سیاست‌گذاری‌ها در حوزه مسکن مقطعی است

گروه مسکن- میترا یافتیان: رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران معتقد است، مسوولان مرتبط با حوزه مسکن به طور متناوب و همیشگی به دنبال ارائه فرآیندهای جدید و پیاده‌سازی آن هستند و هر دولتی که روی کار می‌آید، مسوولانی جدید با تفکرات و برنامه‌های متفاوت با آنچه در دولت‌های قبلی طراحی و به اجرا درآمده، بر سر کار آمده و نتیجه همین مشکلات و معضلاتی می‌شود که در حال حاضر و در بخش مسکن با آن روبه‌رو هستیم. مهندس مهدی موذن، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در تشریح این مطلب افزود: به واقع اگر در کشور ما طرح جامع و منسجمی مبتنی بر واقعیات و ویژگی‌های جامعه در حوزه مسکن به صورت نهادینه و زیرساختی طراحی و پیاده سازی می‌شد و تمامی دولت‌ها موظف به اجرای دقیق آن بودند، هرگز روند تولید و عرضه مسکن به سمتی سوق پیدا نمی‌کرد که از اهداف برنامه‌های توسعه و چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور عقب بمانیم.

وی تصریح کرد: مگر خوب ساختن ساختمان در دنیا چند روش متداول دارد که ما هر روز با به کارگیری شیوه‌هایی جدید به دنبال افزایش کیفیت سازه‌ها هستیم در حالی که همواره از نظارت و کنترل دقیق بر ساخت‌وسازها غافل مانده‌ایم.

به اعتقاد وی اعمال هر شیوه ساختمان سازی مستلزم بهره‌گیری از امکانات و مصالح ساختمانی مرغوب، استفاده از نیروی انسانی ماهر و نیز داشتن طرح و اجرای مناسب است، بنابراین نمی‌توان تنها با تکیه بر تعویض روش‌ها نسبت به کیفی سازی ساختمان‌ها در کشور اطمینان داشت.

وی اذعان داشت: تا زمانی که هر مسوول برای تحقق اهداف و تفکرات خود بر نیروی کارشناسی خاصی تکیه کرده و از نظرات سایر فعالان و متخصصان مربوطه استفاده نکند، نتیجه‌ای جز تفاوت بسیار زیاد در عرضه و تقاضای موجود در بازار مسکن نداشته و مشکلات و معضلات مربوط به این حوزه همچنان به قوت خود باقی می‌مانند.

وی تاکید کرد: دولت‌ها باید به سیستم کارشناسی موجود در جامعه اتکا کنند و در فعالیت‌هایی چون انبوه‌سازی از توان و ظرفیت انبوه‌سازان حرفه‌ای و متخصصان فعال در این امر بهره جویند.

پایان فرصت آزمون و خطا

موذن تصریح کرد: مسوولانی که امروز تصمیم می‌گیرند باید بدانند که فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد، همچنان که بنا به گفته رییس‌جمهور امسال سال نهضت ساختمان‌سازی است و فرصتی برای تفکر و ارائه برنامه‌های جدید از سوی مسوولان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه صنعت ساختمان‌سازی، فعالیتی کاملا تخصصی است، یادآور شد: یادمان باشد که هر روز ۲هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود در حالی که این ساختمان‌ سازی‌ها فارغ از هر گونه مختصات فنی و اعمال استانداردهای لازم بنا شده است.

وی گفت: معلوم نیست تا چه زمان، ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های مسوولان در حوزه مسکن تجدید شده و این روند استمرار خواهد داشت زیرا با ارائه هر برنامه جدید در این حوزه باید حداقل ۴ تا ۶ماه بسترهای لازم برای پیاده‌سازی این برنامه‌ها فراهم شود اما ظاهرا این امر در کشور ما به راحتی قابل گذشت است و فقط برای چندصباحی به روشن شدن چراغ امیدی در دل مردم می‌انجامد.

به گفته وی، دولت جدید از ابتدای سال‌جاری تاکنون همواره برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور برنامه‌ریزی کرده است درحالی که واقعیت این است که بسترهای لازم برای تحقق این امر باید قبل از ارائه این برنامه و طی سالیان قبل فراهم می‌شد تا امسال این طرح به ثمر بنشیند.

البته این تجربه را نیز نباید فراموش کرد که در کشور ما هرگاه وعده‌ای از سوی دولت‌ها محقق نمی‌شود، بیشترین دلیلی که از سوی مسوولان امر در این ارتباط عنوان می‌شود، نبود زیرساخت‌ها و نیز عدم هماهنگی بخش‌ها و دستگاه‌های مربوطه است.

بهره‌گیری از توان کاردان‌های فنی، حلقه‌ای گمشده

وی با اشاره به وجود حدود ۱۰۰هزار کاردان فنی در حوزه ساختمان، از عدم به‌کارگیری این نیروها در فعالیت‌های ساختمان‌سازی ابراز تاسف و نگرانی کرد و گفت: در‌حال‌حاضر ساختمان‌ها فقط با تکیه بر نیروی مهندسان ساختمان احداث می‌شود که نتیجه آن کیفیت پایین سازه‌های موجود است.

درحالی که حضور این نیروهای فنی در بخش ساخت و ساز می‌تواند بسیاری از خلاءهای فنی موجود در این حوزه را کاهش داده و رفع کند.

وی در پایان یادآور شد: ساختمان‌سازی در کشور ما باید به سمت تولید انبوه و صنعتی شدن هدایت شود، در کنار آن نیز باید با تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شده و آنها را بومی‌سازی کنیم.

بنابراین اگر خانه‌های سنتی و بدون اعمال هرگونه استاندارد در کشور بسازیم، انگار که همواره دور خود چرخیده‌ایم.