با تاکید شهردار تهران و حمایت شورای اسلامی‌شهر، از این پس همه پروژه‌های فنی و شهر سازی باید دارای پیوست مطالعات زیست محیطی باشند. به گزارش سما، محمد‌هادی حیدرزاده، مشاور شهردار در امور محیط زیست و رییس ستاد توسعه پایدار شهری، در همایش تلفیق نظام مدیریت شهری و مدیریت محیط زیست با اعلام این خبر و با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه عمومی‌می‌داند، گفت: تهران در سه عنصر آب، خاک و هوا با محدودیت جدی روبه‌رو است و روند تاریخی شکل‌گیری پایتخت و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم برای پذیرش جمعیت کنونی در تهران از دلایل عمده ایجاد این محدودیت‌هاست.

وی با اشاره به تاریخچه تهران افزود: از سال ۱۳۰۰ تهران گسترش جدی یافت و به علت توزیع نامناسب قدرت و ثروت در کشور، به عنوان منطقه سکونت جذابی درآمد که مهاجرت به آن زیاد شد و نبود زیر ساخت‌های کافی برای قبول این تعداد جمعیت مشکلات جدی را ایجاد کرد.

حیدرزاده با بیان اینکه تهران به عنوان پایتخت کشور تا چند وقت اخیر بدون برنامه جامع اداره شده و هیچ برنامه راهبردی برای اداره آن وجود نداشته است اظهار کرد: تا چندی پیش در حوزه محیط زیست، مدیران بخش‌های مختلف براساس سلایق خود فعالیت‌های زیست محیطی را انجام می‌دادند و به دلیل همین جزیره ای عمل کردن و نبود برنامه‌های راهبردی و هماهنگ، خروجی این فعالیت‌ها نسبت به هزینه‌های انجام شده اثرگذار نبوده است.

وی اظهار کرد: در حوزه فنی نیز ارزیابی پروژه‌ها باید با توجه به ماموریت بخش‌های مختلف شهری انجام شود، هرچند که حدود ۷۰ درصد برنامه‌های شهرداری مستقیم یا غیرمستقیم جنبه زیست محیطی دارد.

مشاور شهردار در امور محیط‌زیست، شهروندان را شرکای مدیران در اداره شهر عنوان کرد و گفت: باید شهروندان را با مسائل زیست محیطی آشنا کنیم و علاوه بر فراهم کردن این بستر، از درون نیز سازمان شهرداری را با ارائه آموزش‌های حین خدمت، توانمند کنیم. دبیر همایش تلفیق نظام مدیریت شهری و مدیریت محیط زیست، از پایان فاز اول استقرار نظام مدیریت زیست محیطی و ایزو ۱۴۰۰۱ در شهرداری تهران خبرداد و افزود: تا ۲۲ بهمن سال‌جاری همه مناطق ۲۲ گانه تهران دارای نظام مدیریت زیست‌محیطی می‌شوند و با فعالیت‌های آغاز شده در شهرداری این نظام در همه بخش‌های شهرداری تهران استقرار خواهد یافت.

حیدرزاده با بیان اینکه تا زمانی که فعالیت‌های زیست‌محیطی نظام نداشته باشند خروجی نیز ندارند، تصریح کرد: امروز در آغاز راه هستیم و در گام‌های بعد باید عمده‌ترین توجه ما به رصد کردن و به دست آوردن نقاط ضعف و قوت این کار قرار گیرد. به گفته رییس ستاد توسعه پایدار شهری،با تاکید شهردار تهران و حمایت شورای اسلامی‌شهر تهران، از این پس همه پروژه‌های شهری باید پیوست مطالعات زیست محیطی داشته باشند و همه پروژه‌ها با توجه به این پیوست و مطالعات کارشناسی اجرایی شوند.