ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی از برنامه تا عمل

گروه مسکن: میترا یافتیان- حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده خرید مسکن، واگذاری زمین‌های دولتی با اجاره ۹۹ساله به تعاونی‌های مسکن و انبوه‌سازان واجد شرایط به استعداد ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور و نیز فراهم آوردن تسهیلات ساخت ۵/۱میلیون مسکن در طول سال‌جاری از مهم‌ترین سیاست‌های دولت است که تاکید بر تحقق آن بارها و بارها از سوی وزیر مسکن و شهرسازی در جلسات و نشست‌های مختلف اعلام شده است. در رابطه با میزان به واقعیت نزدیک بودن تحقق این وعده‌ها با تنی چند از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن در پی می‌آید:

حمید زنگنه، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه ابراز عقیده می‌کند: دولت در جایی می‌گوید، امسال ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور باید ساخته شود، از طرف دیگر این‌گونه اعلام می‌کند که زمین را آماده‌سازی شده تحویل می‌دهد و افرادی که این زمین را می‌گیرند، باید بسازند و وزارت مسکن خود مسکن نمی‌سازد. در این صورت حرف واگذاری زمین به استعداد ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی که دردی از مردم دوا نمی‌کند، همچنانکه همین الان در خوزستان تعاونی‌هایی داریم که بیش از ۲۰سال پیش از دولت زمین گرفته‌اند اما به دلیل افزایش تورم سالانه، اجرای زیرساخت‌های لازم نظیر آب، برق، گاز و.. به تعویق افتاده و نه تنها این زمین‌ها به زیرساخت‌ نرفته‌اند بلکه وضعیت این تعاونی‌ها و زمین‌های دولتی که به آنها واگذار شده، هم مشخص نشده است.

واگذاری زمین که خانه نشد

این عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: واگذاری زمین که نمی‌شود تولید مسکن و قطعا واگذاری ۵/۱میلیون قطعه زمین، ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی را در کشور رقم نمی‌زند. علاوه بر این وقتی دولت می‌گوید، ۱۰هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات ساخت مسکن به بانک‌ها واگذار کرده اکنون با گذشت حدود ۶ماه از سال‌جاری چطور می‌توان همچنان مدعی ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی طی سال ۸۶ برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر بود؟

وی تصریح کرد: اگر چه سیاست‌گذاری‌های دولت در جهت از بین بردن معضل مسکن است اما وقتی از سیاست‌گذاری خارج و به اجرا می‌رسیم، با مشکل مواجه می‌شویم.

به اعتقاد این نماینده مجلس، برنامه سهم ناچیزی داشته و آنچه نتیجه برنامه را مشخص می‌کند، تحقق راهکارهای اجرایی آن است، بدین لحاظ در حوزه مسکن نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی برای بهبود وضعیت موجود از سوی دولت ارائه می‌شود اما برخی از این برنامه‌ها در حد مصوبه باقی می‌ماند و قدرت اجرایی لازم را پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم میزان اهداف مصوبات دولت که در حوزه مسکن به اجرا درآمده با آمارهای واقعی و میزان تحقق این اهداف در تناقض است.

به گفته وی، سیاست واگذاری زمین با اجاره ۹۹ ساله، سیاست بسیار خوبی است اما واگذاری آن به استعداد ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در طول یک سال غیرواقعی است و متاسفانه وقتی از سوی دولتی‌ها آمار می‌دهند که مسائل مسکن حل شده یا ۹۰درصد این گونه مصوبات اجرایی شده، یعنی هر آنچه به عنوان مشکلات بخش مسکن در کشور شاهد هستیم نتیجه عدم تحقق آن ۱۰درصد باقی مانده است در حالی‌که به واقع چنین نیست و آمارها غیرواقعی اعلام می‌شود.

دولت می‌تواند، اگر بخواهد!

علی مویدی، نماینده مردم سپیدان و مخبر کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در رابطه با میزان تحقق وعده‌های دولت مبنی بر تامین مسکن اقشار کم‌درآمد ابراز عقیده کرد: خوشبختانه با برداشتن موانعی چون سیکل اداری و پیچیده واگذاری زمین‌های دولتی به تعاونی‌ها و نیز ادامه تسهیلات بانکی به اقشار نیازمند برای تامین مسکن، دولت اگر بخواهد به خوبی می‌تواند به وعده‌های خود نسبت به ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور جامه عمل بپوشاند.

وی تصریح کرد: طبق آخرین گزارشاتی که وزارت مسکن و شهرسازی به کمیسیون عمران مجلس ارائه کرده، از ابتدای اجرای طرح واگذاری زمین با اجاره ۹۹ ساله در سال‌جاری تاکنون ۹۰ هکتار زمین واگذار شده و مابقی آن نیز تا پایان سال واگذار می‌شود.

به اعتقاد این نماینده مردم در مجلس، دولت به راحتی می‌تواند با تعیین ضرب‌الاجل برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های بخش مسکن در سال ۸۶، وعده‌های خود را که تا امروز آرزویی دست نیافتنی بود، عملی سازد و قطعا این کار شدنی است.

وی کندی کار وزارت مسکن و شهرسازی در اجرای اهداف تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ را طبیعی دانست و افزود: کندی روند کار در دولت چیز جدیدی نیست اما در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد شتاب کار دولت افزایش یافته اما نمی‌توان گفت، میزان سرعت این روند مطابقت صد درصد با دیدگاه انقلابی رییس‌جمهور در حل مشکلات مردم دارد.

شعاری ندهیم که با عدم‌تحقق مواجه شویم

رمضان‌علی صادق‌زاده، نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون صنایع نیز در این باره معتقد است: با توجه به تورم شدیدی که در سال قبل و اوایل سال جاری در بخش مسکن که برگرفته از وابستگی بودجه سنواتی به درآمدهای نفتی و برداشت غیرمنطقی از حساب ذخیره ارزی و به تبع آن افزایش نقدینگی در جامعه بود، دولت باید در حوزه تامین مسکن به عنوان یکی از معضلات اصلی جامعه امروز شعاری بدهد که قابل‌انجام باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق وعده‌های دولت مبنی‌بر ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور طی سال جاری، اظهار کرد: با توجه به تورم اخیر بازار مسکن که تقریبا بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده، دولت باید جدیت مضاعفی را در بخش افزایش تولید و عرضه مسکن به خرج دهد تا هدف‌گیری‌های مطلوبی که در این بخش داشته عملی شود و در این زمینه با عدم‌تحقق وعده‌های دولت مواجه نشویم.

براساس این اظهارنظرها می‌توان این طور نتیجه گرفت که در صورت تحقق کامل برنامه‌های دولت در حوزه مسکن، می‌توان نسبت به کاهش تدریجی تقاضاهای موثر در این بخش امیدوار بود و به تبع آن آرزوی دور از باور مردم فاقد مسکن نسبت به ارزان شدن مسکن در کشور و صاحبخانه شدن اقشار کم‌درآمد و نیازمند در طول سال‌های آتی محقق شود.