دنیای اقتصاد- آخرین اخبار از روند واگذاری زمین با اجاره 99 ساله در استان تهران حاکی است تاکنون برای ساخت 40درصد از سهمیه واحدهای مسکونی این استان، زمین واگذار شده است.

چگونه از تسهیلات دولت برای خانه‌دار شدن استفاده کنیم
جزییات نحوه واگذاری زمین در استان تهران
گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان- اگر هنوز صاحبخانه نشده‌اید و قصد دارید از تسهیلات ویژه‌ای که دولت برای خانه‌دار شدن مردم در نظر گرفته است، برخوردار شوید، لازم است هر چه زودتر به اداره کل تعاون استان محل زندگی خود مراجعه کنید تا در صف متقاضیان صاحبخانه شدن قرار بگیرید.
مشاهده ما از ساختمان اداره کل تعاون استان تهران در روز چهارشنبه گذشته حاکی است، انبوهی از متقاضیان شخصی خانه‌دار شدن با حضور در این اداره خواستار استفاده از تسهیلات ویژه خانه دار شدن بودند.
منظور از متقاضی «شخصی» افرادی است که به صورت انفرادی خواستار دریافت تسهیلات بودند این درحالی است که دولت در قانون بودجه ۱۳۸۶ شرط اصلی برای استفاده از زمین با اجاره ۹۹ساله و وام بلندمدت برای ساخت را تشکیل تعاونی دانسته است.
علت حضور ما در اداره کل تعاون استان تهران، آگاهی از بخشنامه چگونگی تشکیل تعاونی مسکن بود تا با چاپ آن در روزنامه خوانندگانی که روزانه تماس‌های زیادی برای پاسخ به این پرسش با گروه مسکن می‌گیرند، بتوانند با خواندن متن این بخشنامه از شرایط لازم برای تشکیل تعاونی مطلع شوند.
فعلا تعاونی‌های از پیش ثبت‌شده
از مسوول ثبت‌نام متقاضیان تشکیل تعاونی مسکن در اداره کل تعاون استان تهران درباره تکلیف آن دسته از متقاضیانی که به هر دلیل امکان حضور در یک تعاونی مسکن را ندارند، پرسش کردیم، او در پاسخ گفت: هنوز بخشنامه اجرایی جهت تشکیل تعاونی مسکن برای مردم عادی اعلام نشده است و فقط ما نام متقاضیان را در یک لیست ثبت‌ می‌کنیم. فعلا تعاونی‌های مسکن از پیش ثبت شده می‌توانند از شرایط بند «د» تبصره 6 یعنی دریافت زمین به صورت اجاره 99 ساله استفاده کنند.
از استان تهران چه خبر؟
امسال در استان تهران براساس جدول توزیع استانی ساخت مسکن و تسهیلات که وزارت مسکن آن را منتشر کرده، قرار است 250هزار واحد مسکونی با تسهیلات بانکی در راستای اجرای بند «د» تبصره 6 ساخته شود. این تعداد واحد مسکونی در واقع در شهرهای اشتهارد، هشتگرد، نظرآباد، ماهدشت، سلطان‌آباد، دماوند، فیروزکوه، رود هن، قرچک ورامین و شهر جدید پرند قرار است، ساخته شود.
البته پیش از این میزان سهمیه استان تهران رقم ۳۰۶هزار واحد مسکونی اعلام شده بود اما این رقم در زمان اعلام جدول سهمیه‌بندی به صورت رسمی از سوی وزارت مسکن به ۲۵۰هزار واحد مسکونی (کاهش ۵۶هزار واحدی) رسید.
آخرین اخبار از روند واگذاری زمین با اجاره 99 ساله در استان تهران حاکی است تاکنون برای ساخت 40درصد از سهمیه واحدهای مسکونی این استان زمین واگذار شده است.
مدیرکل روابط عمومی اداره کل تعاون استان تهران در این باره گفت: تاکنون از مجموع ۲۵۰هزار واحد مسکونی سهمیه استان تهران، زمین برای ۱۰۰هزار واحد مسکونی طی روزهای اخیر به تعاونی‌ها واگذار شده است.
متصدی ثبت‌نام متقاضیان تشکیل تعاونی مسکن نیز در پاسخ به این پرسش که میزان ثبت‌نام از مردم برای تشکیل تعاونی مسکن چقدر بوده است، گفت: طی چند روز اخیر بیش از 1200 نفر ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز بخشنامه اجرایی برای تشکیل تعاونی مسکن برای مردم عادی به ما ابلاغ نشده است.
از آنجا که طی دو سه هفته اخیر بسیاری از خوانندگان روزنامه در تماس با گروه مسکن درباره نحوه استفاده از تسهیلات مسکن در سال‌جاری پرسش‌های متعددی داشتند، در این بخش از گزارش، مهم‌ترین این شرایط را تشریح کرده‌ایم:
شیوه‌ نامه اجرایی تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد
در شیوه نامه اجرایی حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد شرایط متقاضیان به منظور استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده وزارت مسکن ارائه شده است.
شرایط متقاضیان مشمول مزایای این شیوه‌نامه به شرح زیر است:
متاهــل یـــا سرپرست خانـــواده باشد، درآمد ماهانه آنان از دو برابر حداقل حقوق قانون کار و یا قانون استخدام کشوری بیشتر نباشد.


فاقد سابقه دریافت زمین و یا واحد مسکونی دولتی باشند.
فاقد سابقه استفاده از تسهیلات ساخت و یا خرید مسکن باشند.
حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا (به استثنای کارمندان با احکام انتقالی قطعی) داشته باشند، اما برای مهاجرین از شهرهای بزرگ داشتن حداقل یک سال سابقه سکونت کافی است.
همچنین افرادی که از ابتدای شروع برنامه چهارم (1384) به بعد دارای سابقه مالکیت واحد مسکونی مستقل و یا حداقل یک قطعه زمین قابل تفکیک مسکونی باشند از شمول واجدان شرایط خارج می‌شوند.
مدارک مورد نیاز
فتوکپی از صفحه‌های اول و دوم شناسنامه، مدارک لازم از مراجع ذی‌ربط جهت احراز شرایط سرپرست خانوار، آخرین حکم استخدامی برای کارمندان، کارگران و گواهی اتحادیه صنفی و یا تعاونی مربوط در مورد مشاغل آزاد جهت تشخیص درآمد ماهانه متقاضی، فرم استعلام از سابقه مالکیت زمین و مسکن از طریق استعلام از سازمان مسکن و شهرسازی و ارائه مدارک مبنی بر احراز سابقه سکونت، مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام هستند.
اولویت بندی تعاونی‌های مسکن برای دریافت زمین توسط ادارات کل استان‌ها صورت می‌گیرد. همچنین متوسط زیربنای مفید هر واحد در مجموعه‌های مسکونی مشمول این شیوه‌نامه نباید از ۷۵ متر مربع بیشتر باشد.
همچنین حداقل 20درصد از واحدهای موضوع این آیین‌نامه باید در شهرهای جدید احداث شوند.
این گزارش حاکی است، مطالعه و مکانیابی جهت ایجاد سکونتگاه‌های جدید در توسعه‌های متصل یا توسعه‌های منفصل توسط سازمان‌های مسکن و شهرسازی صورت می‌گیرد.
همچنین دستگاه‌های مربوطه موظف هستند، حداکثر 2 ماه پس از درخواست سازمان مسکن و شهرسازی استان، اراضی مکان‌یابی‌شده را در اختیار تعاونی قرار دهند.
بنابر شیوه‌نامه اجرایی، سهم هر واحد مسکونی از هزینه آماده‌سازی مربوط به اراضی این شیوه‌نامه توسط سازمان مسکن و شهرسازی جداگانه محاسبه و هنگام واگذاری به بهره‌بردار در اقساط ۱۵ساله تقسیط و پس از دریافت به حساب وزارت مسکن واریز می‌شود.
اجاره‌بهای اراضی قابل واگذاری در اجرای این شیوه‌نامه بر مبنای سالانه معادل 30درصد قیمت منطقه‌ای روز تعیین و طی قرارداد جداگانه 99ساله از بهره‌بردار اخذ می‌شود.
همچنین ادارات تعاون شهرستان‌های هر استان موظف هستند، متقاضیان واجد شرایط را پس از انجام موارد مربوطه به احراز شرایط و جمع‌آوری کلیه مستندات مربوط در قالب تعاونی‌های مسکن ساماندهی نمایند و به ادارات کل تعاون استان‌های معرفی کنند و ادارات کل تعاون پس از اولویت‌بندی تعاونی‌های مسکن نسبت به معرفی این تعاونی‌ها به سازمان مسکن و شهرسازی اقدام کنند.
لازم به ذکر است، پس از پایان عملیات اجرایی، بهره‌بردار صرفا مالک اعیانی واحد مسکونی خود بوده و هنگام فروش واحد مسکونی موظف به اخذ مجوز لازم از سازمان مسکن و شهرسازی جهت تغییر بهره‌بردار و وصول اقساط مال‌الاجاره زمین از خریدار واحد مسکونی است.
بنابراین شیوه‌نامه، پروژه‌های مشمول در مرحله ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی از طریق سازمان مسکن و شهرسازی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
مراحل تشکیل و ثبت شرکت تعاونی
مراحل تشکیل و ثبت شرکت‌های تعاونی شامل دو مرحله و به شرح زیر است:
مرحله اول:
درخواست تشکیل شرکت‌های طبق فرم شماره یک دستورالعمل تشکیل (این فرم در هنگام تشکیل پرونده به متقاضی داده می‌شود) به همراه نام و امضای سه نفر به‌عنوان هیات موسس و معرفی یک نفر از سه نفر موصوف به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار.
ارائه کلیات طرح پیشنهادی شامل: اهداف و موضوع فعالیت با ذکر میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده.
اخذ مجوز با توجه به نوع فعالیت شرکت تعاونی از مراجع مربوط در صورتی‌که طرح پیشنهادی نیاز به مجوز داشته باشد.
لیست اسامی و مشخصات کامل اعضای پیشنهادی (تعداد اعضای طبق آیین‌نامه مواد 6 و 25 قانون بخش تعاون با رعایت حداقل 7 نفر).
تصویر مدارک ایثارگری اعضا (حسب مورد).


تصویر شناسنامه صفحه اول و دوم، تصویر مدرک تحصیلی و تجربی، تصویر کارت پایان خدمت برای متولدین ۱۳۳۸ به بعد (برای هیات موسس) یا گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان.
این مدارک باید طی نامه‌ای جهت ثبت در دفتر اندیکاتور به دبیرخانه ارائه شود، سپس بعد از دستور مدیریت و ارجاع به کارشناس، مدارک فوق توسط کارشناس مربوط بررسی و جهت موافقت نهایی به کمیسیون تخصصی ارسال می‌شود.
مرحله دوم:
در صورت توافق کمیسیون پس از بررسی با طرح مربوطه مراحل ذیل لازم‌الاجرا است.
صدور موافقتنامه تشکیل تعاونی.
معرفی به اداره آموزش جهت طی دوره توجیهی هیات موسس توسط کارشناس مربوطه.
بعد از صدور موافقتنامه تشکیل هیات موسس طبق قانون و مقررات تعاون نسبت به صدور اطلاعیه جهت برگزاری اولین مجمع عمومی عادی اقدام نموده و مدارک ذیل را پس از برگزاری مجمع جهت بررسی به این اداره کل ارسال کنند.
- چهار نسخه اساسنامه مصوب مجمع.
- سه نسخه از فرم‌های شماره ۳ الی ۷ دستورالعمل تشکیل که مربوط به برگزاری مجمع عمومی است (صورتجلسه مجمع و هیات‌مدیره).
- یک نسخه تصویر موافقتنامه تشکیل.
- تصویر صفحه‌های اول و دوم شناسنامه، تصویر کارت پایان‌خدمت متولد ۱۳۳۸ به بعد از مدارک اعضای سمت‌دار شامل هیات‌مدیره و بازرسان اصلی است.
گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان در ازای کارت پایان‌خدمت کافی است.
- گواهی صندوق تعاون مبنی‌بر واریزی یک سوم سرمایه اولیه.
مدارک فوق طی نامه‌ای به اداره‌کل تعاون ارائه می‌شود تا توسط کارشناس مربوطه بررسی شود. سپس اعضای هیات‌مدیره و بازرسان و مدیرعامل جهت شرکت در کلاس‌های توجیهی به اداره آموزش معرفی می‌شوند و پس از گذراندن دوره آموزشی جهت ثبت شرکت تعاونی مدارک تشکیل طی نامه‌ای به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود.
- ارائه یک نسخه از آگهی‌ تاسیس شرکت تعاونی به اداره‌‌ کل تعاون استان تهران به منظور صدور پروانه تاسیس شرکت تعاونی.
کلیات آیین‌نامه اجرایی اساسنامه شرکت تعاونی مسکن
بر این اساس تعاونی مکلف است برای هر یک از اعضا پرونده‌ای شامل مدارک موردنیاز عضویت، تعهدنامه عضو مبنی‌بر التزام به رعایت اساسنامه، نشانی دقیق محل سکونت عضو، فرم تکمیل شده مربوط به تقاضا و اولویت‌های موردنظر مکان و مشخصات اصلی واحد مورد تقاضا، فرم تکمیل‌شده مربوط به امتیازات و تعیین میزان امتیاز عضو و انجام تغییرات حاصله تشکیل دهد.
تهیه زمین و مجوز ساختمان
تامین زمین با کاربری مسکونی توسط وزارت مسکن و یا دیگر منابع دولتی از محل منابع تعاونی انجام می‌شود که در این صورت هیات‌مدیره مکلف است در صورت درخواست، فهرست اسامی واجد شرایط را به مراجع مربوطه اعلام کند.
همچنین برای خرید زمین از منابع غیردولتی باید با انجام تحقیقات و استعلام از شهرداری، ثبت اسناد، وزارت مسکن، امکان ساخت واحدهای مسکونی در آن با تصویب مجمع عمومی عادی صورت گیرد.
بنابراین آیین‌نامه هیات‌مدیره نمی‌تواند واحدهای مسکونی مازاد بر تقاضا، احداث کند.