دنیای اقتصاد- در حالی که رییس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی از بازگشت آرامش به بازار مسکن خبر داده است، فعالان ساخت‌وساز می‌گویند بازار مسکن هنوز متلاطم است و غول بازار هنوز به خواب مجدد فرو نرفته است.

به گفته معاون سابق وزارت مسکن، عوامل متعددی موجب رکود موقت بازار شده‌اند و این رکود به معنای آرامش نیست. اظهارنظرهای مختلف در مورد بحران بازار مسکن

رییس کمیته مسکن مجلس: آرامش به بازار بازگشته است کارشناسان: رکود به معنای آرامش نیست

گروه مسکن - الهام علاقه بندان: در حالی که رییس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی از بازگشت آرامش به بازار مسکن خبر داده است، فعالان ساخت‌وساز می‌گویند بازار مسکن هنوز متلاطم است و غول بازار هنوز به خواب مجدد فرو نرفته است.

«حسن زمانی» گفته است: مجلس تمام تلاش خود را برای بازگشتن آرامش به بازار مسکن صورت خواهد داد، بنابراین پس از اینکه متقاضیان برای خرید مسکن عجله نکردند، تا حدودی آرامش به بازار مسکن بازگشته است.

زمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: هجوم افراد برای خرید مسکن موجب شد تا فروشندگان مسکن، قیمت‌ها را روز‌به‌روز افزایش دهند اما به هر حال با رکود خرید و فروش مسکن، آرامش به بازار برگشته است.رییس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت که گفته بود، حرکت انقلابی دولت باعث بازگرداندن آرامش به بازار مسکن خواهد شد، گفت: این جمله از سوی سخنگوی دولت به صورت ناقص مطرح شد. اما آن چه گفته شد، همان طرح جامع مسکن است که پیش از این اعلام شده بود. در همین حال، «حسن بیگدلی»، عضو هیات‌مدیره انبوه‌سازان مسکن در واکنش به اظهارات رییس کمیته مسکن مجلس ضمن اشاره به غیرکارشناسی بودن خبر بازگشت آرامش به بازار مسکن اظهار داشت: اظهارنظرهای غیراصولی به جز ایجاد تنش و تشنج در بازار هیچ سود دیگری به همراه ندارد.

عضو هیات‌مدیره انبوه‌سازان مسکن با اشاره به افزایش حجم بودجه عمرانی تصریح کرد: وقتی دولت بیش از ۲۰میلیارد بودجه عمرانی را تصویب و برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام به اقتصاد تزریق کرد، بروز چنین شوکی در بازار جای تعجب ندارد. وی با تاکید بر اینکه دست‌اندرکاران صنعت ساختمان متولی ۱۲۰۰گروه شغلی هستند، خاطرنشان کرد: با بروز تنش از بین رفتن امنیت سرمایه‌گذاری طبیعی به نظر می‌رسد.

بیگدلی تصریح کرد: با وارد شدن تنش به بازار، ۷۰درصد ایجاد اشتغال در کشور به خطر می‌افتد. به گفته وی هم‌اکنون عظیم‌ترین صنایع کشور از جمله صنعت سیمان با ۳۵میلیون تن تولید سالانه، صنعت فولاد با ۱۱میلیون تن تولید در سال از زیرمجموعه‌های اصلی صنعت ساختمان است. از‌این‌رو واردآمدن هر گونه تنشی به بخش مسکن موجب بحران در این بخش می‌شود.

عضو هیات‌مدیره انبوه‌سازان مسکن اظهار داشت: در بدنه دولت‌های قبلی و دولت فعلی همواره با کارشناسی غلط و مبتنی بر خودبزرگ‌بینی، بازار مسکن را به تشنج کشانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: متولیان صنعت ساختمان به جای پیشگویی‌های نادرست و غیرکارشناسی باید شرایط را برای انبوه‌سازان و بخش‌خصوصی فراهم کنند. بیگدلی تصریح کرد: نمونه یکی از تاثیرات کارشناسی نادرست و غیرکارشناسی افزایش ۸۰ تا ۴۰۰درصدی قیمت مصالح ساختمانی طی ۹ماه اخیر و افزایش ۴برابری تعرفه آب است.

وی افزود: دولتمردان و سیاست‌گذاران مسکن اگر قدم مثبتی در این بخش برنمی‌دارند، حداقل با اظهارنظرهای این چنینی بازار مسکن را متشنج نکنند.

یکی از عوامل موثر بر آرامش بازار مسکن که توسط رییس کمیته مسکن مجلس اعلام شد رکود خرید و فروش و دست نگاه داشتن مردم از معامله مسکن بود. این در حالی است که «احمد پورشیرازی»، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در واکنش به چنین خبری گفت: زمانی که همچنان قیمت‌ها در سربالایی قرار دارد نمی‌توان گفت نخریدن خانه به معنای آرامش است بلکه این امر معنایی جز رکود ندارد.

وی تصریح کرد: قیمت مسکن به دنبال هیجانی که دست‌اندرکاران مسکن در بازار ایجاد کردند، ناگهان افزایش یافت. پورشیرازی با اشاره به رکود خرید و فروش اظهار داشت: سکون قیمت مسکن نمی‌تواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند چرا که در شرایط رکودی نه مستاجران صاحب‌خانه می‌شوند و نه متقاضیان می‌توانند خانه مطلوب خود را خریداری کنند.

به گفته وی، اعلام چنین شعارهایی به معنای پرداختن به فرعیات و غافل شدن از اصل موضوع است.پورشیرازی تصریح کرد: در شرایطی که جامعه در اقتصاد سالم قرار داشته باشد نیازی به کنترل قیمت‌ها وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی اظهار داشت: در شرایط کنونی بازار، دولت و تصمیم‌سازان، بیشتر از مردم در حل بحران مسکن متحیر مانده‌اند.

در همین خصوص پیروز حناچی، معاون سابق وزارت مسکن در واکنش به خبر بازگشت آرامش به بازار مسکن اظهار داشت: عوامل متعددی از جمله تحریم و سیاست‌های اعمال شده در بخش موجب رکود بازار شده‌اند و این رکود به معنای آرامش نیست.حناچی تصریح کرد: رکود معاملات و خرید و فروش مسکن موجب آثار منفی بر تولید و ساخت‌وساز می‌شود. معاون وزیرسابق مسکن با تاکید بر اینکه گردش چرخ اقتصاد با رونق بازار ممکن می‌شود، اظهار داشت: شرایط فعلی فقط موجب مختل شدن شهرسازی می‌شود.