آثار اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین برپیشرفت طرح‌های عمرانی

گروه مسکن- میترا یافتیان: براساس تجربه‌های قبلی افزایش قیمت بنزین بر بالارفتن قیمت اغلب اقلام مورد نیاز مردم تاثیر داشته است و سهمیه‌بندی شدن توزیع بنزین در هفته گذشته نیز موجب شد تا قشر ضعیف و متوسط جامعه نگرانی بیشتری نسبت به افزایش دوباره قیمت کالاهای ضروری در سال‌جاری داشته باشند. هرچند اجرای این تصمیم با هدف کاهش اسراف شدید در مصرف بنزین اقدامی بسیار ضروری و درخور تقدیر است.

به گزارش دنیای اقتصاد، به دنبال تصمیم مجلس و الزام دولت نسبت به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، بسیاری از کارشناسان مسکن با ابراز نگرانی مبنی بر افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز در کشور و به تبع آن افزایش قیمت خرید مسکن و اجاره‌بها، خواستار تدابیر ویژه‌ای از سوی دولت و مجلس برای کاهش بخشی از پیش‌بینی‌های بدبینانه در رابطه با افزایش مجدد قیمت کالاها و خدمات در کشور شدند.

مهندس جواد خوانساری، دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی پیرامون تاثیر سهمیه‌بندی شدن توزیع بنزین بر افزایش هزینه ساخت‌وساز در کشور اظهار کرد: با توجه به اهمیت قیمت بنزین در بخش حمل و نقل مصالح ساختمانی، پیش‌بینی افزایش دوباره قیمت مسکن در کشور دور از انتظار نیست. زیرا بدون در نظر گرفتن کمبود سهمیه سوخت بنزین در این بخش، باید مدنظر داشت که اغلب کارگران ساختمانی نیز در شهرهای اطراف تهران ساکن بوده و حاضر نیستند با بالا رفتن دوباره نرخ کرایه حمل و نقل بین شهری و برخی اقلام ضروری، با همان دستمزد روزانه قبلی به فعالیت بپردازند و خواهان افزایش آن می‌شوند. بنابراین یک افزایش قیمت نیز در این بخش خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به تورم موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی، دولت باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در کشور داشته باشد به همین لحاظ در صورتی که شرایط فعلی مبنی بر توزیع بنزین به صورت سهمیه‌بندی شده به بخش‌های حمل و نقل مرتبط با این پروژه‌ها، تعدیل نشده و یا سیاست جدیدی در این خصوص ارائه و پیاده‌سازی نشود، احتمال می‌رود روند اجرای اغلب پروژه‌های عمرانی در حال انجام، کند شود.

به اعتقاد وی، بهتر بود دولت به جای سهمیه‌بندی بنزین، کنترل قوی‌تری بر مرزهای کشور نسبت به جلوگیری از قاچاق سوخت صورت می‌داد، زیرا ۲۰ تا ۲۵درصد بنزین و گازوئیل مصرفی در مرزها توسط قاچاقچیان سوخت به دیگر کشورها ارسال می‌شود. لذا اگر از قاچاق همین میزان سوخت جلوگیری شود، دیگر نیازی به سهمیه‌بندی مصرف سوخت در داخل نخواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کالاهای اساسی افزایش قیمت ساخت و ساز و مسکن را به دنبال دارد، اظهار داشت: در این میان، دولت است که باید با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر لازم، جلوی افسار گسیختگی قیمت‌ها را در بخش‌های مختلف بگیرد و برنامه‌هایی برای کاهش برخی تبعات احتمالی طرح سهمیه‌بندی بنزین ارائه دهد.

بنابراین گزارش، محمد عباسپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، به عنوان یکی از موافقان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور، معتقد است: در شرایط فعلی افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت اقلام ضروری مردم طبیعی است. اما نباید نگران استمرار آن بود هرچند که به طور معمول وقتی طرح‌هایی همچون طرح سهمیه‌بندی بنزین به اجرا درمی‌آید بسیاری از افراد سودجو از شرایط به وجود آمده سوء‌استفاده کرده و نسبت به افزایش قیمت کالاها و خدمات اقدام می‌کنند.

اما در مقابل سیدمجتبی مودب‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس با ابراز نگرانی نسبت به وجود احتمال تبعیت افزایش قیمت کالاها از طرح سهمیه‌بندی شدن بنزین ابراز عقیده می‌کند:‌ این طرح اشتباهی بود که به یکباره شوکی را بر جامعه وارد کرد.

وی مهم‌ترین ایرادات وارده به دولت را در این زمینه، عدم تحویل به موقع کارت سوخت دارندگان خودرو، عدم برخورداری تمامی جایگاه‌های سوخت از دستگاه‌های دیجیتالی عرضه بنزین و اعلام نکردن قیمت آزاد برای بنزین دانست و افزود: در چنین شرایطی به بهانه سهمیه‌بندی بنزین، ارزاق عمومی افزایش قیمت خواهد داشت و به دنبال آن قیمت سایر اقلام ضروری نظیر مسکن نیز برای دومین بار در سال‌جاری افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به محاسن بهره‌گیری از کارت هوشمند سوخت در کشور یادآور شد: اگر چه این طرح می‌تواند در تثبیت و یا کاهش مصرف بنزین در کشور موثر واقع شود اما اعلام ناگهانی سهمیه‌بندی شدن بنزین، اثرات روانی نامطلوبی را نیز بر توده مردم تحمیل کرد.

وی با اشاره به وجود برخی گروه‌های سودجوی اقتصادی و اتصال آنها به بدنه دولت‌های قبلی و فعلی تصریح کرد: دولت باید در یک اقدام جدی میزان ارتباط و اتصال این گروه‌ها را در بدنه اقتصادی خود کاهش داده و حذف کند، در این صورت کاهش قیمت مسکن، زمین و ساخت از قالب آرزوهای دست نیافتنی در کشور خارج و به باور تبدیل شده و عملی خواهد شد.