قیمت مسکن کاهش می‌یابد

رییس اتحادیه املاک گفت: مطمئنا توجه و اقدامات دولت و مجلس در جهت ساماندهی بخش مسکن از سال آینده کاهش قیمت مسکن نمود پیدا خواهد کرد. مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مطمئنا پس از یک دوره جهش قیمت در بخش مسکن و آشفته شدن بازار انتظار می‌رفت هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای آرامش بازار مسکن آغاز شود. به نظر می‌رسد این اقدامات از سال آینده نتیجه داده و قیمت مسکن با کاهش مواجه شود.

وی با تاکید بر این که اقدامات دولت مثل نهایی شدن طرح جامع مسکن و توجه به ساخت و ساز در شهرهای کوچک برای بازگشت آرامش به بخش مسکن موثر خواهد بود، تاکید کرد: روند رو به رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته موجب شده تا هم‌اکنون خرید و فروش مسکن به طور کامل راکد شود و قیمت‌ها بدون هیچ تغییری نسبت به ماه‌های گذشته ثابت باقی بماند.

قلی خسروی افزود: این رکود موجب شد تا بسیاری از دارندگان واحدهای مسکونی که در ماه قبل به کمتر از قیمت کارشناسی رضایت به فروش واحدهای مسکونی خود نمی‌دادند هم‌اکنون به دلیل نبود متقاضی خرید حاضر به فروش واحد مسکونی خود به زیر قیمت شوند. رییس اتحادیه املاک تهران کنترل قیمت از سوی دولت را رد کرد و تصریح کرد: کنترل قیمت مسکن از سوی دولت در هیچ جای دنیا اعمال نمی‌شود، بنابراین برای این که متقاضیان مسکن توانایی خرید مسکن داشته باشند دولت باید بخش‌خصوصی را برای ساخت و ساز تشویق کند تا عرضه و تقاضای مسکن در ایران به تعادل برسد.

وی اظهار داشت: افزایش ساخت و ساز در تهران تنها راه متعادل کننده عرضه و تقاضای مسکن است، بنابراین تنها راه کنترل قیمت مسکن افزایش عرضه و تولید مسکن خواهد بود.

انتظار معجزه نداشته باشید

اظهارات رییس اتحادیه مشاوران املاک در مورد تاثیر سیاست‌های دولت بر کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن در حالی مطرح می‌شود که مجری طرح جامع مسکن معتقد است: برای اثرگذاری طرح جامع مسکن حداقل ۶ ماه تا یک سال وقت نیاز است، لذا نباید در کوتاه مدت از این طرح انتظار معجزه داشت. مینو رفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ یکی از اهداف طرح جامع مسکن هموار کردن نسبی نوسانات شدید تولید مسکن و دور نگه داشتن قیمت مسکن از نوسانات شدید است، بنابراین این که بتوان انتظار داشت طرح جامع مسکن سریعا و تنها در مدت کوتاهی بتواند این دو مورد یاد شده را ساماندهی کند دور از تصور و واقعیت است.

وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم برنامه زمان‌بندی شده برای طرح جامع مسکن برای بالا بردن تقاضای موثر در نظر بگیریم حداقل ۶ ماه تا یک سال و برای عرضه مسکن مناسب باید یک سال به انتظار نشست. رفیعی با بیان این که افزایش شدید قیمت مسکن نشات گرفته از این بخش است، اظهار داشت: برخی مسائل دیگر اقتصادی و حتی سیاسی موجب نوسانات شدید قیمت مسکن می‌شود. مجری طرح مسکن تصریح کرد: این که طرح جامع مسکن بتواند با سیاست‌های تدوین شده خود در کوتاه مدت و یا در بلند مدت نقایص حاکم بر بخش مسکن را کاهش دهد باید به انتظار نشست و دید، اما در کل برای این که نوسانات شدید تولید و قیمت مسکن فروکش کند نیاز به گذر زمان است.

وی خاطر نشان کرد: برای تدوین طرح جامع مسکن از کارشناسان و نقطه نظرات تمام متخصصان این امر استفاده شده است، بنابراین نمی‌توان اتهام عدم استفاده از نظر کارشناسان را برای این طرح قبول کرد. وی با بیان این که طرح جامع مسکن شامل ۹ محور اساسی و ۵۵ برنامه است، گفت: کلی‌گویی، عدم توجه به پیرامون قوانین زمین و اصول شهرسازی و آماده نبودن طرح آمایش از جمله اشکالاتی است که به این طرح گرفته می‌شود، اما اکثر این مسایل در بندهای طرح جامع، جوابی برای آنها وجود دارد و این طرح جامعیت خود را حفظ کرده است.

وی افزود: نوسان قیمت مسکن و اجاره بها در کشور بر اثر ناکفایتی بازار مسکن است، اما باید اذعان داشت که اگر قیمت مسکن بالا برود و تقاضایی وجود نداشته باشد قیمت مسکن نیز به تبع آن کاهش یا ثابت می‌ماند. رفیعی با بیان اینکه دستکاری و ارائه اطلاعات غلط از سوی برخی افراد نیز موجب گران شدن مسکن می‌شود، اظهار داشت: یکی از راه‌های کنترل قیمت مسکن از سوی دولت ارائه زمین ارزان از سوی دولت به سازندگان بخش خصوصی است، بنابراین هرگونه دستکاری و نظارت و محدودیت در قیمت مسکن و اجاره بها موجب ایجاد رانت و در نهایت افزایش کاذب قیمت و اجاره بهای مسکن می‌شود.