هر تن سیمان را 95‌هزار تومان می‌خریم

تعاونی‌های مسکن در پروژه‌های خود شدیدا به مصالح اولیه نیاز دارند و متاسفانه راهکارهای پیش‌بینی شده در طولانی مدت و با گذشت زمان به نتیجه می‌رسد. رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسکن سپاه استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا از خصوصی‌سازی سیمان، مشکلات پیش روی تعاونی‌های مسکن، علل گرانی و کمبود مصالح ساختمانی، اعطای زمین‌های ارزان‌قیمت، واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹ ساله و تاسیس بانک توسعه تعاون سخن گفت.

امیر تبریزی ممنوعیت صادرات سیمان، خروج سیمان از سبد حمایتی دولت و خصوصی‌سازی سیمان را از جمله راهکارهای پیش‌بینی شده برای تقویت ساخت‌وساز داخلی و پروژه‌های عمرانی دانست.

وی ادامه داد: وزارت مسکن و شهرسازی در راستای مقاوم سازی واحدهای مسکونی در برابر حوادث طبیعی و زلزله، اعلام کرده است که باید اسکلت ساختمان‌ها به جای آهن‌آلات از بتن و سیمان باشد و اتخاذ چنین تمهیداتی بحران مصالح اولیه را شدیدتر کرده است.

تبریزی درباره خصوصی‌سازی سیمان گفت: جریان خصوصی‌سازی از جمله موضوعاتی است که نه فقط در بحث سیمان، بلکه باید به عنوان امری فراگیر در کشور گسترش یابد. اما خصوصی شدن سیمان باید به تدریج و آرام صورت گیرد زیرا تصمیمات شتابزده بازار را دستخوش تشنج و ساخت‌وسازها را دچار رکود می‌کند.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسکن سپاه تهران با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز حرکت به سمت خصوصی‌سازی نداریم، افزود: این کار باید علمی، کارشناسی شده و ریشه‌ا‌ی انجام گیرد و دولت به یکباره خود را کنار نکشد، بلکه در راستای کاهش، نظارت و حاکمیت خود را نیز اعمال کند.

وی خصوصی‌سازی سیمان را به شرط اعمال نظارت مستمر دولت و اتخاذ مکانیزم‌های پیش‌بینی شده قابل توجیه دانست و گفت: اگر سیمان بخواهد وارد بخش خصوصی شود باید با سیاست‌هایی که از سوی دولت تبیین می‌شود، مطابقت داشته باشد.

تبریزی در ادامه به ارائه آماری از قیمت مصالح ساختمانی در بازار پرداخت و گفت: با وجود آنکه قیمت هر تن سیمان در کارخانه ۳۸‌هزار تومان است، ولی از بازار با نرخ ۹۵‌هزار تومان خریداری می‌کنیم، بتن آماده هم ۳۲‌هزار تومان و در بازار آزاد ۵۵ تا ۶۰‌هزار تومان است

و آهن آلات نیز از سال گذشته تاکنون افزایش قیمتی معادل ۹۸‌درصد داشته است، به نحوی که در آغاز پروژه هر کیلو آهن را ۳۷۵ تومان و اکنون ۶۷۰ تا ۷۰۰ تومان می‌خریم.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسکن سپاه تهران تعطیلی برخی کارخانه‌های سیمان، کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار را در افزایش قیمت مصالح ساختمانی اثرگذار دانست و افزود: در کنار این مسائل، مشکلات دیگری نظیر نبود زمین، پرداخت عوارض و کمبود نقدینگی وجود دارد که تعاونی‌های مسکن با آن دست به گریبان هستند.

وی تشکیل تعاونی و تاسیس آن را موجب افزایش سهم مردم در ساخت‌وساز دانست و متذکر شد: بزرگترین اشتباه ما این است که گمان می‌کنیم مشکل مسکن را باید در پشت در‌های بسته حل کنیم، در حالی که مشکل مسکن تنها به دست مردم حل می‌شود و یکی از حرکت‌هایی که از طریق آن می‌توان مردم را در ساخت‌وساز مشارکت داد ایجاد تشکل‌های تعاونی است.

تبریزی تقویت ادارات کل تعاون، وزارت تعاون و تشکل‌های تعاونی را خواستار شد و افزود: اگر در گوشه‌ای از مملکت یک تعاونی دچار تخلف یا ورشکستگی شد به همه تعاونی‌ها تعمیم داده نشود.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسکن سپاه تهران در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا درباره واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹ ساله اظهار کرد: مشکل مسکن مردم باید در زمین‌های خارج از تهران حل شود و قرار نیست تمام مردم ایران در تهران زندگی کنند، زیرا دیگر زمینی برای ساخت‌وساز باقی نمانده است، مگر آنکه صدها متر بالا برویم و برج بسازیم.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از واگذاری زمین‌ها در شهرهای حاشیه تهران نظیر ورامین و هشتگرد می‌شود باید توجه داشت که پیش از هرگونه ساخت‌وساز، تمام امکانات رفاهی، درمانی، آموزشی و ورزشی را در این مناطق پیش‌بینی کنیم و کلیه زیرساخت‌ها، آماده‌سازی زمین‌ها و تامین مصالح اولیه با در نظر گرفتن هزینه کارگر و حمل و نقل آن را مدنظر قرار دهیم.

تبریزی در ادامه تعداد اعضای تعاونی را سه‌هزار نفر از پرسنل سپاه، ایثارگران و بسیجیان ذکر کرد و گفت: این تعداد اعضا در فازهای مختلف صاحب خانه شده‌اند که در فاز اول ۸۶۴ واحد، در فاز دوم ۲۰۰ واحد، در فاز سوم ۸۸۸ واحد و فاز چهارم نزدیک به ۲۰۰ واحد ساخته و تحویل اعضا شده است.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسکن سپاه تهران متذکر شد: با توجه به بالابودن ساخت‌وسازها و تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده، میزان اشتغالزایی بسیار بالا بوده است، زیرا یکی از مولفه‌هایی که بیکاری را به حداقل می‌رساند و در عین حال مردم را صاحب خانه می‌کند، عملیات ساخت‌وساز است.

وی درباره تاسیس بانک توسعه تعاون نیز اظهار کرد: بانک توسعه تعاون از خواسته‌های مهم و به حق تعاونی‌ها است و تاسیس آن به تقویت تعاونی‌ها از بعد مالی و اعتباری کمک می‌کند. به همین خاطر از شورای پول و اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌خواهیم تا از حساب ذخیره ارزی یا هر منبع دیگری که دولت تشخیص بدهد. عدد قابل توجهی را به عنوان سرمایه اولیه شکل‌گیری بانک تخصیص بدهند تا اعضای تعاونی‌ها به سپرده‌گذاری تشویق شوند و بانک توسعه تعاون با شارژ مالی به موقع تعاونی‌ها را مورد حمایت قرار دهد.