مقامات دولت عراق قصد دارند، با استفاده از کمک‌های مالی یونسکو و انجام اقدامات حفاظتی کافی، دو اثر تاریخی ثبت‌شده این کشور در فهرست میراث جهانی در خطر را، از این فهرست خارج کنند.

به گزارش ایسنا، مردم عراق با وجود ناامنی‌های حاکم بر این کشور، علاقه‌ زیاد به میراث فرهنگی کشورشان دارند. بیشتر تاریخ‌دانان، این کشور را یکی از خاستگاه‌های تمدن‌های مهم جهان باستان می‌دانند.


شهر باستانی هترا


عراق آثار تاریخی فراوانی دارد که سه اثر تاریخی از این آثار، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. آثار تاریخی ثبت‌شده‌ عراق در فهرست میراث جهانی یونسکو، شهر باستانی آشور، شهر باستانی هترا و شهر باستانی سامرا هستند که در این میان، شهرهای آشور و سامرا در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو قرار دارند.
شهر باستانی آشور، آثاری از قوم‌های آشوریان، سومریان، آکدیان و پارتیان را در خود جا داده است، قدمت این شهر باستانی به هزاره‌ سوم پیش از میلاد مسیح (ع) می‌رسد. این شهر از قرن‌های چهاردهم تا نهم پیش از میلاد مسیح (ع)، پایتخت مذهبی امپراتوری آشوریان محسوب می‌شده است. این شهر در سال ۲۰۰۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در همان سال نیز به ‌دلیل نبود حفاظت کافی در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو قرار گرفت.
شهر باستانی هترا در منطقه‌ نینوا واقع شده است این محوطه در مدت هزاران سال، بارها مورد هجوم رومیان قرار گرفت، ولی به‌دلیل داشتن استحکامات شهری قوی، هرگز به تسخیر رومیان درنیامد. در این شهر، آثار تاریخی فراوانی با الهام از هنر معماری یونان و تزئینات شرقی احداث شده‌اند. این شهر تاریخی در سال 1983 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
شهر باستانی سامرا یکی از شهرهای مهم تمدن اسلامی محسوب می‌شود و در زمان حکومت سلسله‌ عباسیان بر منطقه‌ بین‌النهرین احداث شده است. این شهر در شمال بغداد، پایتخت کشور عراق، واقع شده است. شهر باستانی سامرا، آثار تاریخی فراوانی دارد که از آن جمله به مسجد جامع سامرا و مناره‌ مارپیچ آن می‌توان اشاره کرد. این مناره‌ تاریخی از شاهکارهای هنر معماری اسلامی محسوب می‌شود و در قرن نهم میلادی احداث شده است.


مسجد جامع سامرا


شهر تاریخی سامرا در اجلاس امسال یونسکو که در نیوزلند برگزار شد، ‌در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد اما به‌دلیل نبود حفاظت کافی از این شهر باستانی که ناشی از نبود امنیت کافی در کشور عراق است، ‌به‌طور همزمان در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو نیز به ثبت رسید.
روزنامه‌ گاردین گزارش داده است که مقامات دولت عراق امیدوارند، با استفاده از کمک‌های مالی یونسکو و انجام اقدامات حفاظتی کافی، دو شهر باستانی آشور و سامرا را از فهرست میراث جهانی درخطر خارج کنند، امری که به‌دلیل نبود امنیت کافی در عراق، در آینده‌ نزدیک، دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.