بند «د» تبصره 6 به تامین مسکن اقشار کم‌درآمد کمکی نمی‌کند

یک کارشناس مسکن معتقد است: حجم انبوه کمک بهره در نظر گرفته شده برای انبوه‌سازان در بند (د) تبصره شش قانون بودجه ۸۶ به مثابه دور ریختن منابع ملی است. فردین یزدانی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اضافه می‌کند که این کار دولت کمکی به تامین مسکن اقشار کم‌درآمد نکرده و سود آن تنها به انبوه‌سازان می‌رسد.

طبق بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶، دولت زمین و تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی را به ازای ساخت هر واحد مسکونی اجاره‌ای، در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهد. سازندگان بعد از پنج سال واگذاری اجاره‌ای می‌توانند این واحد‌ها را به قیمت روز بفروشند. پول زمین پنج تا هفت سال بعد از زمان واگذاری، به قیمت زمان واگذاری از انبوه‌سازان دریافت می‌شود.

این کارشناس مسکن می‌گوید: انبوه‌سازان این واحد‌های مسکونی را بدون صرف سرمایه شخصی و با وام بانکی می‌سازند آن‌هم در شرایطی که زمین هم تقریبا به رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد زیرا پول آن را هفت سال بعد از زمان واگذاری، پرداخت می‌کنند.

یزدانی هشدار می‌دهد ممکن است انبوه‌سازان این واحد‌های مسکونی را قبل از پنج سال واگذاری اجاره‌ای، به صورت قولنامه‌ای بفروشند و قشر کم‌درآمد حتی از پنج سال واگذاری اجاره‌ای این واحد‌ها نیز بهره‌مند نشود.

وی می‌گوید: در این صورت حتی اگر پول زمین هم به قیمت روز از انبوه‌سازان دریافت شود با توجه به آنکه آنها این واحد‌ها را با وام بانکی ساخته و به قیمت روز می‌فروشند، بازهم سود زیادی به آنها می‌رسد.

در بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶ ، پیش‌بینی شده در صورتی که انبوه‌سازان واحد‌های مسکونی ساخته شده با منابع مالی و ساختاری این بند را قبل از پنج سال واگذاری اجاره‌ای بفروشند، پول زمین به قیمت روز از آنها دریافت می‌شود.

این کارشناس مسکن می‌گوید: این تسهیلات به جای انبوه‌سازان باید در اختیار نهاد‌های حمایتی قرار گیرد تا این واحد‌های مسکونی تنها کارکرد اجاره‌ای داشته و قابل فروش نباشند.