گران‌ترین خانه‌های اجاره‌ای برای ثروتمندان

نیلوفر قدیری

با ۳۰۰‌هزار دلار در آمریکا می‌توانید یک خانه خوب و بیشتر از حد متوسط در وارسستر در ایالت ماساچوست خریداری کنید. با همین پول می‌توانید ویلایی در جزیره ریچارد برانسون در دریای کارائیب برای مدت یک هفته اجاره کنید. این جزیره گران‌ترین اجاره‌بهای مسکن در تمام دنیا را دارد. مولتی ‌میلیاردرهای امروزی در دنیا در حالی که می‌توانند با پول هنگفتی که دارند دو یا سه خانه همزمان خریداری کنند. اما ترجیح می‌دهند ده‌ها یا حتی صدها‌هزار دلار در ماه برای اجاره موقت یک ملک برای زندگی هزینه کنند. آنها همچنین پول‌هایشان را به جای سرمایه‌گذاری برای خرید خانه، صرف اجاره ویلا برای گذراندن تعطیلات در جزایر یا شهرهای تفریحی مانند کارائیب می‌کنند. در چنین مناطقی اجاره هر شب یک ویلای خوب یا متوسط، ۴۶‌هزار دلار است. البته چنین ویلایی همه امکانات لازم برای گذراندن یک شب یک خانواده ثروتمند را دارد. امروزه دیگر خانه‌هایی با اجاره بالای ۲۰‌هزار دلار در آمریکا و البته بعضی شهرهای اروپایی موضوع عجیبی نیست. دلیل آن هم این است که به طور کلی اجاره‌بها در حال افزایش است. در آمریکا نرخ متوسط اجاره نسبت به دو سال پیش ۸‌درصد افزایش یافته است.

امروزه به دلیل توسعه و رشد اقتصاد در جهان، شمار مردمی که پول زیادی دردست دارند و می‌توانند در حوزه‌هایی به غیر از ملک و مسکن سرمایه‌گذاری کنند، بیشتر شده است. براساس گزارش جهانی درباره ثروتمندان جهان که هر سال توسط مرکز تحقیقاتی مریل لینچ آمریکا منتشر می‌شود، مجموع ثروت کسانی که بیش از یک‌میلیون دلار دارایی قابل سرمایه‌گذاری دارند در سال ۲۰۰۶ تا ۱۱‌درصد افزایش یافته و به ۲/۳۷تریلیون دلار رسیده ‌است. این اولین رشد دو رقمی در هفت سال گذشته است. شمار کسانی که دارایی قابل سرمایه‌گذاری حد‌اقل ۳۰‌میلیون دلاری دارند نیز با افزایش ۱۱‌درصدی در سال ۲۰۰۶ رو‌به‌رو شده و به حدود ۱۰۰‌هزار نفر رسیده‌است. مجموع دارایی آنها هم با نزدیک به ۱۷‌درصد افزایش به ۱/۱۳‌تریلیون دلار رسیده‌است. در سال‌های اخیر اجاره‌بها و خانه‌هایی که اجاره‌ آنها بیش از ۲۰‌هزار دلار است، افزایش یافته است. گاهی اجاره یک خانه در منهتن به بیش از ۱۲۰‌هزار دلار در ماه می‌رسد.

از آنجا که بازار مسکن در منهتن نیویورک روندی جدا از دیگر شهرها و مناطق آمریکا را طی می‌کند و بسیار پررونق به پیش می‌رود، اجاره‌بها و قیمت خرید مسکن در این منطقه سیر صعودی دارد. از سوی دیگر در سال‌های اخیر تعداد آپارتمان‌های بزرگ چهار یا پنج اتاق خوابه رو به کاهش گذاشته و به همین دلیل قیمت اجاره این آپارتمان‌ها هم افزایش یافته است.

در‌حال‌حاضر نیویورک سومین شهر گران دنیا از نظر بالابودن اجاره‌بهای مسکن است. در دنیا تنها شهرهای هنگ‌کنگ و توکیو از نظر گرانی مسکن و اجاره آن از نیویورک گران‌تر هستند. در فهرست گرانی اجاره آپارتمان بعد از این سه شهر، شهرهای مسکو، سئول، لندن، بمبئی، شانگهای، کاراکاس و پاریس قرار دارند.

اما چطور یک نفر هر چقدر هم که ثروتمند باشد پول یک واحد آپارتمان را برای اجاره یک ماه یا حتی یک هفته همان آپارتمان هزینه می‌کند؟ این کار چه صرفه اقتصادی حتی برای ثروتمندترین ثروتمندان دنیا دارد؟ بعضی از مردم برای اینکه محل سکونت دائم آنها آماده شود نیاز به سکونت کوتاه‌مدت در مکان دیگری را دارند. به همین دلیل اجاره بسیار بالایی برای همین مکان موقت می‌پردازند. در شهرهای بزرگی مانند نیویورک و لندن و توکیو که مراکز تجاری و کاری و مالی دنیا هستند، اجاره‌کنندگان آپارتمان مدیران یا سرمایه‌گذاران خارجی هستند که به طور موقت و برای مدتی کوتاه در آن شهر سکونت دارند و برای همین مدت کوتاه خانه‌های گران قیمت اجاره می‌کنند. اما ویلاهای اجاره‌ای گران‌‌قیمت در مکان‌های توریستی و مسافرتی ماجرای دیگری دارد که البته گرانی آنها نیازی به توضیح ندارد. جزیره نیگارد در باهاماس بعد از کارائیب گران‌ترین ویلاهای اجاره‌ای دنیا را دارد. اجاره یک روز این ویلاها تا ۴۰‌هزار دلار می‌رسد. البته اکثر این ویلاها خدمه همه دارند و از همه انواع امکانات رفاهی برخوردار هستند.