ساختمان هوشمند، ساختمان‌های قرن جدید

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: همایش نقش فناوری اطلاعات در ساختمان با حضور انبوه‌سازان اعضای انجمن شرکت‌های ساختمانی و رییس کمیته فناوری اطلاعات مجلس برگزار شد. عکس: سامان دزیانیان

توسعه بانک‌های اطلاعاتی مرتبط با فعالیت‌های سازمانی شرکت‌های ساختمانی، افزایش بهره‌وری شرکت‌های ساختمانی و مهندسی با استفاده از فناوری اطلاعات، حرکت به سمت امکان‌سنجی شهر الکترونیکی و استفاده از ساختمان‌های هوشمند، معرفی تکنولوژی‌های جدید فناوری اطلاعات و کاربرد آنها در صنعت ساختمان و کمک به توسعه صنعت ساختمان با عمق بخشیدن به استفاده از تکنولوژی اطلاعات در شرکت‌ها از مهم‌ترین اهداف برگزاری این سمینار بودند.

صادق‌زاده، رییس کمیته فناوری اطلاعات مجلس در این سمینار با اشاره به نقش ‌آی‌تی در توسعه اقتصادی اظهار داشت: بیشترین نفوذ آی‌تی در بخش‌خصوصی اتفاق افتاده است. این در حالی است که به دلیل دولتی بودن این سیستم در ایران با توجه به امکانات و استعدادها نتوانسته‌ایم جایگاه مطلوبی را به دست آوریم.

به گفته وی در حوزه آی‌تی دولت هیچ حضوری در زمینه‌های مختلف نداشته است.

نادر سامانی‌پور، یک انبوه‌ساز در حاشیه برگزاری مراسم در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم هوشمندسازی ساختمان گفت: در کرج یک ساختمان هوشمند با مساحت ۱۳۰هزار مترمربع بنا شده است.

سامانی‌پور با بیان اینکه برگزاری این همایش نقطه قوتی برای انبوه‌سازان است، تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه صنعت ساختمان به سمت هوشمند‌شدن در حال پیشروی است.

وی درباره نقش فناوری اطلاعات در هوشمندسازی ساختمان خاطرنشان کرد: بدون آی‌تی، هوشمندسازی مفهومی ندارد.

سامانی‌پور با تاکید بر اینکه هوشمند‌سازی ساختمان هم‌اکنون در هتل‌ها و ساختمان‌های تجاری به کار می‌رود، ابراز امیدواری کرد: به زودی در ساختمان‌های مسکونی هم شاهد هوشمندسازی باشیم.

وی در خصوص مهم‌ترین مزیت‌های هوشمند‌سازی ساختمان خاطرنشان کرد: تحت کنترل قرار گرفتن ساختمان، مهم‌ترین مزیت هوشمندسازی است.

سامانی‌پور افزود: تحت کنترل بودن سیستم سرمایشی- گرمایشی، از طرف دیگر کنترل تمام بخش‌ها از طریق دوربین مداربسته و افزایش امنیت از دیگر مزایای هوشمندسازی ساختمان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیر هوشمندسازی ساختمان در افزایش قیمت تمام شده تصریح کرد: خوشبختانه هوشمندسازی آن طور که تصور می‌شود در افزایش قیمت تمام شده ساخت تاثیری ندارد.

سامانی‌پور در زمینه میزان استقبال انبوه‌سازان از طرح هوشمند‌سازی ساختمان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل، ناشی از دولت است چرا که هیچ‌گونه کلاس آموزشی و اطلاع‌رسانی در این خصوص برگزار نشده است. سامانی‌پور با بیان اینکه انبوه‌سازان اطلاعات کافی در زمینه هوشمندسازی ندارند، خاطرنشان کرد: انبوه‌سازان با برگزاری سمینارهایی از این دست می‌توانند با کسب دانش فنی به سمت هوشمندسازی ساختمان حرکت کنند. وی افزود: متاسفانه تاکنون فقط ۱۵ تا ۲۰درصد انبوه‌سازان از ساختمان‌های هوشمند استقبال کرده‌اند.