تاکنون کلیه نقشه ساختمان‌هایی که با نقشه پروانه شهرداری شروع به کار کرده‌اند، طبق اصول مهندسی طراحی شده و در نظام مهندسی ساختمان کنترل شده‌اند.

مهندس زهیر ترابی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: وجود مصالح ساختمانی مناسب، سرمایه‌گذار و نیروهای فنی ـ اجرایی، سه ضلع مثلث ساخت‌و‌ساز اصولی محسوب می‌شوند که اگر یکی از این موارد رعایت نشود، روند اجرایی یک ساخت‌وساز مطلوب مختل خواهد شد.
وی با اشاره به موارد موثر در ساخت‌و‌سازهای غیر‌اصولی گفت: پایین بودن مهارت عوامل اجرایی، فقر فرهنگی، سودجویی برخی سرمایه‌گذاران، استاندارد نبودن مصالح و... از عمده‌ترین موارد ساخت یک سازه غیرمهندسی هستند.
این مقام مسوول با اذعان به غیراستاندارد بودن برخی مصالح افزود: در حال حاضر مصالحی چون تیرآهن، سیمان، بتن، شن و ماسه‌هایی که در بازار فروش وجود دارد، استانداردهای لازم را ندارند و سازه‌هایی که با این مصالح ساخته می‌شوند، به هیچ وجه استاندارد نیستند.
وی بر ضرورت تولید مصالح استاندارد تاکید کرد و گفت: مسوولان ذی‌ربط باید از توزیع مصالح غیر‌استاندارد در بازار جلوگیری کنند، چرا که اگر کنترل درستی بر این روند اعمال شود، هیچ سازه‌ای از نظر مصالح با مشکل مواجه نمی‌شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، نبود همکاری مطلوب صاحب کاران با مهندسان ناظر را از دیگر عوامل ساخت‌و‌ساز غیر‌اصولی بیان کرد و گفت: نباید مهندسان ناظر را به عنوان مزاحم تلقی کرد، چرا که یک ناظر بر امر چگونگی رعایت اصولی سرمایه خود سرمایه‌گذار و نحوه احداث و اجرای استاندارد، نظارت کرده و موارد تخلف را به سازمان گزارش می دهد، لذا یک مهندس ناظر از دید علمی یار و یاور سرمایه‌گذار تلقی می‌شود.
وی تصریح کرد: کسانی که به اصول و تذکرات مهندسان ناظر اهمیتی ندهند، در واقع به خودشان ضربه زده‌اند، چرا که در آینده در استفاده از ساختمان و دریافت پایان کار با مشکل مواجه خواهند شد.
ترابی با یادآوری نقش و اهمیت فرهنگ سازی در ساخت‌و‌ساز اصولی اظهار کرد: بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه وظیفه ارگان‌هایی است که وظایف فرهنگی را برعهده دارند و متاسفانه در این زمینه کار کمتری انجام شده است، اگر برای این امر از کودکی و از طریق آموزش و پرورش، رسانه‌ها و... آموزش داده شود، در آینده بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.
وی با بیان این‌که جامعه ما دارای فرهنگ ریشه‌داری است، افزود: اگر آگاهی‌ بخشی مطلوبی صورت گیرد، جامعه آماده پذیرش آن خواهد بود.
این مقام مسوول یادآور شد: ایمنی تنها ایستایی ساختمان نیست، بلکه مهندسی تاسیسات برق، گاز، لوله‌کشی آب و... از دیگر موارد مهم و موثر در ساخت و ساز اصولی است.
ترابی درباره ارتباط فقر مالی و ساخت و ساز مهندسی، گفت: تاثیر فقر مالی بر ساخت و ساز غیر اصولی، کمتر از فقر فرهنگی جامعه نیست، چرا که مقررات ساخت و ساز مهندسی برای حفظ سرمایه فردی و ملی تنظیم شده، لذا اگر کسی سرمایه اندکی دارد، می‌تواند با آگاهی بالا، خانه‌ای کوچک اما اصولی بسازد.
وی ضمن تعریف مقررات ملی ساختمان گفت: مقررات ملی ساختمان، مجموعه اصول و قواعدی است که رعایت آن در طراحی و اجرای ساختمان موجب اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی، نور، تاسیسات مناسب و آسایش انسان می‌شود.
این مقام مسوول با تبیین نقش نظارتی نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: سازمان بر چگونگی نظارت مهندسین ناظر، نقش نظارت عالی را بر عهده دارد و سازمان مسکن و شهرسازی نیز بر نحوه عملکرد سازمان نظام مهندسی نظارت می‌کند.