برای مسکن باید برنامه 200 ساله نوشت نه چهار ساله

‌زمانی وام مسکن پرداختی از سوی دولت می‌تواند در خانه دار شدن افراد موثر باشد که دولت ۷۰ تا ۸۰‌درصد قیمت یک خانه را به صورت وام به متقاضی پرداخت کند. رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به این که رکود بازار مسکن تا پایان سال ادامه خواهد داشت، افزود:‌ هرچند که ممکن است از هم‌اکنون تا پایان اسفندماه به دلیل خرید و فروش فصلی تا حدی بازار تکان بخورد، اما این به معنای رونق بازار مسکن نبوده و بازارهمچنان در رکود خواهد بود.

مصطفی قلی خسروی، ‌افزایش ساخت‌وسازها را یکی ازعوامل اصلی خروج بازار مسکن از رکود دانست و گفت: ‌این درحالی است که هم اکنون و به دلیل افزایش تقاضا از یکسو و کاهش ساخت‌وسازها از سوی دیگر،‌ بازار مسکن با رکود طولانی مدتی مواجه شده است.

وی با تاکید براین که در صورت ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا، قیمت‌ مسکن نیز کاهش می‌یابد،‌ تصریح کرد:‌ در صورت افزایش ساخت وسازها بیش از نیاز اعلام شده (یک‌میلیون واحد مسکونی)‌ و در نتیجه افزایش عرضه و به تبع آن کاهش تقاضا، پس از مدتی قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

خسروی، ‌نوسازی و بهسازی بافت فرسوده موجود در تهران را یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای افزایش تولید مسکن و در نتیجه خروج بازار از رکود فعلی ‌اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود بافت فرسوده شهری از میدان بهارستان به پایین و درصورت برنامه‌ریزی صحیح دولت می‌توان با بازسازی و بهسازی این بافت‌ها تهران جدیدی را در این مناطق ساخت.

وی تصریح کرد:‌ همچنین ‌دولت باید درراستای افزایش ساخت‌وسازها به سازندگان اجازه دهد که درمناطقی که تراکم بالایی دارند، ساخت‌وساز کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، ‌خواستار برنامه‌ریزی بلند مدت دولت و مسوولان برای بخش مسکن شد وافزود: ‌باید برای ساماندهی بخش مسکن یک برنامه‌ریزی ۲۰۰ ساله تهیه کرد نه برنامه‌های چهار و پنج ساله.

خسروی، با اشاره به این که براساس آمار وزارت مسکن، ۳۰۰‌هزار خانه خالی در تهران وجود دارد،‌ تاکید کرد: ‌باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که تمامی واحدهای ساخته شده مورد استفاده قرار گیرد وهیچ واحد مسکونی خالی نماند، زیرا بسیاری منتظرند که از این موقعیت‌ها برای افزایش قیمت‌ها استفاده کنند.

به گفته وی، پرداخت وام‌هایی همچون ۱۰‌میلیون تومانی ممکن است در شهرهای کوچک بتواند مردم را صاحب خانه کند، اما در شهرهای بزرگ، وام مسکن پرداختی از سوی دولت زمانی می‌تواند در خانه‌دار شدن افراد موثر باشد که دولت ۷۰ تا ۸۰‌درصد قیمت یک خانه را به صورت وام به متقاضی پرداخت کند.

خسروی، با اعتراض به نحوه پرداخت وام‌های مسکن، ‌افزود:‌ متاسفانه هم اکنون برخی وام‌های مسکن براساس سرمایه‌گذاری افراد در بانک‌ها و به امتیازدهنده پرداخت می‌شود که خود این امر باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود.

وی تصریح کرد: ‌این در حالی است که باید وام‌های مسکن به استفاده‌کنندگان پرداخت شود به گونه ای که فردی که قصد ساخت‌وساز دارد به راحتی و با مراجعه به بانک‌ها بتواند وام مورد نیاز خود را دریافت کند.