تامین مسکن کارگران غیربومی در شهرستان‌های صنعتی ضروری است
گروه مسکن- میترا یافتیان: حضور و فعالیت شرکت‌های نفتی و گازی طی سالیان اخیر در شهرستان لامرد، از توابع استان فارس موجبات افزایش ناگهانی قیمت مسکن را در این منطقه فراهم آورده است.

محمدعلی حیاتی، نماینده مردم لامرد و مهر از جنوبی‌ترین شهرستان‌های استان فارس، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با عنوان این مطلب افزود: متاسفانه طی یک یا دو سال اخیر علاوه بر افزایش قیمت خرید مسکن، اجاره‌بها نیز به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته، به طوری که افراد بومی و فاقد مسکن در این مناطق به ویژه زوج‌های جوان با مشکل تامین خانه مواجه شده‌اند و این در حالی است که هیچ‌گونه اقدام جدی از سوی دولت نسبت به ساخت مسکن در این شهرستان صورت نگرفته است.
وی یادآور شد: البته ساخت‌وسازها به شکل بسیار محدودی از سوی بخش خصوصی یا مردم در قالب پروژه‌های تک‌واحدی یا چند واحدی در حال انجام است، اما این میزان به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مردم منطقه و کارگران غیربومی شاغل در کارخانه‌های صنعتی و پالایشگاه‌های نفتی و گازی در این منطقه نیست.
وی تصریح کرد: به واقع در شهرستان لامرد که حدود ۳۰هزار نفر جمعیت دارد، قیمت مسکن نسبت به دو سال گذشته حدود ۳برابر رشد کرده، در حالی که نه تنها ساخت‌وسازها به این میزان افزایش نیافته، بلکه قیمت خرید و یا اجاره‌خانه‌های خشت و گلی نیز برای مردم فاقد مسکن افزایش چشمگیری یافته است.
وی خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که در این منطقه در حال شکل‌گیری است، احداث واحدهای صنعتی بزرگ نظیر منطقه ویژه صنایع انرژی‌‌بر است و با توجه به اینکه نوعی صنایع مادر به شمار می‌رود، قاعدتا نیروی انسانی زیادی را برای فعالیت در آن، جذب می‌کند، بنابراین اگر تدابیر اساسی برای ساخت مسکن در این شهرستان صورت نگیرد، وضع مسکن به مراتب از آنچه هست، بدتر خواهد شد. وی اظهار کرد: از دیگر مشکلات اساسی تامین مسکن و ساخت‌وساز در شهرستان لامرد، کمبود زمین دولتی برای واگذاری به صورت اجاره 99ساله است، بدین مفهوم که اگر انبوه‌سازان بخواهند بر روی زمین‌های دولتی، اقدام به ساخت‌وساز کنند، متناسب با نیاز مردم منطقه زمین در اختیار دولت نیست و سایر زمین‌ها نیز چون اغلب به صورت مشاع هستند، شرکای زیادی دارند که تفکیک آنها با مشکل مواجه است.
بنابراین روی هم رفته، قبل از مشکل تامین مسکن، پیدا کردن زمین دولتی برای تحقق وعده‌های دولت در حوزه مسکن، دارای اهمیت ویژه است. وی اظهار کرد: برای رفع کمبود زمین در این شهرستان طی سال‌های اخیر پیشنهاد تغییر طرح جامع این منطقه را مطرح کردیم که متاسفانه اجرایی شدن آن با روال کندی دنبال می‌شود. البته از وزیر مسکن و شهرسازی نیز خواستیم تا هر چه سریع‌تر دستور تغییر طرح جامع لامرد را صادر کنند، چرا که بسیاری از اراضی ملی در اطراف شهر واقع شده و خارج از محدوده شهری به شمار می‌رود. بنابراین اگر نگاه دولت و مسوولان به این شهر فراتر رود و با تغییر طرح جامع آن، محدوده اطراف نیز جزو بافت‌ شهری محسوب ‌شود، زمین موردنیاز برای ساخت واحدهای مسکونی در این شهرستان تامین می‌شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر این، فعالیت پالایشگاه بزرگ گاز پارسیان و نیز 4 حوزه گازی بزرگ در این منطقه باعث شده است، تعداد بسیار زیادی کارگر غیربومی در آن مشغول به فعالیت شوند که با حمایت‌های مالی قوی شرکت نفت از این نیروها، قیمت اجاره و خرید ملک در سطح منطقه از رشد بسیار زیادی برخوردار شده و مردم بومی فاقد مسکن را با قیمت‌های بسیار بالا برای تامین خانه مواجه ساخته است.
همچنین بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور نیز در این منطقه در حال شکل‌گیری است که با آغاز به کار آن چندین هزار شغل و به تبع آن چندین هزار تقاضای تامین مسکن در سطح شهرستان لامرد به وجود خواهد آمد.
به گفته وی، در آینده نزدیک کارخانه 4هزار تنی سیمان لامرد نیز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. کارخانه فولاد و ذوب‌آهن در این شهرستان نیز در حال شکل‌گیری است، در کنار آن،‌ عملیات ساخت صنایع کوچکی با ظرفیت 100 تا 150نفر شاغل نیز آغاز شده و برخی از آنها نیز به بهره‌برداری رسیده است.
بنابراین حجم بسیار بالای فعالیت‌های صنعتی در شهرستان لامرد، تقاضا را برای مسکن به شدت افزایش داده است، ضمن اینکه از مناطق همجوار این شهرستان نیز افرادی متقاضی سکونت در این منطقه شده‌‌اند. به طوری که مهاجرپذیری لامرد به طور فوق‌‌العاده‌ای بالا رفته و میزان متقاضی برای سکونت در این شهرستان هر روز رو به
افزایش است.
وی طولانی‌بودن دوره زمانی دریافت وام خرید و ساخت مسکن را در این شهرستان، یکی از معضلات اصلی کمبود ساخت‌و ساز دانست و افزود: علاوه بر این اغلب متقاضیان دریافت این وام‌ها با مشکل‌ پیدا کردن ضامن مواجه هستند.
وی در ادامه به بالا بودن قیمت مصالح ساختمانی در شهرستان لامرد اشاره کرد و گفت: متاسفانه چون اغلب این مصالح از شهرهای اطراف به این شهرستان وارد می‌شود، به دلیل طولانی بودن مسافت، هزینه حمل بالایی داشته وبه تبع آن تاثیر منفی بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در لامرد دارد، به طوری‌که قیمت تمام‌شده یک مترمربع خانه در این منطقه در مقایسه با شهرستان‌هایی با ویژگی‌های مشابه بسیار بیشتر است.
وی تشویق انبوه‌سازان برای ساخت واحدهای مسکونی را از طریق ارائه تحقیقات در اخذ عوارض شهری از مهمترین اقدامات انجام‌شده در رابطه با فراهم کردن شرایط بهتر جهت ساخت‌وساز در این منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر این تاکنون برخی رایزنی‌های انجام شده با وزارت مسکن نسبت به واگذاری زمین با اجاره ۹۹ساله به انبوه‌سازان به نتیجه رسیده و امیدواریم وعده‌های دولت در این زمینه محقق شود.