گروه مسکن- سمیه فراهانی: عملیات احداث تونل توحید با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰میلیارد تومان و به طول یک‌هزار و ۵۰۰متر به اجرا درآمده است. این تونل از ابتدای باقرخان بالاتر از میدان توحید آغاز می‌شود و در تقاطع خیابان نواب و خیابان شکوفه به پایان می‌رسد.

مدیرعامل سازمان مهندسی عمرانی شهر تهران در گفت‌گو با «دنیای اقتصاد» با بیان این مطلب افزود: در طرح جامع تهران شبکه معابر مختلفی برای شهر پیش‌بینی شده است که از میان آنها می‌توان به مسیر شمالی-جنوبی چمران و نواب و اهمیت آن اشاره کرد.

این مسیر یکی از شاهراه‌های اصلی شبکه ارتباطی معابر تهران است که در اوایل دهه ۶۰ طراحی اولیه آن انجام شد و در اوایل دهه ۷۰ بهسازی و تعریض خیابان نواب صورت گرفت.

سید مسعود نصر آزادانی تصریح کرد: نتایج مطالعات انجام شده در سال ۷۴ گزینه احداث تونل در این مسیر را بهترین راه کاهش ترافیک در محدوده اتصال این دو بزرگراه عنوان کرد، اما به دلیل تغییر مدیریت شهری، مطالعات مجددی برای این مسیر صورت گرفت که نتایج این مطالعات نیز احداث زیرگذر را تنهاگزینه حل مشکل ترافیکی خیابان توحید محدوده میدان توحید و میدان جمهوری عنوان کرد و سپس با تصویب احداث این پروژه سازمان مهندسی عمران شهر تهران ملزم شد تا مقدمات احداث آن را فراهم کند.

نصر آزادانی افزود: در ابتدا مقرر شد این تونل در عمق ۱۰متری احداث شود که پس از حفاری ورودی آن و برخورد با حجم زیاد تاسیسات خدمات شهری عمق تونل افزایش یافت.

وی تصریح کرد: اجرای پروژه در عمق ۱۰متر زمان و هزینه زیادی را می‌طلبید از این رو در طراحی جدید عمق این تونل ۳۵ متر پیش‌بینی شده است و در قسمتی از مسیر از روی خط ۷مترو شهری و در بخشی از زیرخط‌های۲ و ۴مترو شهری عبور می‌‌کند.

وی افزود: زیان‌های روزمره ترافیک سنگین این مسیر بسیار بیشتر از هزینه اقتصادی اجرای این پروژه است، زیرا شهروندان تهرانی هم‌اکنون مسیر ۵دقیقه‌ای را در مدت زمان ۴۵ دقیقه طی می‌کنند.

ترافیک این مسیر به حدی است که در هر دقیقه ۴۷ خودرو از مسیر شمال به جنوب تغییر مسیر می‌دهند و وارد مسیر جنوب به شمال بزرگراه توحید می‌شوند.

در هر صورت تعداد بسیار زیاد خودروهایی که از این مسیر عبور می‌کنند مشکلاتی را چون آلودگی صوتی و آلودگی هوا برای اهالی محل به وجود آورده است و با احداث تونل و اختصاص مسیر فعلی به دسترسی‌های محلی حجم زیادی از ترافیک منطقه کاهش می‌یابد.

نصر آزادانی با اشاره به احتمال افزایش طول این تونل گفت: طول تونل یک هزار و ۵۰۰ متر پیش‌بینی شده است، اما با توجه به نبود نقشه مناسب تاسیسات شهری، امکان دارد طول این تونل افزایش یابد که در این صورت علاوه بر معارضین تاسیساتی با معارضین ملکی هم برخورد می‌کنیم که این مساله بر زمان و هزینه پروژه می‌افزاید.

وی گفت: برآورد اولیه زمان و هزینه‌ها براساس احداث یک تونل در مسیر خیابان توحید بدون محاسبه مشکلات احتمالی چون ریزش تونل بوده است.

مدیرعامل سازمان مهندسی عمرانی شهر تهران گفت: مدت زمان اجرای پروژه ۲۸ ماه در نظر گرفته شده است که در این میان ۲ ماه صرف زیباسازی تونل و یک ماه نیز به بهره‌برداری آزمایشی آن اختصاص دارد.

وی افزود: ما برای فرار از معارضین تاسیساتی می‌توانیم عمق تونل را افزایش دهیم، اما باید به ایمنی عبور و مرور در این مسیر نیز توجه داشته باشیم. وی افزود: این تونل اولین تونل هوشمند تهران است و در آن سیستم اعلام و اطفای حریق پیش‌بینی شده است.

در این تونل نمی‌توان از پودر خشک برای خاموش کردن آتش استفاده کرد از این رو چندین مخزن آب در تونل نصب می‌شود.