گزارشی از نوسازی تا ساختمان‌سازی در منطقه 9 شهرداری تهران

گروه مسکن - سمیه فراهانی: منطقه ۹ تهران با ۲۰کیلومتر مربع وسعت در غرب تهران قرار دارد و حدود ۶۰درصد مسافت این منطقه را فرودگاه، پادگان و دانشگاه هوایی اشغال کرده است.

واحدهای صنعتی حدود ۲۰۰هکتار و واحدهای مسکونی و معابر ۶۰۰هکتار از مساحت سطح منطقه را پوشانده است و در هر هکتار ۳۲۰هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند که این نشان‌دهنده تراکم بسیار بالای جمعیت در منطقه است که ۸۶درصد بافت مسکونی آن بافت فرسوده با اولویت‌های مختلف است. شرافت ناصری، مشاور شهردار منطقه ۹، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: ۱۷هزار واحد مسکونی فرسوده در این منطقه نیازمند چندین سال زمان است و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف را می‌طلبد و شهرداری تهران به تنهایی و بدون همکاری بخش‌هایی که در زمینه مسکن فعالیت می‌کنند، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز ساکنان بافت فرسوده باشد.

وی افزود: نوسازی بافت فرسوده مشکلات خاص خودش را دارد زیرا معمولا ساکنین این بافت از توان مالی مناسبی برخوردار نیستند، از این‌رو نمی‌توانند حتی برای مدت کوتاهی نقل مکان کنند و در جای دیگری به طور موقت ساکن شوند.

تشدید فرسایش بافت‌های مسکونی به دلیل مصالح

شرافت ناصری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نوسازی بافت‌های فرسوده چه زمانی به پایان می‌رسد، گفت: مگر ما می‌توانیم بگوییم که چه زمانی پیرمردها و پیرزن‌های کشور تمام می‌شوند، فرایند فرسایش مانند فرایند پیر شدن است، یعنی ما امروز واحدهایی که ۴۰ سال پیش بنا شده‌اند را بنای فرسوده می‌دانیم و ۱۰ سال آینده واحدهایی که ۴۰ سال پیش‌ساخته شده‌اند، بنای فرسوده هستند. متاسفانه روند فرسایش در کشور با توجه به عوامل مختلف از جمله مصالح ساختمانی سرعت بالایی دارد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی منطقه ۹ شهرداری تهران تصریح کرد: مهمترین تهدید این منطقه عدم وجود ساختمان‌های اصولی مطابق با استانداردهای فنی و شهرسازی است، از این رو با حرکت از میدان آزادی به طرف جنوب پس از گذر از فرودگاه مهرآباد و پادگان‌های نظامی به ساخت‌وسازهایی برخورد می‌کنیم که اکثر ساکنان واحدهای مسکونی در کنار جوی‌های آب اقدام به ساخت خانه‌های خود کرده‌اند و از این‌رو گذرهای پرپیچ و خم در این منطقه کاملا مشهود است.

بافت فرسوده،‌ تهدید یا فرصت

وی گفت: بافت فرسوده از یک نگاه، تهدیدی برای منطقه است اما از نگاه دیگر به عنوان یک فرصت قابل استفاده است. بافت فرسوده به ما امکان نوسازی، بازسازی و ایجاد بافت جدید شهری می‌دهد. در صورتی‌که مناطق دیگر چون منطقه ۸ شهرداری (نارمک) که توسط مهندسین فرانسوی ساخته شده است، این امکان را ندارد.

شرافت ناصری با نگاه مثبت به بافت فرسوده تصریح کرد: برنامه نوسازی و بازسازی بافت فرسوده در شرایطی است که از سویی می‌تواند هزاران فرصت شغلی را ایجاد کند و از سوی دیگر سرمایه‌های سرگردان را جذب و زمینه گردش سرمایه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: با احداث ۱۰ پروژه بزرگ تجاری - اداری در منطقه ۹ زمینه ایجاد هزاران فرصت شغلی را فراهم می‌کنیم، فرصت‌های شغلی که با توجه به وسعت حوزه ساخت‌وساز طیف گوناگونی از افراد را در برمی‌گیرد، از مهندس آرشیتکت تا کارگر ساده بدون تخصص در مراحل مختلف ساخت یک ساختمان حضور دارند.

وی با بیان این‌که سریع‌ترین راه برای حل معضل اشتغال در کشور توسعه شهری است، افزود: ساخت و سازها واحدهای مسکونی زمینه توسعه شهری هم زمینه اشتغال و گردش سرمایه را فراهم می‌کند و هم تعداد واحدهای مسکونی در سال را افزایش می‌دهد و این در حالی است که اکنون بسیاری از سرمایه‌های ما در کشور در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری می‌شوند که گردش مالی را به همراه ندارد و باعث گرانی و افزایش قیمت آن می‌شود.

پتانسیل سرمایه‌گذاری در منطقه ۹

مشاور شهردار منطقه ۹ تصریح کرد: برای جذب سرمایه‌گذار در زمینه بافت فرسوده نیازمند هماهنگی بیشتر میان ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی هستیم و اگر این هماهنگی وجود داشته باشد، روند اداری آن سریعتر و در نتیجه در مدت زمان کمتری به نتیجه می‌رسد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری منطقه ۹ گفت: شهرداری منطقه نهایت همکاری را با سرمایه‌گذارانی که وارد مجموعه شهرداری می‌شوند، دارد. به گونه‌ای که برای ما انگیزه و میزان سرمایه مشارکتی آنها مهم است.

وی با اشاره به مهم بودن رضایت سرمایه‌گذار افزود: برای شهرداری میزان سرمایه‌گذاری در منطقه بسیار مهم است زیرا بازخورد نهایی آن برای مردم است و با افزایش سرمایه‌گذاری زمینه رفاهی مردم منطقه فراهم می‌شود.

شرافت ناصری با اشاره به ۲۰ پروژه مشارکتی در منطقه تصریح کرد: بزرگترین پروژه در حال اجرا، پارکینگ طبقاتی استاد معین است که با مشارکت بخش‌خصوصی در حال احداث است.

وی با اشاره به طرح ۲۱۲هکتاری در شهرداری منطقه۹ گفت: شهرداری منطقه در نظر دارد که در مساحتی بالغ بر ۲۱۲هکتار با محوریت میدان آزادی مراکز تجاری متعددی را ایجاد کند. این محدوده از غرب تا فرودگاه مهرآباد از شرق تا سه‌راه یادگار امام و از شمال تا تقاطع شیخ‌فضل‌ا... و جناح به عنوان حوزه تاثیرگذار در منطقه شناسایی شده است. از این رو جلسات متعددی را با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران داشته‌ایم تا امکانات رفاهی تردد در این محدوده ایجاد شود.

وی تصریح کرد: این پروژه در سه مرحله پیش‌بینی شده است. در مرحله اول ۷هکتار در مرحله دوم ۳۵هکتار و در مرحله سوم ۱۷۰هکتار به عنوان مراکز تجاری در نظر گرفته شده است.

شرافت‌ ناصری با اشاره به پیشینه تاریخی این منطقه افزود: در ۴۰سال پیش منطقه ۹ شهرداری تهران محل ورود مسافران شهرهای مختلف به تهران بود که با توجه به گسترش و ساخت‌وسازهای غرب تهران اکنون به عنوان منطقه غربی تهران در کنار مناطق ۲ و ۵ شهرداری قرار دارد.

وی گفت: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، کارخانه‌های متروکه و پادگان‌ها، مکان‌های به جا مانده از تهران ۴۰سال پیش است و فرصتی را برای ما ایجاد کرده است تا از قطعه‌های ۴ الی ۵هزار متر مربعی کارخانه‌ها برای احداث مراکز تجاری- اداری استفاده شود.

مشاور شهردار منطقه ۹ با اشاره به پادگان‌های موجود در منطقه افزود: گشایش معبر اساسی و مهم بلوار استاد معین که تاثیر زیادی بر بار ترافیکی منطقه دارد با تغییر مکان پادگان جی امکان‌پذیر می‌شود. از این رو مذاکراتی مبنی بر تغییر مکان این پادگان بین شهرداری تهران و ستاد مشترک ارتش صورت گرفته است.

وی به رودخانه کن در منتهی الیه غربی منطقه ۹ اشاره کرد و از ایجاد یک مرکز تفریحی با فضاسازی مناسب در آن منطقه خبر داد.

این عکس متعلق به منطقه ۹ نیست