براساس ماده دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان نظام مهندسی موظف است که در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی اقدام کند. مهندس بهرام غفاری، رییس سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد گفت: در زمینه فرهنگ‌سازی اقدامات زیادی انجام گرفته است که می‌توان به مقالات مندرج در نشریات فراگیر نظام مهندسی و چاپ کتاب معماری اسلامی و شهرسازی اشاره کرد. همچنین این سازمان در کلیه سمینارهای مربوط به معماری به نمای ساختمان و سیمای شهرها اشاره نکرد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی اختیاراتی در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در زمینه ساختمان‌سازی ندارد، از این رو مسوولان مدیریت شهری چون شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی موظف به قانونمند کردن نمای ساختمان‌های شهری هستند.

بهرام غفاری با اشاره به عدم مداخله دولت‌ها در امور خصوصی مردم افزود: دولت‌ها در زمینه ایمنی، سلامت جسمی و روحی شهروندان و رفاه آن مسوول هستند و در دیگر زمینه‌ها منوط به اعمال سلیقه‌های شخصی است، از این‌رو در یک ساختمان از بنای شیشه استفاده می‌شود و در دیگری سنگ گرانیت.

وی تصریح کرد: شهرداری بسیاری از شهرهای بزرگ اجازه استفاده از نماهای شیشه‌ای را داده است که در این میان می‌‌توان به کالیفرنیا که بر روی گسل جوان زلزله قرار دارد، اشاره کرد. معماران این شهر از شیشه به عنوان نما استفاده می‌کنند، اما در استفاده از آنها اصول فنی آن را رعایت می‌کنند تا در مواقع بروز سوانح طبیعی چون زلزله شیشه تبدیل به شئی خطرناکی نشود.

وی افزود: متاسفانه هیچ اقدامی از سوی ما نمی‌تواند صورت گیرد، هر چند که بارها و بارها به شورای شهر و شهرداری مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم، اما از آن جا که ما مرجع کنترل نیستیم و ابزاری جهت کنترل در اختیار نداریم، نمی‌توانیم اقدام مناسبی انجام دهیم.