9میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود
گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در حالی برگزار شد که جای خالی وزیر مسکن و شهرسازی، اعضای کمیسیون عمران، کارکنان و مسوولان ساختمان احساس شد. این در حالی بود که در دعوتنامه ارسال شده به رسانه‌ها و جراید از حضور سعیدی‌کیا و اعضای کمیسیون عمران مجلس در مراسم افتتاحیه خبر داده شده بود.

عکس: احمد نادری
تهرانی، معاون دبیر کل اتاق تعاون تهران هم در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر دلیل عدم حضور سعیدی‌کیا در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت ساختمان اظهار داشت: وزیر مسکن اگر در مراسم افتتاحیه نیامد، حتما در مراسم اختتامیه حضور خواهد یافت.
علیرضا طهماسی، وزیر صنایع و معادن که به دلیل حضور صنعتگران ساختمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حاضر شده بود، اظهار داشت: با توجه به اهمیت بالای صنعت ساختمان و سهم ۸ تا ۱۵درصدی این صنعت در تولید ناخالص ملی لزوم توجه به این صنعت بیش از پیش احساس می‌شود.
وزیر صنایع و معادن با اشاره به اینکه صنعت ساختمان صنعتی است که در جهت ایجاد زیرساخت‌ها فعالیت می‌کند، خاطر نشان کرد: در سیاست‌های پایه‌ریزی شده توسط دولت نهم صنعت ساختمان و مسکن به صورت کلان مورد توجه قرار می‌گیرد.
طهماسبی با بیان اینکه در بخش مسکن شاهد رونق هستیم، خاطرنشان کرد: بخش عمرانی کشور طی سال ۸۵ با رشد ۵/۲ برابر نسبت به سال‌های قبل مواجه بوده است.
وزیر صنایع با اشاره به اینکه طی سال 85 ساخت 200هزار واحد مسکونی روستایی و فعال‌سازی ساخت مسکن شهری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: بعد از رکود چند ساله ساخت مسکن شهری دولت در سال‌جاری برنامه ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی را در دست دارد و بدین صورت تا سال 91 باید 9میلیون واحد مسکونی احداث شود.
وی همچنین با اشاره به ارائه لایحه دولت به مجلس اظهار داشت: در ماده ۱۶ این لایحه وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن ملزم به حمایت از تولید مصالح ساختمانی استاندارد و استانداردسازی هستند.
طهماسبی با اشاره به فعالیت 6هزار واحد صنعتی تولید مصالح ساختمانی در کشور اظهار داشت: در سال گذشته تنها 36درصد از این واحدها مطابق استانداردها عمل می‌کردند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری 60درصد افزایش یابد.
وزیر صنایع اظهار داشت: در این بخش مصالح ساختمانی در تهران سهم ۱۵درصدی و در شهرستان‌ها تا ۳۰درصد از قیمت تمام شده ساخت ساختمان‌را دارا است.
وی با اشاره به اختصاص 15هزار میلیارد تومان تسهیلات دولت به بخش مسکن اظهار داشت: با توجه به این امر بخش مسکن بیش از گذشته فعال می‌شود.
وزیر صنایع با اشاره به ایجاد آزمایشگاه مرجع در کل کشور خاطرنشان کرد: به تدریج در ۳۰ استان کشور آزمایشگاه مخصوص مصالح ساختمانی را راه‌اندازی می‌کنیم.
طهماسبی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده توسط وزارت صنایع برای بخش مسکن گفت: بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات وام‌های تک‌رقمی را به صادرکنندگان اعطا ‌می‌کنند.
وی افزود: وام‌های پرداختی برای صادرات سقف مشخص ندارد.
وی با اشاره به صادرات 5/1 تا 2میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی در سال گذشته تصریح کرد: برنامه‌های سال 86 بسیار فراتر از قبل است و بخش عمده‌ای از آن به صنعت ساختمان اختصاص دارد. به گفته وی: با کمک اتاق تعاون و وزارت بازرگانی قرار است نمایشگاه‌های صنعت ساختمان در نقاط مختلف جهان برگزار شود.
وزیر صنایع و معادن افزود: یکی از سیاست‌های وزارت صنایع مذاکره با کشورهای خارجی برای اخذ پروژه‌های ساختمانی است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های مشارکتی وزارت صنایع با وزارت تعاون برای کاهش قیمت مسکن گفت: سیاستگذاری در این بخش با شورای‌عالی مسکن است و ما هم تابع آن سیاست‌ها هستیم.
به گفته وی، با طرحی که در بورس‌‌فلزات اجرا شد، قیمت محصولات فولادی به شدت کاهش یافت و این امر تاثیر مستقیمی بر افزایش سرمایه‌گذاری در مسکن و به تبع آن کاهش قیمت داشت.
سید حمید قوام شهیدی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران نیز در جریان مراسم افتتاح نمایشگاه گفت: سالانه 38میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز کشور صورت می‌گیرد.
سید حمید قوام شهیدی اظهار داشت: اجرای پروژه‌های عمرانی راه‌حل‌های مناسبی را جهت حل مشکلات پیش روی بشر قرار داده است، به نحوی که صنعت ساختمان موتور محرکه کل اقتصاد است. وی تصریح کرد: با توجه به سهم عظیم صنعت ساختمان در اقتصاد کشور حجم فعالیت‌های ساخت سالانه در کشورهای مختلف بیش از یک‌هزار‌میلیارد دلار است.
قوام شهیدی بیان داشت: با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری و فعالیت در صنعت ساختمان کشور، جا دارد از تکنولوژی، مدیریت اصولی و منابع به روز و کارآمد استفاده شود و روش‌های مدرن و اعمال استانداردهای مناسب جایگزین روش‌های سنتی و قدیمی‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بحث اعمال نظارت بر نحوه ساخت باید به صورت جدی تر پیگیری شود و مصادیقی همچون شاخص های نظارتی و به کارگیری روش‌های امتیاز بندی در ساختمان‌ها در جهت ارتقای ماندگاری و کیفی مورد توجه قرار گیرند.
رییس هیات‌مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی‌نمایشگاه‌های ایران گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی حجم سالانه ساخت‌وساز در کشور حدود 38‌میلیارد دلار می‌باشد.
ابراهیم تهرانی، معاون دبیر کل اتاق تعاون استان تهران گفت:۷۵۰ شرکت داخلی و ۱۰۰ شرکت خارجی از کشورهای ترکیه، آلمان، کره‌جنوبی، روسیه، تایلند، بلژیک، تانزانیا و اتریش در این نمایشگاه حضور دارند.
وی با بیان اینکه استقبال از حضور در نمایشگاه 25 تا 30درصد بیشتر است، گفت: در صورتی که فضای بیشتری در اختیار داشتیم میزان تقاضا تا 50درصد افزایش می‌یافت.