گروه مسکن - سمیه فراهانی: آشکار نیست که چه زمانی ایده ایجاد پارک ویژه بانوان به تبعیت از برخی کشورهای مسلمان به ذهن مدیران شهری کشورمان راه یافت. اما این پارک با طرح اولیه «پارکی که در آن زنان راحت باشند و دیوارهایش را پرده‌های بلند رنگی بپوشاند» تصویب شد.

مسوولان شهرداری فکر و ایده ساخت پارک ویژه بانوان را به اوایل دهه ۸۰ نسبت می‌دهند، اما عملیات احداث این بوستان‌ها پس از سال ۷۸ آغاز شد.
در این سال معاون عمرانی وزارت کشور در ابلاغیه‌ای به کلیه استان‌ها از مسوولان آنها خواست تا محلی را با وسعت دست کم 10هزار متر مربع و با هماهنگی مشاوران استانداران در امور زنان و شهرداری‌ها خریداری کرده و با کاربری مرکز تفریحی و فرهنگی ویژه زنان در اختیار آنها قرار دهند.
از سوی دیگر برخی مسوولان معتقدند که احداث پارک بانوان باید به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در کنار هم باشند و نباید در جهت جدا کردن خانواده‌ها از هم قدم برداشت.
معاون سابق خدمات شهری شهرداری تهران در اسفند 83 وعده داد که اولین بوستان مادر در پارک آزادگان، سال آینده (84)به بهره‌برداری می‌رسد، اما نه تنها سال آینده بلکه 2سال آینده آن نیز به بهره‌برداری نرسید.محمدی‌زاده بار دیگر در تیر 84با اشاره به این که شهرداری آمادگی احداث این پارک را در صورت تامین اعتبار دارد، گفت: 12هکتار از پارک چیتگر، 10هکتار از بلوار یافت‌آباد، 27هکتار از پارک آزادگان، هفت هکتار از پارک گفت‌وگو و 20 هکتار از پارک پلیس در 5 نقطه تهران مکان‌های تعیین شده برای احداث و ایجاد پارک بانوان است که این طرح‌ها در مجموع هشت میلیارد و 500میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.
این بار مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران پایان سال ۸۴ را زمان بهره‌برداری از این پارک مطرح کرد.
در همین سال بود که مجددا لایحه جانمایی سه بوستان بانوان بر روی میز شورای شهر تهران قرار گرفت و پس از بررسی در یکصد و نود و سومین جلسه علنی شورای شهر دوم احداث پارک بانوان در سه نقطه بوستان قائم، چیتگر و عباس‌آباد تصویب شد و شهردار تهران اجازه یافت تا عملیات احداث این سه بوستان را آغاز کند.
اما سرانجام پس از اعلام مکان احداث این پارک مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در همین سال مجددا از احداث ۴بوستان ویژه بانوان تهران خبر داد و زمان بهره‌برداری از آن را به پایان سال ۸۵ موکول کرد.
بوستان بانوان از حمایت‌های شهردار هم بی‌نصیب نبود، به طوری که قالیباف بارها و بارها از احداث آن خبر داد و مسوولان خدمات شهری را ملزم به فراهم کردن اسباب احداث آن کرد، اما با تمام حمایت‌هایی که از سوی بالاترین مقام شهری صورت گرفت و وعده و عید‌هایی که مسوولان دادند بهره‌برداری از آن تا پایان سال 85 محقق نشد، به گونه‌ای که در سال 85 همچنان روند اعلام تاریخ‌های افتتاح این پارک ادامه داشت و بارها و بارها تغییر کرد.
کرباسیان، معاون خدمات شهری شهرداری تهران این بار از احداث دو پارک ویژه بانوان تا پایان سال ۸۵ خبر داد و مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران عملیات احداث این دو پارک را تمام شده اعلام کرد و سه پارک دیگر را در مرحله جانمایی و آغاز عملیات احداث دانست.
سرانجام همچون سال‌های قبل تاریخ بهره‌برداری از زمین پارک‌ها به اواسط سال 86 از سوی مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران موکول شد. وی در اولین خبر خود در سال 86 مطرح کرد که پارک بانوان آزادگان در 27 هکتار، پارک بانوان قائم در 17 هکتار و پارک مادر چیتگر در 5/7 هکتار حداکثر تا سه ماه آینده بهره‌برداری می‌شود و عملیات اجرایی احداث سایر پارک‌های دیگر نیز تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد، اما با فرا رسیدن آخرین تاریخ وعده داده شده، وی گفت: فاز اول پارک بانوان مدت‌هاست که آماده شده اما به دلیل تجهیز آن بهره‌برداری به تاخیر افتاده است و منظور از تمام خبرهای قبلی مبنی بر افتتاح فاز نخست آن بوده است. همچنین وی افزود: اعتبار کافی برای احداث آن تخصیص داده نشده و از اینرو عملیات احداث آن، مدت زمان زیادی طول کشیده است.
این در حالی است که خبر احداث پارک بانوان در شهرهای دیگر را بر روی تلکس خبری داشتیم به گونه‌ای که زنان اصفهانی گویا اولین زنان ایرانی هستند که ۲ سال پیش در پارک بانوان قدم زدند و از زمین‌های ورزشی و پیست دوچرخه‌سواری آن استفاده کرده‌اند.
آیا تلاش‌ها موجب می‌شود که تهران نیز صاحب پارکی ویژه بانوان شود.
آخرین خبرها درباره پارک بانوان تهران حاکی است این پارک در نیمه شعبان افتتاح می‌شود. بانوان تهرانی تا آذرماه صبر کنند.