گروه مسکن_ الهام علاقه‌بندان: آستان قدس رضوی آمادگی دارد از نظر فنی، علمی و کارشناسی در زمینه‌های مختلف معماری جهت توسعه حریم رضوی از نخبگان استفاده کند. به گزارش دنیای اقتصاد، حضرت آیت ا... العظمی واعظ طبسی در مراسم افتتاحیه اولین همایش اماکن مقدس با بیان مطلب فوق افزود: آستان قدس رضوی آماده پذیرش مجموعه اموری است که به یک ساختمان یا بنای تاریخی مربوط می‌شود.

واعظ طبسی تاکید کرد: به رغم تصورات ذهنی درباره اقدامات آستان قدس رضوی این مجموعه هیچ اقدامی را بدون مشورت و نظرخواهی از کارشناسان انجام نمی‌دهد. تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به انتقادات غیر کارشناسی برخی از افراد درباره کندی فعالیت‌های انجام شده، اظهار داشت: یکی از عوامل مهم کندی اقدامات آستان قدس رضوی تاکید بر کیفیت بناها بود.

به گفته وی، زمانی که بنایی برای یک شخصیت علمی، سیاسی، فرهنگی هنری احداث می‌شود، باید تمام تفکر و جنبه‌های فکری فرد را در معماری بنا لحاظ کنیم.

واعظ طبسی تصریح کرد: بناهای مذهبی، فرهنگی و اماکن تاریخی بیانگر جهت‌گیری‌های فکری پیشینیان هستند.

تولیت آستان قدس رضوی با دعوت از تمام نخبگان جهت همکاری گفت: آستان قدس رضوی این ظرفیت را دارد که از تمام نخبگان و معماران سنتی برای توسعه فضای حریم حرم رضوی استفاده کند تا بدین وسیله نتیجه کارما محصولی باشد که نسل آینده از آن به خوبی یاد کند.

وی تاکید کرد: در ساخت و نوسازی فضای حریم حرم رضوی طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد که مصالح نظام و کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی خطاب به معماران گفت: آنچه به عنوان بنا در حریم حرم رضوی احداث می‌شود باید با توجه به معماری سنتی و اسلامی صورت بگیرد.

به گفته وی، پیشنهاد برگزاری این همایش در خصوص توسعه حریم رضوی با رویکرد معماری سنتی، جدید و قدیم از حدود ۳سال پیش مطرح شد.

توسعه قابل توجه حریم رضوی بعد از انقلاب

در ادامه این همایش مهدی عزیزیان،‌ مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم و رییس همایش در سخنانی گفت: در آستان قدس رضوی سازندگی، توسعه و عمران از اولین روزهای پیروزی انقلاب آغاز و تاکنون با جدیت هر چه تمام‌‌تر ادامه یافت. به گفته وی، در تمام این سال‌ها خلاقیت هنرمندان و معماران بزرگ و برنامه‌ریزی مدیران دست به دست هم داده است تا ضمن گسترش فضاهای زیارتی و توسعه حرم حضرت رضا(ع) جلوه‌های دیدنی از هنرهای بی‌همتای معماری کاشی‌کاری و آینه‌کاری تجلی یابد و بزرگترین مجموعه مذهبی جهان را در تاریخ ایران اسلامی به ثبت برسانیم.

به گفته وی، توسعه و پیشرفت آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ وجه قابل مقایسه با فعالیت‌های این مجموعه قبل از انقلاب و حتی ۱۲۰۰ سال اخیر نیست به نحوی که فضای زیارتی و فرهنگی ایجاد شده در ربع قرن اخیر بیش از ۴ برابر مجموعه مساحت بناهای ساخته شده در طول قرون گذشته بوده است.

اولین فرصت برای صحبت از اماکن مقدس

در این همایش همچنین پیروز حناچی دبیر همایش با اشاره به اینکه فراخوان همایش در سال ۸۵ اعلام شد، گفت: در مهلت تعیین شده ۱۱۳ مقاله علمی دریافت شد که از این تعداد ۴۱ مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت و ۶۹ عنوان خلاصه مقاله در اختیار گذاشته شد که در نهایت ۲۲ مقاله منتخب در روزهای همایش ارائه می‌شوند.

وی افزود: همایش اماکن مقدس برای نخستین بار فرصتی را پیش آورد تا درباره اماکن مقدس و مسائل مربوط به آنها از جهات مختلف به بحث بنشینیم.

تعامل مناسب میان انسان معاصر و مکان مقدس

مرتضی هادی جابری‌مقدم، مدرس دانشکده شهرسازی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با ارائه مقاله‌ای با عنوان تامل در رابطه میان مکان مقدس و آرامش انسان معاصر گفت: موضوع اصلی مورد بحث ماهیت رابطه میان مکان مقدس و انسان معاصر است که باید تعامل مناسب‌تری بین آنها برقرار شود.

به گفته وی، لازمه طراحی مناسب درک و فهم این دو موضوع با یکدیگر است و تا هنگامی که فهمی از معنای تقدس و بالاتر از آن حضور در مکان مقدس وجود نداشته باشد نمی‌توان طرح و پس از آن اجرای در خور و شایسته در این عرصه داشت.