مدیر پایگاه میراث فرهنگی دره‌شهر استان ایلام، گفت: با وجود برنامه‌هایی که این پایگاه دارد، تاکنون اعتباری دریافت نشده است و منتظریم این اعتبار را در شش ماه دوم سال بگیریم. بهزاد فریادیان، در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: گرچه باید مشخص شود که کدام‌یک از برنامه‌های این پایگاه برای اجرا تصویب می‌شوند، ولی اضطراری‌ترین برنامه‌هایی که در نظر داریم، شامل حفاظت و حصارکشی ضلع شرقی شهر تاریخی سیمره و ادامه ساخت مرحله دوم کانال‌کشی مسیل شهر تاریخی سیمره است.

وی با اشاره به اینکه محوطه داخلی شهر سیمره که حدود ۷۰‌هکتار است، باید پاک‌سازی شود، افزود: خانه‌ای اربابی و بنایی موسوم به مسجد، مرمت و بازسازی می‌شوند.

او در توضیح بنای موسوم به مسجد، گفت: در کاوش‌های انجام‌شده پیشین، بنایی که گچ‌بری‌هایی با نقوش گیاهی و هندسی داشت و به‌ نظر کاربری مذهبی نیز داشته است، پیدا شد، اما چون کاربری آن به‌شکل دقیق مشخص نبود، این بنا برای قطعی شدن کاربری، به کاوش‌های بیشتری نیاز دارد.

فریادیان ادامه داد: درنظر داریم، آزمایشگاهی تخصصی برای مرمت گچ‌بری‌ها و سفال‌هایی که به‌دست می‌آیند، راه‌اندازی کنیم. البته برای این آزمایشگاه، اقدامات اولیه انجام شده‌اند و منتظر اعتبارات برای خرید وسایل مورد نیاز هستیم.

به گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی دره‌شهر، این آزمایشگاه در قلعه جهانگیرآباد که در جنوب شهر سیمره قرار دارد و با کسب مجوز از شورای فنی استان کاربری آن تغییر کرده است، راه‌اندازی می‌شود.

او با بیان اینکه قلعه جهانگیرآباد به اواخر دوره قاجار تعلق دارد که مرمت و بازسازی نیز شده است، اضافه کرد: این آزمایشگاه به‌عنوان یک پایگاه مطالعاتی خواهد بود که البته یک کتابخانه تخصصی نیز در آن راه‌اندازی می‌شود.