طرح واگذاری زمین با اجاره 99 ساله شفاف نیست

گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: طرح واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله برای انبوه سازی از شفافیت لازم برخوردار نیست. محمد یوسف بداغی، مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی شرکت توسعه مسکن ایران در حاشیه برگزاری هفتمین نمایشگاه صنعت ساختمان در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در تحلیل خود را از بازار مسکن اظهار داشت: روند قیمت مسکن طی سال‌های اخیر نوسانات متعددی را پیش رو داشته است به طوری که به مرور افزایش یافته و طی مدت زمانی هم به دلیل رکود معاملات خرید و فروش مسکن ثابت مانده است.

بداغی با بیان این که در زمان صعود قیمت مسکن سرمایه‌گذاران عمده به سمت خرید زمین روی آوردند، افزود: به طور قطع بعد از بازگشت امنیت اقتصادی برای انبوه‌‌سازان سایر بخش‌های اقتصادی بازار مسکن نیز در شرایط ثبات قیمت قرار خواهد گرفت.

مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی شرکت توسعه مسکن ایران با بیان این که نزدیک به ۹۰۰ شغل صنعت ساختمان‌سازی فعال هستند، خاطر نشان کرد: با تدوین یک برنامه منسجم و منظم علاوه بر ساماندهی تمام شاغلان بازار مسکن، از یک سو و از سوی دیگر بخش‌های دولتی سیاست‌گذار وضعیت این بخش هم تثبیت می‌شود و از نظر من امنیت نیز به وضوح بهتر خواهد شد.

بداغی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان استقبال انبوه‌سازان از طرح واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ساله برای ساخت مسکن اظهار داشت: اگر چه آیین‌نامه اجرایی تبصره (۶) در راستای حل مشکل اقشار کم‌درآمد تدوین شده اما برخی مواد این آیین‌نامه از شفافیت لازم برخوردار نیست.وی با بیان این که در حال حاضر پروژه‌های متعددی در دست داریم، تصریح کرد: بعد از گذشت مدت زمانی از اجرای طرح می‌توان در مورد مزایا و معایبش برای انبوه‌سازان اظهار نظر کرد.

مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی شرکت توسعه مسکن ایران بااشاره به اینکه سیاست‌های دولت به شرط هماهنگ‌بودن سایر بخش‌های دست‌‌‌اندرکار عمده نظیر وزارت مسکن، شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی، بانک‌ها ، ادارات و تاسیسات زیربنایی در نهایت به نفع آحاد جامعه است، اظهار داشت: پیش از این هم زمین‌هایی که دولت برای ساخت و ساز به انبوه‌سازان طی قرارداد واگذار می‌کرد به صورت برنده مناقصه، اما مشخص بود در عین حال علاوه بر مشخص بودن سهم انبوه‌‌سازان سهم دولت هم مشخص می‌شد و به همین دلیل انبوه‌سازان از همکاری با دولت برای ساخت مسکن استقبال می‌کردند این در حالی است که در طرح اجاره ۹۹ساله سهم انبوه‌سازان و وضعیت مالکیت خریداران مسکن مشخص نیست.

بداغی در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم شرکت توسعه مسکن ایران به عنوان زیرمجموعه بنیاد مسکن در راستای احداث ۵/۱میلیون واحد مسکونی تا پایان سال ۸۶ اظهار داشت: با توجه به موقعیت بنیاد مسکن از نحوه اجرای طرح‌ها حمایت می‌کنیم و در صورت رفع موانع و مشکلات و فراهم شدن بستر احداث ۵/۱میلیون واحد مسکونی تا پایان سال وعده‌ای تحقق یافتنی خواهد شد. اما نباید ساخت صنعتی را در این امر مهم از نظر دور داشت.

مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی شرکت سازمان توسعه مسکن ایران با بیان اینکه شعارمان ارتقای کیفیت ساخت است، تصریح کرد: هدف ما خانه‌دار کردن مردم است و با توجه به وابستگی به بنیاد مسکن در برخی از پروژه‌ها به سودآوری فکر نمی‌کنیم و حتی در جاهایی هم که سودی وجود نداشته باشد، اقدام به ساخت می‌کنیم و درآمد حاصل از فروش واحدهای مسکونی را مجددا در جریان ساخت وارد می‌کنیم.

بداغی در پایان در خصوص فعالیت‌های شرکت توسعه مسکن ایران اظهار داشت: انبوه‌سازی مسکن در سراسر کشور مهم‌ترین بخش فعالیت ما را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ما در تمام پروژه‌هایی که در بخش عمرانی صورت می‌گیرد، می‌توانیم با تکنولوژی روز وارد ‌شویم.

بداغی با بیان اینکه از سال ۷۳ تاکنون ۲۵هزار واحد مسکونی توسط شرکت توسعه مسکن ایران احداث شده، افزود: در حال حاضر ساخت ۵هزار واحد جدید را در سطح کشور در دست داریم.

مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی شرکت توسعه مسکن ایران با تاکید بر اینکه برای تمام اقشار به تقاضا در پروسه ساخت وارد می‌شویم، افزود: طی ۶سال اخیر به سمت بلندمرتبه‌سازی پیش رفته‌ایم که نمونه آن یک برج ۲۷طبقه تجاری- مسکونی و اداری در شهر قزوین و چند برج ۱۸، ۲۰ و ۲۲طبقه در باغمیشه تبریز است.

بداغی در خصوص پروژه‌های شاخص شرکت توسعه مسکن ایران اظهار داشت: در ۴ برج ۱۳طبقه در شهران ساخت ۲برج و یک پاساژ با مشارکت شهرداری در یزد اجرای پروژه‌های ساختمانی در شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، آبادان، زاهدان، کرمان، همدان، خراسان، سمنان و تهران از جمله پروژه‌های شاخصی هستند که توسط شرکت توسعه مسکن ایران احداث شده‌اند.