اتمام سال تحصیلی و فرارسیدن فصل تابستان زمان مناسبی برای جا به جایی مستاجران فراهم می‌کند.

در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی نیز همانند سایر شهرهای کشور در حالی نقل و انتقال مسکن شروع شده که افزایش قیمت بدون ضابطه اجاره‌بهای مسکن، موجب شده است برخی برای کرایه مسکن مجبور به انتقال به حاشیه شهر به خاطر قیمت پایین‌تر شوند.
بسیاری از مستاجران و گاه نیز بنگاه‌های مشاور املاک در شهر بجنورد گرانی اجاره‌بها و حتی قیمت زمین و مسکن را در مرکز استان خراسان شمالی ناشی از مرکزیت استانی و اجاره‌نشین بودن ادارات و نهادهای دولتی می‌دانند.
هم‌اکنون مدیران نیمی از۸۰ اداره‌کل و سازمان و نهاد دولتی که در استان خراسان شمالی متمرکز شده‌اند، غیربومی هستند و همه آنها در واحدهای اجاره‌ای که گاه قیمت نسبی آنها از میانگین بالاتر است، سکونت دارند.
همچنین بخش زیادی از ادارات و نهادهای دولتی خراسان شمالی نیز به دلیل نداشتن ساختمان اداری دولتی در واحدهای اجاره‌ای فعالیت اداری را انجام می‌دهند و تاکنون نیز اقدام اساسی برای ساخت واحد اداری انجام نشده است.
یک مشاور املاک در بجنورد دلیل گرانی اجاره را برابر نبودن عرضه با تقاضا، ارتقای شهر بجنورد به مرکز استان، مهاجرت روستاییان به شهر و نبود ضابطه قانونی برای تعیین میزان اجاره‌بها می‌داند.
علی واحدی گفت: این عوامل موجب شده هر روز دامنه افزایش اجاره‌بها و قیمت زمین و مسکن در این شهر افزایش زیادی داشته باشد.
وی افزود: برای رفع مشکل افزایش اجاره‌بهای مسکن در بجنورد و حتی قیمت زمین و مسکن، دولت باید نسبت به ساماندهی واحدهای اجاره‌ای اقدام کند.
او توضیح داد: باید شهر به مناطق مختلفی تقسیم شده و قیمت در هر منطقه نیز به فراخور امکانات واحدهای مسکونی و متراژ تعیین شود.
وی فعالیت ادارات دولتی را در واحدهای مسکونی اجاره‌ای با قیمت بالا، دلیل دیگری برای گرانی قیمت اجاره مسکن دانست.
فرماندار بجنورد نیز بالا رفتن میزان تقاضا نسبت به عرضه را عامل اصلی گرانی قیمت زمین و مسکن در این شهر می‌داند.
غلامحسین آرام به «ایرنا»، گفت: برابر نبودن عرضه نسبت به تقاضا موجب شده است قیمت‌ها هر روز افزایش یافته و فشار مضاعفی به مستاجران وارد شود.
وی افزود: از آنجا که بخش عمده واحدهای مسکونی اجاره‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، دخالت بدون مدیریت دستگاه‌های دولتی برای ساماندهی می‌تواند مشکل ساز شود.
او گفت: در حال حاضر سیاست دولت برای کاهش قیمت مسکن در قالب‌های مختلف شرکت‌های تعاونی، اجاره‌ای و غیره است که می‌تواند در آینده نزدیک با ساخت مسکن تا حدی مشکلات فعلی را کمتر کند.
وی همچنین حضور دستگاه‌های اجرایی دولتی را در واحدهای اجاره‌ای، عاملی برای گرانی قیمت اجاره‌بهای مسکن اعلام کرد و افزود: باید دستگاه‌های اجرایی برای ساخت واحدهای اداری خود حرکت سریع‌تری داشته باشند. رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان شمالی هم گفت: با ارتقای بجنورد به مرکز استان، شاهد انتقال کارشناسان اداری و مهاجرت روستاییان به شهر بودیم که این شرایط فشارهایی را به بخش مسکن وارد کرده است.
محمدهادی جاوید گفت: به هر حال با این وضعیت، قیمت اجاره‌بهای مسکن و خرید و فروش زمین و مسکن نیز افزایش زیادی یافته است. وی افزود: سیاست‌های جدید دولت برای واگذاری زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله و واگذاری زمین به شرکت‌های تعاونی مسکن تا حدی موجب تثبیت قیمت زمین و مسکن و حتی رکود در بخش خرید و فروش شده است. رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان شمالی گفت: با اجرای سیاست‌های دولت در زمینه مسکن نه تنها قیمت خرید و فروش مسکن افزایش نخواهد یافت، بلکه در آینده شاهد کاهش قیمت اجاره‌بهای مسکن نیز به دلیل متناسب شدن عرضه با تقاضا خواهیم بود.