حکم مرمت آثار تاریخی برای نخستین بار به تمامی‌استان ها ابلاغ می‌شود. به گفته رییس اداره ابنیه و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این حکم بیش از گذشته امکان حفاظت از آثار تاریخی در حال مرمت را به وجود می‌آورد و تمدید هر ساله پروانه مرمت آثار تاریخی با بازنگری در امر مرمت و ارائه پیشنهادها در این حوزه طی سال جدید همراه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، رییس اداره ابنیه و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ابلاغ حکم مرمت آثار تاریخی خبر داد. این نخستین بار است که چنین حکمی ‌برای آثار تاریخی ابلاغ می‌شود.

«سیاوش صابری» در گفت‌وگو با میراث خبر همچنین افزود: «در حال حاضر ثبت آثار تاریخی و تعیین حریم آن براساس حکم سازمان انجام می‌شود، اما در موضوع مرمت آثار تاریخی، نبود حکم مرمت مانع از نظارت سازمان و فرآیند مرمت آثار تاریخی شده بود.»

وی تصریح کرد: «ابلاغ حکم مرمت بر این اساس است که از این پس سازمان‌ها و اداره کل‌های میراث فرهنگی موظفند فهرست آثار تحت مرمت خود را برای سازمان ارسال کنند و سازمان در زمینه بررسی پرونده‌های مرمت آثار تاریخی اقدام کند.»

به گفته رییس اداره ابنیه و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بررسی پرونده‌های مرمتی شامل در نظر گرفتن وضعیت بنا و میزان مرمت مورد نیاز در عرض یک سال است و مسوولان مرمتی باید برای ادامه پروژه مرمت بناهای تاریخی در یک سال دیگر با مراجعه دوباره به مسوولان سازمان برای دریافت حکم مرمت اقدام کنند. ابلاغ حکم مرمتی به گفته صابری براساس قانون ثبت آثار تاریخی در سال ۱۳۰۹ و مواد ۵۶۰ و ۵۸۸ قانون مجازات اسلامی‌است تا براساس آن افرادی که خلاف اصول و قوانین میراث فرهنگی در حوزه مرمت اقدام می‌کنند، توبیخ شوند. ابلاغ حکم مرمت ابنیه تاریخی تا چندی دیگر برای تمامی ‌سازمان‌ها ارسال می‌شود البته تاکنون برخی استان‌ها فهرستی از آثار مرمتی خود را برای ادامه مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی ارسال کرده‌اند.