افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی یا سهمیه‌بندی آنها در افزایش هزینه‌های ساختمان تاثیر جدی خواهد داشت. اثنی عشری، عضو سازمان نظام مهندسی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به واقع افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی فرآورده‌های نفتی از قبیل نفت گاز ، نفت کوره و گاز شهری در افزایش قیمت مسکن تاثیر خواهد داشت، اما در حال حاضر سهمیه‌بندی بنزین تاثیر چندانی در این امر ندارد.

وی با اشاره به طرح جامع مسکن بیان کرد: اساسا داشتن طرح جامع در هر بخش اقتصادی از جمله در فعالیت‌های عمرانی و ساخت مسکن امری اجتناب‌ناپذیر است.

اثنی عشری ضمانت اجرایی طرح مسکن را در پایدار بودن آیین‌نامه‌های تدوینی و ملزم بودن تمامی نهادهای بخش‌خصوصی و دولتی بودن آن دانست و ادامه داد: در این صورت است که می‌توان در آینده نگران کمبود شدید مسکن نبود.

وی خاطرنشان کرد: البته اجرای این طرح در سال جاری در صورت عدم تامین مقدار کافی سیمان و فولاد و سایر اقلام مهم ساختمانی با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

این عضو نظام مهندسی رسیدن به ساخت ۵/۱ میلیون واحد مسکونی در سال را که توسط مسوولان پیش‌بینی شده نیازمند دو تا سه برابر شدن تولید سیمان و فولاد در کشور دانست.

وی درباره ساخت بیش از ‌۱۲۲‌هزار واحد مسکونی در خراسان رضوی افزود: سهم شهر مشهد با توجه به ظرفیت‌های موجود به ویژه زمین‌هایی با کاربری مسکونی در داخل محدوده شهری نمی‌تواند بیشتر از ‌۵۰هزار واحد مسکونی در سال باشد.

اثنی عشری عرضه زمین به میزان کافی و متناسب با رشد واقعی تقاضای مسکن را روش مناسبی برای تثبیت قیمت مسکن دانست و گفت: تخصیص تسهیلات مالی کافی همزمان با عرضه زمین به سازندگان حرفه‌ای و لزوما سازندگان با ماهیت حقوقی یعنی انبوه سازان موجب تثبیت نسبی قیمت مسکن خواهد شد.

وی اظهار کرد: حضور کارگزاران رسمی مسکن که توسط موسسات غیردولتی متخصص در امر مسکن ایجاد شده‌اند، در بازار امری ضروری است که می‌تواند در آینده توسط بانک‌های خصوصی یا بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی فعال شود. این عضو سازمان نظام مهندسی اصطلاح بازار سیاه مسکن را فاقد مفهوم جدی دانست و تصریح کرد: قیمت آزاد مسکن که در بازار تابع عرضه و تقاضا و جریان نقدینگی است، با حضور واسطه موجب تشدید افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

اثنی عشری با اشاره به مصالح جدید در ساخت مسکن، اظهار کرد: جایگزینی این مصالح به جای مصالح سنتی که در ساخت مسکن سرعت ایجاد می‌کنند و موجب سبک شدن ساختمان می‌شوند با بررسی قطعی کارشناسانه می‌تواند در ساخت‌وسازها به صورت فراوان مورد استفاده قرار گیرد.

وی فرهنگ مقام‌سازی ساختمان در سال‌های اخیر را مورد استقبال مردم دانست و عنوان کرد:‌ با پیگیری‌های سازمان‌های نظام مهندسی و امور مهندسین ناظر شهرداری‌ها، این فرهنگ به ویژه در شهرهای بزرگ در حال نهادینه شدن است.

اثنی عشری ادامه داد: ‌استمرار در اجرای این‌گونه استانداردها توام با سبک‌سازی ساختمان می‌توان نسبت به کاهش اثرات مخرب ناشی از زلزله‌های شدید امیدوار شد.

وی در پایان اظهار کرد: در مورد کاهش اثرات زلزله در منطقه زلزله‌خیز خراسان نیز تلاش‌های همه جانبه برای سبک‌سازی با استفاده از فناوری‌های جدید و همزمان مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در حال رایج شدن است.