در طرح پیشنهادی مجلس، برای جلوگیری از بورس‌بازی در این بازار پیش‌بینی شده است که از معاملات و خرید و فروش‌های سفته‌بازانه مالیات مضاعف اخذ شود.

به گفته نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون توانسته است موافقت وزارت مسکن را برای طرح جدید مجلس برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن جلب کند.در طرح مجلس که ظاهرا تا سه هفته دیگر نهایی خواهد شد، شش تکلیف جدید برای دولت با هدف افزایش عرضه مسکن، کنترل سفته بازی و خرید و فروش‌های کاذب و نیز کنترل قیمت مصالح تعیین شده است. سید بهلول حسینی با اشاره به رشد ۳۰درصدی قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته و کاهش قدرت خرید متقاضیان ابراز نگرانی کرده است که اگر تدابیر جدی از سوی نهادهای مسوول و ذیربط برای رفع این مشکل اتخاذ نشود، ممکن است در ماه‌های آینده نیز افزایش قیمت‌ها تداوم یابد.

مهمترین محور این طرح برای زمینه‌سازی افزایش عرضه مسکن عبارت از تکلیف دولت برای تخریب بافت‌های فرسوده و صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی است که چند سالی است به دلیل سردرگمی‌های موجود، این امکان تقریبا منتفی شده است. همچنین در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت مکلف می‌شود مراکز صنعتی و پادگان‌ها را به خارج از شهر منتقل کند تا امکان افزایش عرضه مسکن با ساخت‌و‌ساز در اراضی آزادشده، فراهم شود.

همچنین در طرح پیشنهادی مجلس، برای جلوگیری از خرید و فروش کاذب مسکن و بورس‌بازی در این بازار که اخیرا به دلیل رشد مداوم قیمت‌ها رواج بیشتری یافته است، پیش‌بینی شده است که از معاملات و خرید و فروش‌های سفته‌بازانه مالیات مضاعف اخذ شود.

اخـــذ مالیــات از واحدهای خالی از سکنه در کلان‌شهرها به ویژه تهران و نیز موظف کردن دولت به کنترل افزایش قیمت و تولید عرضه مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آهن‌آلات و ارائه تسهیلات بانکی ویژه با سود کم‌بهره به شهرهای کوچک و روستاها از دیگر محورهای مهم این طرح است. نایب رییس و مخبر کمیسیون عمران مجلس خبر دادند

موافقت دولت با طرح ویژه مجلس برای کنترل بازار مسکن

مجلس و دولت برای مهار قیمت مسکن در حال تنظیم طرح‌های ویژه‌ای هستند

دنیای‌اقتصاد- نایب رییس و مخبر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ورود رسمی مجلس هفتم به پروژه مهار افزایش قیمت مسکن خبر دادند.

به گفته آنها، نمایندگان مجلس، در حال تدوین طرح ویژه‌ای هستند که دولت را ملزم می‌کند از افزایش بی‌رویه قیمت زمین و مسکن در کلان‌شهرها جلوگیری کند. آن گونه که نمایندگان مردم خبر داده‌اند، وزیر مسکن و شهرسازی با طرح کنترل قیمت مسکن موافقت کرده است. نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزیر مسکن و شهرسازی با طرح کنترل قیمت مسکن موافقت کرده، گفت: طرح ملزم کردن دولت به کنترل قیمت مسکن بار مالی چندانی نخواهد داشت.

سید بهلول حسینی، نماینده مردم میانه افزود: طرح ملزم کردن دولت به کنترل قیمت مسکن در حال تدوین بوده و تا سه هفته دیگر نهایی می‌شود، بنابراین برای اینکه این طرح کارشناسی‌تر شود در حال تبادل راهکار و نشست با کارشناسان مسکن هستیم و تاکنون نیز وزیر مسکن و شهرسازی با کلیات این طرح موافقت کرده است.

به گزارش «فارس» وی در پاسخ به اینکه این طرح، برای دولت بار مالی نخواهد داشت، تاکید کرد: این طرح که با سرفصل‌های تخریب بافت‌های فرسوده و صدور مجوز برای بلند مرتبه‌سازی، انتقال مراکز صنعتی و پادگان‌ها به خارج از شهر تهران و اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه در کلانشهرها به ویژه تهران انجام خواهد شد، به دلیل حضور بخش‌خصوصی، بار مالی مستقیمی برای دولت ندارد. وی ادامه داد: اخذ مالیات مضاعف از معاملات و خرید و فروش‌های کاذب مسکن در راستای سدکردن بورس بازی، موظف کردن دولت به کنترل افزایش قیمت و تولید و عرضه مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آهن‌آلات و ارائه تسهیلات بانکی ویژه با سود کم‌بهره به شهرهای کوچک و روستاها از دیگر محورهای مهم این طرح است. حسینی با اشاره به رشد ۳۰درصدی قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن گفت: در صورتی که تدابیر جدی از سوی نهادهای مسوول و ذی‌ربط برای رفع این مشکل اتخاذ نشود، ممکن است در ماه‌های آینده قیمت مسکن باز هم افزایش یابد.

دولت نباید تقاضای مسکن را تحریک می‌کرد مخبر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم از نهایی شدن طرح ویژه نمایندگان، برای کنترل بازار مسکن و سامان‌دهی ساخت و ساز، ظرف چند هفته آینده خبر داد و گفت: نمایندگان در حال تهیه پیش‌نویس اولیه طرح هستند، اما برای آنکه وضعیت این بازار هر چه زودتر بهبود یابد، پیش‌بینی می‌کنیم، طرح نهایی، ظرف سه ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.

«ولی آذروش» گفت: نمایندگان مجلس، در مورد نوسان قیمت در بازار مسکن، چند جلسه مهم با مسوولان دولتی داشته‌اند. ضمن اینکه تیم ویژه‌ای از سوی رییس‌جمهوری برای بررسی دلایل افزایش قیمت‌ها تشکیل شده است.مخبر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: آقای احمدی‌نژاد به دنبال ادامه روند افزایش بها و اجاره بهای مسکن، ستادی با حضور چند وزیر، برای متعادل کردن بازار مسکن تشکیل داد اما ظاهرا با وجود برگزاری چند جلسه در دولت، هنوز نتیجه بررسی‌ها مشخص نشده است.

«ولی آذرروش» افزود: نمایندگان مجلس در طول چند ماه گذشته بارها اعلام کرده‌اند که به صورت جدی پی‌گیر حل مشکل بازار مسکن هستند. به همین دلیل طرح ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.مخبر کمیسیون عمران مجلس گفت: نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که برای حل مشکل اساسی مسکن، تنها راهکار منطقی، تدوین طرحی منسجم از سوی مجلس است، طرحی که براساس آن، ضمن حل معضل قیمت‌ها، به استانداردهای ساخت و ساز هم توجه کند.

وی در مورد راه‌حل پیش‌بینی شده در طرح نمایندگان گفت: راهکارهایی همچون، عرضه زمین با نرخ مناسب به سازندگان انبوه مسکن، ارائه تسهیلات کافی برای تولید مسکن، جذب مشارکت بخش‌خصوصی در کنار حمایت لازم از انبوه‌سازان می‌تواند تولید مسکن را افزایش دهد، در نتیجه باید شاهد تعادل میان عرضه و تقاضا باشیم.

مخبر کمیسیون عمران مجلس در مورد اجرای طرح جامع مسکن گفت: در طرح جامع مسکن اجرای اهداف ماده ۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر حل مشکل مسکن مردم و خانه‌دار شدن اقشار نیازمند جامعه مدنظر قرار گرفته است اما به این دلیل که در این طرح، به مساله مسکن به شکل کلی توجه شده و جزئیات آن مورد توجه قرار نگرفته است، باید طرح‌ها و آیین‌نامه‌هایی برای مشخص شدن نحوه اجرای آن تهیه شود.

وی افزود: اجرایی شدن اهداف برنامه چهارم توسعه در بخش مسکن، نیازمند برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری است که به جزئیات اجرا، توجه بیشتری داشته باشد در عین حال ارائه طرح‌های کارساز برای حل مشکل مسکن در هر شرایطی می‌تواند زمینه‌ساز خانه‌دار شدن مردم باشد.

«آذروش» در مورد پیش‌بینی بازار مسکن تا پایان امسال گفت: دولت نباید با ارائه تسهیلات به مردم، تقاضای مسکن را تشدید می‌کرد. در صورتی که اگر این تسهیلات به انبوه‌سازان اعطا می‌شد، شاید امروز شاهد افزایش نگران‌کننده قیمت‌ها نبودیم.

وی افزود: به دنبال جو روانی به وجود آ‌مده در زمینه افزایش بهای مسکن در کنار اعطای تسهیلات خرید مسکن به مردم به جای پرداخت این قبیل تسهیلات به سازندگان و انبوه‌سازان مسکن در کنار سیاست‌های نادرست دولت در این بخش، شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی بها و اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران هستیم که کاملا غیر منطقی است. وی گفت: به نظر می‌رسد دوره رکود بازار مسکن هم‌اکنون در حال اتمام است و با افزایش عرضه مسکن، طبق قانون برنامه چهارم توسعه، شاهد فعال شدن این بازار خواهیم بود.