زمین‌های 99ساله با یک میلیون‌تومان آورده اعضای تعاونی آماده‌سازی می‌شود

گروه مسکن - وزارت تعاون، ادارات تعاونی استان‌ها و وزارت مسکن و شهرسازی در ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی بر روی زمین‌های اجاره ۹۹ساله از ابتدای تشکیل تعاونی و شروع پروژه تا پایان مراحل ساخت‌و‌ساز نظارت و کنترل کامل دارند. وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این مطلب گفت: ممکن است برخی‌ها تصور کنند تعاونی‌های مسکن که قرار است امسال در قالب واگذاری زمین‌های اجاره‌ای خانه‌سازی کنند، همچون گذشته این احتمال است که کار ساخت چند سال طول بکشد؛ اما هرگز اینطور نیست، زیرا فرق اساسی این است که بر طبق قانون، ادارات کل تعاون استان‌ها مسوولیت دارند، نظارت عالیه بر روی نحوه کار تعاونی‌های مسکن داشته باشند و مدیریت تعاونی‌ها باید تحت‌نظر اداره تعاون باشد.

مهندس محمد سعیدی‌کیا که با شبکه دو سیما گفت‌و‌گو می‌کرد، نحوه فعالیت و تخصیص زمین اجاره‌ای را به تعاونی‌ها به این صورت توضیح داد: دولت امسال با هدف توجه به کم‌درآمدها زمین را به صورت اجاره‌ای که اجاره سالانه آن ۲۰درصد قیمت منطقه‌ای است به تعاونی‌ها واگذار می‌کند.

اداره تعاون استان‌ها بعد از آنکه شرایط تعاونی‌های مسکن را برای اختصاص زمین اجاره‌ای مثبت تشخیص داد به ما (وزارت مسکن) معرفی می‌کند و ما به استعداد افراد داخل تعاونی زمین به آنها می‌دهیم.

زمین در ابتدا به صورت یادداشت تفاهم واگذار می‌شود تا تعاونی اقدام به آماده‌سازی زمین کند. سرانه آماده‌سازی زمین برای هر واحد مسکونی ۲میلیون تومان است که یک میلیون تومان آن را دولت به صورت وام و یک میلیون تومان را باید هر عضو تعاونی تامین کند.

کنترل، کنترل، کنترل بعد از آنکه پروژه ۳۰ تا ۴۰درصد پیشرفت کرد با اعضا قرارداد امضا می‌کنیم، لذا این دو مرحله «یادداشت تفاهم» و «امضای قرارداد» باعث می‌شود تعاونی‌های مسکن به صورت جدی اقدام به ساخت و ساز کنند وگرنه زمین را از آنها پس می‌گیریم.

بعد از بستن قرارداد و آماده‌سازی زمین و تهیه نقشه، ما (وزارت مسکن) اعضا را معرفی می‌کنیم به بانک برای دریافت وام ۱۴میلیون تومانی که این میزان وام در سه قسط به آنها پرداخت خواهد شد. وقتی کار ساخت تمام شد، اجاره زمین به نام تک‌تک افراد می‌شود.

عرصه به نام دولت اعیان به نام اعضا

وزیر مسکن در این باره تصریح کرد: اعضای تعاونی مسکن در پروژه زمین‌های اجاره ۹۹ساله مالک اعیانی هستند، اما زمین همواره اجاره است و سند اعیانی به نام افراد زده خواهد شد.

وزیر مسکن همچنین درباره تکنولوژی ساخت و نوع مصالح به کار برده شده در واحدهای مسکونی که قرار است توسط تعاونی‌های مسکن ساخته شود گفت: وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت تعاون مسوولیت دارد بر روی این مقوله نظارت، هدایت، حمایت و کنترل لازم را داشته باشد.

سعیدی‌کیا: مسکن گران شده است

وزیر مسکن در گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش مجری که آیا گرانی مسکن را قبول دارید، گفت: بله، مسکن گران شده است، اما نه در حدی که بر روی آن برخی تبلیغات منفی انجام می‌شود. وی سپس گفت: برنامه‌های امسال ما فضا را آرام کرده و التهابات قبلی از بین رفته است.

وی درباره کمبود مصالح ساختمانی نیز گفت: احتمال کمبود فقط در سیمان و فولاد وجود دارد. در حال حاضر تولید سیمان ۳۷میلیون تن است که وزارت صنایع گفته این رقم تا پایان سال به ۴۲میلیون تن خواهد رسید و اگر این هدف محقق شود کمبود نخواهیم داشت اما تدابیر لازم برای واردات این دو مصالح پرمصرف ساختمانی اندیشیده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس آمارگیری سال ۸۵ در حال حاضر ۲۵درصد مردم اجاره‌نشین و ۶۷درصد مالک هستند گفت:‌ تملک در خانه ذهنیت تاریخی مردم ایران است در حالی که در کشورهای پیشرفته تعداد زیادی از مردم اجاره‌نشین هستند. وی افزود: خانه در کشور ما دو نقش دارد، اولی سرپناه و دومی سرمایه. و لذا این موضوع سرمایه باید به تدریج و با سوق دادن نقدینگی به سایر بخش‌های اقتصادی کمرنگ شود.

وزیر مسکن گفت: در حال حاضر ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز است که با توجه به ۸۰۰هزار ازدواج سالانه در کشور و وجود بافت‌های فرسوده در سال نیازمند ساخت یک‌میلیون و ۲۰۰ تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحد مسکونی هستیم.