اضافه کردن فوم پلی‌استایرن به مخلوط آب و خاک رس باعث ایجاد خلل و فرج در آجر و سبکی آن می‌شود. مدیر پژوهش مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان گفت: تولید آجرسبک با استفاده از مواد پلیمری در کشور امکان‌پذیر شد.

مهندس مرتضی خرمی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: آجر پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در ایران است و از آنجا که آجر معمولی وزن زیادی دارد باعث سنگین شدن ساختمان و در نتیجه آسیب‌پذیری آن در برابر نیروهای زلزله می‌شود.

وی اظهار داشت: سعی شده با کاهش چگالی آجر علاوه بر سبک کردن وزن، خصوصیات عایق حرارتی آن نیز بهبود یابد و یکی از موادی که به عنوان افزودنی تخلخل‌زا به مواد اولیه آجر اضافه می‌شود، پلیمری با عنوان «فوم پلی‌استایرن» است.

«فوم پلی‌استایرن» نام علمی یونولیت‌هایی است که به عنوان حفاظ برخی وسایل برقی استفاده می‌شود.

خرمی اضافه کرد: در مراحل ساخت این ماده به مخلوط آب و خاک رس اضافه می‌شود و درکوره آجرپزی قرار می‌گیرد که‌ این فوم در کوره سوخته و باعث ایجاد خلل و فرج در آجر و در نهایت سبکی آن می‌شود.

به گفته وی، خاک رس‌های پرمایه دارای ماسه نسبتا کم برای مخلوط کردن با این پلیمر بسیار مناسب هستند، زیرا پلیمر فوق یک ماده غیرچسبنده بسیار موثر است.

مدیر پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تصریح کرد: برای تولید آجر سبک با استفاده از پلی‌استایرین از همان خشک‌کن‌ها و کوره‌های ساخت آجرهای بنایی استاندارد استفاده می‌شود و نیازی به تعویض آنان نیست.

وی گفت: زمان خشک شدن آجر با استفاده از این فوم نسبتا کوتاه می‌شود و فرآیند واقعی پخت زیاد تحت تاثیر محتویات قابل احتراق قرار نمی‌گیرد، بنابراین نیاز به اقدامات کنترلی خاصی نیست.

خرمی افزود: برای آنکه مقاومت فشاری و جذب آب آجر سبک در حد قابل‌قبول برای آجرنما باقی بماند مقدار افزودنی مواد پلیمری باید حدود یک‌درصد باشد.