌بندی، بنای سخت‌کار و جوشکار اسکلت فلزی به کارگران بعد از حضور در آزمون داده می‌شود.

افزایش کیفیت ساختمان‌ها با تقویت نیروی کار

علی کردان، معاون وزیر کار و امور اجتماعی در این مراسم با اشاره به اینکه برابر قانون، دولت موظف بود کار حرفه آموزشی را در بخش ساختمان ظرف ۱۲سال به پایان برساند، اظهار داشت: با گذشت ۱۱سال از این قانون کار مفیدی به دلیل فراهم نبودن شرایط صورت نگرفته است. کردان با بیان اینکه در قانون بودجه ۸۶ دولت شرایط را برای آموزش کارگران فراهم کرده، تصریح کرد: با مساعی وزارت مسکن و همکاری وزارت کار شرایط امضای این تفاهمنامه فراهم شد که بدین‌وسیله با تقویت نیروی کار در نهایت کیفیت ساختمان‌ها افزایش یابد.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۳۹ حرفه مربوط به بخش ساختمان وجود دارد، اظهار داشت: آموزش کارگران در این تفاهمنامه در ۵رشته که به مقاوم‌سازی مربوط می‌شود، انجام خواهد شد.

به گفته کردان، در فراخوانی که سال قبل بدین منظور اعلام شد، یک‌هزار شخصیت حقیقی و حقوقی درخواست آموزش در این حرفه‌ها را دادند و از میان آنها ۴۳۰ حرفه مجوز گرفتند. کردان تصریح کرد: مهم‌ترین کاری که ما باید انجام دهیم شناسایی افرادی است که باید آموزش ببینند.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به نیاز بالای این کارگران به کسب درآمد اظهار داشت: بدین منظور تدابیری اتخاذ شده تا در حد محدود به کارگرانی که سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند حقوق محدودی برای گذران زندگی پرداخت شود. به گفته وی، در صورتی که در بخش معرفی کارگران توفیق داشته باشیم، قادر به توسعه آموزشگاه‌ها خواهیم بود.

شناسایی ۲۴۰هزار کارگر از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

منوچهر خواجه‌دلویی، معاون امور مسکن وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه وجود ۱۲۰هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی و ۴۸هزار کاردان نشان از رفع نیاز در این خصوص است، گفت:‌ از سال‌جاری باید اهتمام خود را بر تقویت نیروی کارگر بگذاریم.

خواجه‌دلویی خاطرنشان کرد: براساس این تفاهمنامه ۲۴۰هزار کارگر از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای شناسایی شده و بر این اساس ۱۱میلیون نفر- ساعت به میزان ۱۴۳میلیارد ریال اعتبار آموزش صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه کمک سرانه کارآموزان به ازای هر نفر ۳۰۰هزار ریال در هر دوره است، گفت: بر این اساس هزینه سنجش صلاحیت فنی در آزمون پایانی به میزان ۲۴میلیارد ریال و هزینه شناسایی و معرفی کارگران فاقد مهارت جمعا ۱۵میلیارد ریال است.