گروه مسکن - میترا یافتیان: وزیر مسکن و شهرسازی گفت: برای رفع کمبود آهن، ٣‌درصد از مجموع اعتبارات عمرانی بودجه سال ۸۶ کسر شد و برای واردات آهن در اختیار وزارت‌بازرگانی قرار می‌گیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا، در حاشیه افتتاح پروژه ساخت ٥٠‌هزار واحد مسکونی ویژه پرسنل نیروی انتظامی، گفت: طرح واگذاری زمین با اجاره ٩٩‌ساله به همراه پرداخت وام ١٥‌میلیون تومانی جهت آماده‌سازی و ساخت‌و‌ساز برای هر واحد مسکونی در کشور، به اجرا در می‌آید. وی افزود: براساس آیین‌نامه مصوب دولت در سال ۸۶، واگذاری زمین به شکل اجاره ٩٩‌ساله با استعداد ساخت ٥/١‌میلیون واحد مسکونی توسط وزارت مسکن اجرا می‌شود. وی تصریح کرد: هم‌اکنون اجرای طرح واگذاری زمین اجاره‌ای(۹۹ساله) در سطح کشور آغاز شده و طی آن یک‌ میلیون تومان وام جهت آماده‌سازی زمین برای هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود که پس از انجام عملیات فونداسیون و پی‌ریزی واحدها، تعاونی‌ها برای دریافت وام ۱۴‌میلیون تومان ویژه ساخت‌و‌ساز به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند. البته بازپرداخت این ۱۵‌میلیون تومان وام هم به صورت پلکانی و ۱۵‌ساله صورت می‌گیرد.

پس اتمام عملیات ساخت‌و‌ساز با اعضای تعاونی‌ها قرارداد اجاره زمین بسته می‌شود که میزان آن حدود ۲۰‌درصد قیمت منطقه‌ای زمین بوده و به طور کلی رقم بالایی نخواهد بود.

وزیر مسکن و شهرسازی در رابطه با مالک اصلی زمین‌های واگذاری به صورت اجاره ۹۹‌ساله به تعاونی‌ها یادآور شد: در این طرح مالک اصلی دولت است اما واحدهای ساخته شده بر روی این زمین‌ها، قابلیت فروش اعیان را دارد لذا پس از فروش، قرارداد اجاره زمین با مالک جدید بسته می‌شود.

وی در رابطه با موقعیت زمین‌هایی که در راستای این طرح به تعاونی‌ها واگذار می‌شود، ابراز داشت: این زمین‌ها در کلان‌شهر‌های کشور در شهرک‌های جدید و اطراف آن و در سایر استان‌ها و شهرستان‌های با جمعیت متوسط و کم، در داخل شهرها واگذار می‌شود.

وی در رابطه با کمبود مصالح ساختمانی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه به جز آهن و سیمان، دیگر مصالح ساختمانی به اندازه کفایت وجود دارد که البته برای رفع کمبود آهن، ٣‌درصد از مجموع اعتبارات عمرانی بودجه سال ۸۶ کسر شده و برای واردات آهن در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌گیرد.

الان هم آهن‌آلات وجود دارد و وزارت بازرگانی آنها را وارد کرده، اما یک‌ میلیون تن آهن‌آلات ساختمانی قرار است در طی سال جاری به کشور وارد شود. به لحاظ سیمان نیز مشکل داریم، اگرچه الان ۳۷‌میلیون تن میزان تولید سیمان در داخل است اما با به تولید رسیدن کارخانه‌های جدید، امیدواریم این میزان به بالای ٤٠‌میلیون تن سیمان در سال افزایش یابد.

وی در رابطه با فعالیت تعاونی های مسکن در کشور و نحوه نظارت وزارت مسکن و شهرسازی بر فعالیت این تعاونی‌ها خاطر نشان کرد: تعاونی‌هایی که قبلا تشکیل شده‌اند با تعاونی‌هایی که الان در این برنامه دولت تشکیل می‌شوند، بسیار فرق دارند زیرا قبلا یک تعاونی خودش تشکیل می‌شد و شروع به کار می‌کرد و حداکثر در اداره تعاون نیز به ثبت می‌رسید اما نظارت درستی بر حسن انجام فعالیت آن صورت نمی گرفت اما الان این طور نیست.

الان یک تعاونی با اعضای آن به اداره تعاون معرفی و شناسایی می‌شود. اگر صلاحیت و شرایطی که در آیین‌نامه امسال آمده را داشت، اجازه فعالیت پیدا می‌کند. بدین ترتیب تعاونی‌ها مستقیما به ما معرفی نمی شوند و می‌بایست توسط ادارات تعاون به ادارات مسکن و شهرسازی در سراسر کشور معرفی و صلاحیت و شرایط اعضای آن مورد بررسی قرارگیرد وزارت مسکن هم مکلف به نظارت بر کار این تعاونی‌ها است. وی ادامه داد: هم‌اکنون در وزارت مسکن و شهرسازی برای رفع اشکالات گذشته این تعاونی‌ها بر آمده‌ایم و تا اتمام عملیات ساخت بر فعالیت آنها نظارت خواهیم داشت که امیدواریم در این زمینه با مشکلات کمتری مواجه باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه گرایش به سمت ساخت‌و‌ساز بتنی، از مهم‌ترین اهداف وزارت مسکن در سال جاری است، گفت: هم‌اکنون آیین‌نامه ۲۸۰۰ در تمامی ساختمان‌های جدید رعایت می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در تهران زلزله بیاید، باید چه کار کنیم؟ توضیح داد: باید احیای بافت فرسوده را دنبال کنیم همچنانکه در آیین‌نامه قانون بودجه امسال دولت نیز آمده است. البته می‌دانید که ما پایه تراکم را در شورای‌عالی شهرسازی از ١٢٠ به ١٨٠ در بافت‌های فرسوده ارتقا دادیم همچنین مقرر شده در این مناطق ٥٠‌درصد عوارض پروانه ساخت‌و‌ساز را شهرداری‌ها تخفیف دهند. دولت هم به کسانی که در بافت فرسوده ساخت‌و‌ساز می‌کنند، کمک کند، به همین لحاظ دولت در بودجه امسال به میزان ٦٠٠‌میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت را تصویب کرده که در اختیار وزارت مسکن قرار می‌گیرد تا از این طریق به این سازندگان وام پرداخت شود.

وی در رابطه با اجرای طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان در کشور نیز ابراز کرد: به جز تهران، هم‌اکنون در تمامی شهرها این مصوبه به اجرا درآمده که بنده کاملا امیدوارم این طرح امسال در تهران نیز اجرایی شود. وزیر مسکن و شهرسازی همچنین از تدوین لایحه پیش فروش مسکن توسط هیات دولت خبر داد و گفت که این لایحه برای تصویب به مجلس ارائه شده است.

وی با اعلام اینکه دولت به صورت رایگان زمین در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار می‌دهد، از ارائه لایحه «بیمه مسوولیت» به مجلس خبر داد.

سعیدی‌کیا دلیل خانه‌دار نشدن افراد کم‌درآمد را جهت‌گیری غلط در سال‌های گذشته اعلام کرد و گفت: این جهت‌گیری به سمت افراد متوسط بوده و به همین دلیل در حال حاضر با کمبود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار خانه روبه‌رو شده‌ایم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر تولید مسکن در کشور سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد است تاکید کرد: باید تلاش بر این باشد که این رقم تا سال ۱۳۹۰ به یک‌میلیون‌و ۵۰۰هزار واحد برسد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز در این مراسم گفت: مراکز و موسسات مالی مرتبط با ناجا به دور از هرگونه سوداگری مالی، بورس بازی و خرید و فروش زمین به دنبال ارائه خدمت صادقانه هستند.

سرتیپ پاسدار «اسماعیل احمدی‌مقدم» تاکید کرد:هم‌اکنون این موسسات با پاکیزگی‌از لحاظ مالی بدون هیچ‌گونه شائبه و مشکلی به این فعالیت مبادرت می‌ورزند.

وی برخورداری هر فرد از حداقل امکانات (مسکن) را حق طبیعی مردم به‌ویژه پرسنل ناجا اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۹۰هزار نفر از پرسنل ناجا فاقد مسکن هستند که با آغاز این طرح در مدت چهار سال خانه‌دار خواهند شد. در پایان این مراسم مقامات حاضر در این جلسه و نماینده شرکت پست، تمبر یادبود به ‌مناسبت آغاز عملیات ساخت پنجاه‌هزار واحد مسکونی را امضا کردند که این تمبر به موزه پست منتقل شد. علاوه بر آن تفاهمنامه‌ای نیز بین وزارت مسکن و شهرسازی و ناجا در خصوص ساخت واحدهای مسکونی به امضا رسید.