شورای شهر خواستار ایجاد مدیریت واحد شهری شد

گروه مسکن- سمیه فراهانی: ایجاد مدیریت واحد شهری مستلزم نظارت واحد شورای شهر بر عملکرد شهرداری و ۵۰ سازمان وابسته به آن است. خسرو دانشجو، مخبر کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در حاشیه بیست و یکمین جلسه شواری شهر در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: این به معنای محدود کردن سازمان‌های وابسته به شهرداری نیست بلکه تمام تلاش شورای شهر ایجاد مدیریت واحد برای شهر تهران است. شهری با این وسعت را نمی‌توان به صورت چندپاره اداره کرد و همه واحدهایی که در این چارچوب فعالیت می‌کنند، باید لایحه بودجه سالانه خود را به همراه بودجه شهرداری به شورای شهر ارائه دهند تا به تصویب برسد.

وی افزود: سال گذشته سازمان زیباسازی در پروژه ساماندهی و زیباسازی خیابان ولی‌عصر، بودجه‌ای بالغ بر ۲۰میلیارد تومان را هزینه کرد. اما این موضوع هرگز در شورای شهری مطرح نشد و اعضای شورا از آن اطلاعی نداشتند.

سخنگوی شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر با اجرای بهسازی پیاده‌روهای شهر تهران مخالفتی ندارند بلکه صرف بودجه ۲۰میلیارد تومانی در گوشه‌ای از شهر تهران بدون هیچ‌گونه هماهنگی با شورا و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌‌های وابسته به آن غیرمنطقی

به نظر می‌رسد.

وی افزود: ما معتقدیم که همه طرح‌ها و بودجه‌ها باید توسط یک نهاد بررسی شود و همسو بودن آن با سایر برنامه‌ها و طرح‌های شهری مورد تایید قرار گیرد.

دانشجو با اشاره به بررسی طرح اصلاح اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری افزود: بررسی این طرح زمان زیادی را به خود اختصاص داد و در جلسات متعدد اعضای شورای شهر و نمایندگان این سازمان‌ها، به بررسی آن پرداختند. چرا که در غیر این صورت هر تصمیمی با مخالفت عده‌ای مواجه می‌شد و نیازمند اصلاحیه بود.

وی افزود: شورای شهر به تمام سازمان‌ها و نهادهای وابسته به شهرداری پیشنهاد می‌دهد که بودجه سالانه خود را پس از تصویب در شورای مرکزی سازمان به شورای شهر تهران ارائه دهند تا پس از بررسی به تصویب این نهاد هم برسد.

دانشجو با اشاره به عملکرد کنونی سازمان‌های وابسته به شهرداری گفت: این شرکت‌ها تاکنون بودجه خود را تعیین و پس از تصویب در شورای مرکزی سازمان خود آن را اجرا می‌‌کردند. اما اکنون از آنها می‌خواهیم که بودجه را پس از تصویب در شورای مرکزی به شورای شهر تهران ارائه کنند و پس از تصویب در این نهاد اقدام به اجرای آن کنند.

رسول خادم، حمزه شکیب و حسن بیادی سه عضوی بودند که طرح دو فوریتی «اصلاح اساسنامه ۵ سازمان وابسته به شهرداری تهران، شامل سازمان‌های نوسازی، زیباسازی، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، میادین میوه و تره‌بار و بازنشستگی» را روز سه‌شنبه به شورای شهر تهران ارائه کرده بودند که بررسی آن با مخالفت و موافقت برخی از اعضا مواجه شد و تصویب نهایی آن به جلسه بعدی موکول شد.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران به ضرورت نظارت بیشتر شورای شهر تهران بر عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به صحبت‌های قالیباف مبنی بر اینکه شرکت‌های مذکور حیات‌خلوت‌های شهرداری محسوب می‌شوند، اشاره کرد و گفت: حتی خود شهرداری نسبت به عملکرد این شرکت‌ها اطلاع کافی ندارد چه برسد به شورای شهر تهران.

وی افزود: در صورتی که این شرکت‌ها به بخش‌خصوصی واگذار شوند، می‌توانند درآمدزایی بیشتری برای شهرداری تهران داشته باشند.

وی افزود: برخی از این شرکت‌ها سال‌ها است که حسابرسی دقیقی نشده‌اند.

وی به اختلاف زمانی که بین بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی شورا و شهرداری تهران و شرکت‌های مذکور به عنوان یکی از مباحث مورد اختلاف اشاره و تاکید کرد: اگر در این زمینه همزمانی لازم به وجود آید، نظارت شورای شهر تهران به نفع شرکت‌های مذکور، شورا، شهرداری و مردم است. از این رو بهتر است که این سازمان‌ها گزارش مالی خود را به شورای شهر ارائه دهند تا مشخص شود بودجه‌هایشان چگونه تامین و هزینه می‌شود.

چمران در خصوص علت شکل‌گیری آنها گفت: این شرکت‌ها به وجود آمده‌اند تا در چارچوب ضوابط دست‌وپاگیر شهرداری نباشند و بتوانند آزادانه عمل کنند. ما هم قبول داریم که آنها باید به این شکل فعالیت کنند، اما فعالیت آنها را به شکل آزاد و رها شده قبول نداریم.

مرتضی طلایی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با ابراز مخالفت خود با دو فوریت بودن این طرح گفت: به اعتقاد من مشکل اساسنامه این سازمان‌ها با اصلاح این یک بند حل نمی‌شود و بهتر است کارگروهی برای بررسی و رفع مشکلات موجود در اساسنامه این شرکت‌ها تشکیل شود و کار یک بار برای همیشه انجام شود.

حسن بیادی، نایب‌رییس شورای شهر تهران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خصوصی‌سازی گفت: تاکنون هیچ اتفاقی برای تعطیلی این حیات‌خلوت‌ها نیفتاده است و آنها همچنان به فعالیت خود ادامه داده‌‌اند.

وی افزود: هدف ما از این طرح ورود به بحث مدیریت نیست بلکه خواستار نظارت شورا بر عملکرد این شرکت‌ها، آن هم از طریق شهرداری تهران است نه ورود مستقیم.

وی خاطرنشان کرد: کدامیک از این شرکت‌ها طی دو سال گذشته گزارشی از عملکرد مالی خود ارائه کرده‌‌اند. من حتی شرکت‌هایی را سراغ دارم که سه سال است هیچ حسابرسی مالی در آنها صورت نگرفته است و متاسفانه هیچ ابزار قانونی برای برخورد با آنها در اختیار نداریم.