پل‌های تهران شناسنامه‌دار می‌شوند
ارتعاش پل‌های سواره‌رو تهران در اثر حرکت خودروها در دست بررسی است.

عکس: احمد نادری
گروه مسکن- سمیه فراهانی: مقاوم‌سازی 110 پل و تقاطع‌های غیرهمسطح از سال 1381 در شهرداری تهران مطرح شد، اما به‌رغم گذشت 5سال هنوز در مرحله مطالعات کمی و کیفی است و هیچ نقشه‌ای برای آن طراحی نشده است.
دکتر سید مسعود نصرآزادانی، مدیر عامل سازمان مهندسی عمران شهر تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با بیان این مطلب گفت: در چند سال اخیر موضوع مقاوم‌سازی در کشور با یک اقبال روزافزون مواجه شده است که البته با توجه به لرزه‌خیز بودن کشور امری کاملا منطقی به نظر می‌رسد.
وی با اشاره به اهمیت شریان‌های اصلی در هنگام وقوع زلزله افزود: پل‌ها نقش مهمی در برقراری ارتباط بین معابر دارند و همچنین سرمایه‌گذاری اولیه برای ساختن آنها بسیار سنگین است. از طرفی مقاوم‌سازی پل‌ها و شریان‌های اصلی شهری با توجه به لزوم عملکرد مناسب آنها در زمینه امدادرسانی پس از وقوع زلزله، نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
نصرآزادانی تصریح کرد: بحث مقاوم‌سازی تقاطع‌های غیرهمسطح و پل‌‌ها در ایران، موضوعی نوپا است و به دلیل نبود دانش کافی و عدم آشنایی مهندسان با تکنیک‌های نوین مقاوم‌سازی ۶پل از پل‌های نسل اول با استفاده از مشاوران و پیمانکاران معتبر خارجی را در دستور کار قرار داده شده است. افزایش سرعت انجام کار، دانش فنی، استفاده از فناوری نوین و برخورد حرفه‌ای با موضوع مقاوم‌سازی از اهداف کلی آن بوده است.
نصرآزادانی گفت:‌ پل‌های سیدخندان، نصر، همت- چمران، همت- شیخ‌فضل‌ا...، آزمایش، بعثت و فدائیان در صورت تامین نیازهای پروژه از نیمه دوم سال‌جاری عملیات مقاوم‌سازی آنها شروع می‌شود.
وی افزود: مدت زمان اجرای پروژه حدود ۱۲ماه پیش‌بینی شده است که حتی‌الامکان این پل‌ها بدون مسدود شدن عبور و مرور، بهسازی و مقاوم‌سازی می‌شوند.
مدیر عامل سازمان مهندسی عمرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که پل‌های مذکور تا چند ریشتر در برابر زلزله مقاوم خواهند شد، افزود: مقاوم‌سازی پل‌ها و سازه‌ها براساس معیار ریشتر انجام نمی‌پذیرد، زیرا مقاوم‌سازی سازه‌ها براساس رکوردهای به دست آمده از شتاب، فرکانس و مدت زمان وقوع زلزله محاسبه می‌شود نه براساس انرژی کل آزاد شده که معروف به ریشتر است.
وی با اشاره به ۲۰۰ پل و تقاطع غیرهمسطح در تهران افزود: با در نظر گرفتن قدمت و اهمیت پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر تهران، ۱۱۰پل در دستور کار مقاوم‌سازی قرار گرفته است که پس از اینکه مقاوم‌سازی ۶ پل نسل اول به وسیله مشاورین و پیمانکاران خارجی به اتمام رسید از دانش و تجربیات به دست آمده به منظور بهسازی هر چه بهتر و سریع‌تر مابقی پل‌ها استفاده خواهد شد.
نصرآزادانی با اشاره به مقاوم‌سازی ساختمان‌های شهری گفت: ویرایش سوم آیین‌نامه 2800 به طور کامل به بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و بناهای شهری در برابر زلزله پرداخته است.
وی به وضعیت سنجی و کنترل ارتعاشات پل‌ها اشاره کرد و افزود: معاونت مهندسی و برنامه‌ریزی سازمان مهندسی شهرداری تهران به زودی نسبت به عیب‌یابی و ترمیم پل قلعه‌نویی اقدام خواهد کرد.
نصرآزادانی تصریح کرد: مطالعات این طرح پس از شکایات مردمی رسیده به شهرداری در خصوص ارتعاشات پل‌ها در اثر عبور و مرور وسایل نقلیه آغاز شد که با استفاده از تکنیک‌های جدید و ابزار دقیق و نصب سنسورهای شتاب‌سنج و تغییر مکان‌سنج و ... نسبت به ثبت ارتعاشات و در پی آن شناخت عوامل ضعف پل مشخص می‌شود.
نصرآزادانی با اشاره به تعمیر و نگهداری پل‌ها گفت: تعداد زیاد پل‌ و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر تهران با توجه به گسترش روزافزون آنها، هزینه بسیار زیادی در سال‌های آتی به منظور تعمیر و نگهداری در پی خواهد داشت. از این رو این معاونت با بهره‌گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته اقدام به راه‌اندازی سامانه مدیریت نگهداری پل‌ها کرده است.
ورودی سامانه بر مبنای اطلاعات به دست آمده از بازرسی‌های مرتب و عملیات نگهداری و بودجه، تخصیص یافته است. وی افزود: توسط این سامانه مجموعه پل از لحاظ تصمیم‌گیری تا انتهای عمر مفید خود تحت مراقبت قرار می‌گیرد. نصرآزادانی تصریح کرد: راه‌اندازی این سامانه در مرحله ارزیابی مشاور است که با نصب و راه‌اندازی سامانه فوق تا پایان سال جاری می‌توان به مدیریت الکترونیک پل‌ها اقدام کرد. مدیر عامل سازمان مهندسی عمرانی شهر تهران گفت: بیشتر پل‌هایی که در سطح شهر تهران احداث می‌شود به لحاظ منظر شهری و نمای شهری مناسب نیستند. از این رو سازمان مهندسی شهر تهران با برگزاری مسابقه طراحی معماری پل‌ها، طرح پل جوادیه، تقاطع شیخ فضل‌ا... و محمدعلی جناح و پل تقاطع همسطح کاروانسرای سنگی را به عنوان طرح‌های برتر انتخاب کرد.
وی تصریح کرد: ساخت یک نماد شهری زیبا نیازمند بودجه زیادی نیست بلکه می‌توان با همین بودجه‌های تخصیص یافته برای احداث پل، یک نماد شهری ساخت.