عضو هیات رییسه نظام مهندسی ایلام نسبت به گسترش ساخت سقف‌های سبک و سازه‌های شمالی و شیب دار در استان ایلام هشدار داد. «عبدا... بهادری» در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: این سقف‌های شیب‌دار که اکنون ساخته می‌شوند، منطبق بر آیین‌نامه ۲۸۰۰ نبوده و معمولا این سازه‌ها بدون مجوز احداث شده و از ایمنی لازم برخوردار نیستند و سکونت در زیر این ساخت و سازها خطرناک است و خسارت جانی ناشی از آن در هنگام وقوع زلزله غیر قابل جبران است.

وی اظهار داشت: شهرداری، سازمان مسکن و شهرسازی، حوزه عمرانی استانداری و سازمان نظام مهندسی به عنوان متولیان ساخت و ساز باید راه چاره‌ای برای مبارزه با این ساخت و سازها که خارج از ضوابط آیین‌نامه و مقررات ملی احداث است،

بیاندیشند.

وی تصریح کرد: برخورد نکردن با این ساخت و سازها تبدیل به یک شیوه در ساختمان‌سازی در میان مردم می‌شود که بعدها جلوگیری از آن مشکل‌تر است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم به سمت و سویی برویم که ساختمان را به شکلی بسازیم که هم سبک باشد و هم مصالح بومی در آن به‌کار رود، علاوه بر صرفه اقتصادی، قدم مثبتی در ایمن‌سازی انجام داده‌ایم.

بهادری گفت: اکنون افرادی که اقدام به استفاده از طرح شمالی و سبک‌سازی می‌کنند، چون بر روی بنای قبلی این سقف‌ها احداث می‌شود، در نتیجه اتصال ضعیف است و هماهنگی و همخوانی هر دو سازه با هم جور نمی‌شود و متاسفانه چون سازه سقف و بدنه به‌خوبی با هم‌اتصال پیدا نمی‌کند، با کوچکترین حرکت ناشی از زمین‌لرزه و نیروی جانبی که به سازه وارد می‌شود، به دلیل نداشتن مقاومت کافی فرو می‌ریزد و خسارات مالی و جانی به بار می‌آورد.

بهادری گفت: این قبیل سازه‌ها را معمولا در شمال استفاده می‌کنند که درنتیجه اسکلت ساختمان هماهنگ و از قبل تعیین شده با سقف سازه نیست.

وی افزود: فونداسیون سازه و سقف شیب‌دار در شمال متناسب با هم است، اما در ایلام بدنه سازه از جنس دیگر و سقف از جنس دیگر است که این امر موجب نداشتن اتصال کافی می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر مردم در ساختمان‌سازی از همان ابتدا در پایه، سبک‌سازی را شروع کنند و به صورت اصولی ستون‌ها را بنا کنند که به درستی با سازه سقف متصل شود، مشکلی به وجود نمی‌آید.

وی بیان کرد: احداث این سازه‌ها اکنون توسط یک سری اکیپ‌های تجربی صورت می‌گیرد و سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی بر آنها ندارد.