بر اساس جزء(۲) بند «د» تبصره(۶) لایحه بودجه سال ۱۳۸۶ و به منظور کمک به تامین مسکن مردم ساکن در شهرهای زیر یک میلیون نفر جمعیت تا میانگین ۷۵مترمربع زیربنا، دستگاه‌های اجرایی که متولی ارائه خدمت به مردم هستند، اقدام‌هایی انجام خواهند داد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارتخانه‌های نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان ‌و آموزش پزشکی، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف خواهند بود با اولویت نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های تامین مسجد، مراکز فرهنگی، آب، فاضلاب، برق، گاز و تلفن، واحدهای آموزشی، بهداشتی و انتظامی واقع در این طرح‌ها، اقدام کنند. به موجب این جزء، شهرداری‌های شهرهای مشمول با همکاری شورای اسلامی شهرها مکلف هستند نسبت به اعمال ۵۰درصد تخفیف و تقسیط بدون سود، مابقی عوارض و همه دریافتی‌ها برای صدور پروانه ساخت واحدهای مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمد اقدام کنند.

این جزء، تعیین عوارض ساخت و ساز و تراکم مازاد در شهرها را به عهده وزارت کشور گذاشته است. براساس بخشی دیگر از این تبصره از شرکت‌ها و موسسه‌های غیردولتی تولید انبوه مسکن که با فناوری روز، صرفه‌جویی در مصالح، استفاده از مصالح نوین، بهینه‌سازی مصرف سوخت و با رعایت الگوی مصرف مسکن و مقررات ملی ساختمان اقدام به تولید مسکن می‌کنند، به صورت معافیت از مالیات اولین نقل و انتقال در مجموعه‌هایی که الگوی مسکن را رعایت می‌کنند و نیز ارائه تسهیلات ارزان قیمت ساخت متناسب با معکوس زیربنا حمایت خواهد شد.

در بخش دیگر از این جزء، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده(۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه می‌توانند از محل صرفه جویی در اعتبارات هزینه‌ای خود، تا ۵درصد از اعتبارات مذکور را به عنوان وجوه اداره شده برای واگذاری تسهیلات به تعاونی‌های مسکن کارکنان خود هزینه کنند تا با تایید رییس دستگاه و از طریق بانک‌ها به کارکنان فاقد مسکن سرپرست خانوار برای ساخت مسکن پرداخت شود.