براساس آیین‌نامه اخیر دولت، با همکاری و مشارکت وزارت تعاون، زمین‌‏های آماده‌‏سازی شده در شهرهای زیر ۱۵۰هزار نفر به متقاضیان و افراد فاقد مسکن واگذار می‌‏شود. محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی، در جلسه شورای حفظ حقوق بین‌الملل در اراضی و منابع طبیعی استان تهران در رابطه با مقابله با پدیده زمین‌خواری، گفت: هم اکنون مقابله با پدیده زمین‌خواری و حفظ حقوق بیت‌المال از سوی دولت به اراده‌‏ای عمومی تبدیل شده، به طوری که طی دو سال اخیر با برگزاری جلساتی نزد رییس قوه قضائیه با حضور دستگاه‌‏های اجرایی تصمیمات موثری در این رابطه اخذ شده است. وی، با بیان آن که شعب خاص رسیدگی به زمین‌خواری با چهار قاضی به این امر پرداخته‌‏اند، افزود: درصددیم تا جلسات حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی در کلیه استان‌‏های کشور برگزار شود تا بدین طریق با تبادل گزارش‌ها این موضوع در سطح کشور دنبال شود.

سعیدی‌کیا، با اشاره به بازپس‌‏گیری زمین‌‏های بیت‌المال در شهر جدید پردیس طی دو هفته گذشته، افزود: این زمین‌‏ها از سوی قوه قضائیه در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی گذاشته شده که از این زمین‌‏ها محافظت خواهد شد. وی افزود: براساس آیین‌نامه اخیر دولت، در شهرهای زیر ۱۵۰‌هزار نفر جمعیت با همکاری و مشارکت وزارت تعاون، زمین‌‏های آماده‌‏سازی شده در اختیار افراد قرار می‌‏گیرد.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: وزارت تعاون با مشارکت افرادی که فاقد مسکن هستند و از امکانات خانه‌‏دار شدن نیز تاکنون بی بهره بوده‌اند در شهرهای زیر ۱۵۰هزار نفر جمعیت تشکیل تعاونی می‌‏دهد و پس از آن زمین‌‏های آماده‌‏سازی شده وزارت مسکن و شهرسازی در اختیار این تعاونی‌‏ها برای واگذاری قرار می‌گیرد.

وی، با بیان آن که یک‌سازنده با صلاحیت در امر واگذاری زمین‌‏های آماده‌‏سازی شده به تعاونی‌‏ها حضور‌دارد، افزود: بنابراین دولت با پرداخت ۸۰‌درصد قیمت ساخت و‌ساز به صورت وام به تعاونی‌‏ها به مسکن‌دار شدن مردم کمک می‌‏کند، ضمن آن که اقساط آن ۱۵ ساله و به صورت پلکانی کسر می‌‏شود. وی، با اشاره به پرداخت یارانه تسهیلات بانکی از سوی دولت در جهت مسکن‌دار شدن مردم، گفت: از آنجا که سیاست دولت ارائه امکانات به اقشار محروم‌‏تر است، لذا براساس قانون کار، مشمولانی که حقوق آنان پایین‌‏تر از ۲ برابر این قانون باشد دولت در ابتدا امکانات را به این افراد می‌‏پردازد، به طوری که در حال حاضر به افرادی که به صورت انفرادی درخواست زمین‌دارند به آنها زمین واگذار نمی‌‏شود. وزیر مسکن و شهرسازی با بیان آنکه براساس سیاست اولیه که همه باید خانه‌دار شوند به مجموعه‌ها زمین واگذار می‌شود و نه به افراد، افزود: به صورت نقدی ۲۰‌درصد قیمت زمین از تعاونی‌ها و ۸۰‌درصد مابقی در اقساط ۵ ساله در راستای کمک به ساخت‌و‌ساز مسکن اخذ می‌شود.

سعیدی‌کیا،‌‏ درخصوص برخورد با انبوه‌سازان غیر مجاز، عنوان کرد: کسانی می‌‏توانند انبوه‌‏سازی کنند که‌ دارای یک پرونده انبوه‌سازی باشند، ضمن آن که کار آنان باید مورد تایید‌سازمان مسکن و شهرسازی هر استانی قرار گیرد. وزیر مسکن و شهرسازی، با بیان مطلب فوق، افزود: با همکاری قوه قضائیه قانونی برای چگونگی مساله پیش فروش در حال بررسی و تنظیم است.

همچنین در این جلسه سردار محمدرضا علیپور، رییس پلیس امنیت تهران گفت:‌ از ۵۰میلیون و ۷۶هزار و ۳۵ متر اراضی تصرف شده توسط زمین‌خواران تنها ۱۵میلیون و ۵۹۷هزار مترمربع از این اراضی به ارزش ریالی ۴۶۵میلیارد تومان به بیت‌المال برگشته است. در عین حال ۲۷ نفر از متصرفان زندانی و ۳۲۰ نفر احضار شده‌اند تا خودشان اقدام به برگرداندن اراضی کنند.

همچنین دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: برخی مسوولان دولتی با ارائه خدمات به زمین‌خواران، زمینه فریب مردم در اعتماد به زمین‌خواران را فراهم می‌کنند که مطابق دستور رییس قوه‌قضاییه با این‌گونه افراد به شدت برخورد خواهد شد.

سعید مرتضوی افزود: در بعضی از پرونده‌هایی که در زمینه زمین‌خواری بررسی شده به این نتیجه رسیدیم که افرادی با صحنه‌سازی و تبانی با برخی از ماموران دولتی، مدیران و کارشناسان ادارات مختلف نسبت به تصرف و تفکیک اراضی اقدام کرده‌اند که این تخلفات حتی در زمینه ارائه خدمات مختلف به اراضی تصرف شده از سوی زمین‌خواران بوده است. وی اظهار داشت: رییس قوه‌قضائیه درخصوص ریشه‌یابی و برخورد با این‌گونه افراد و معرفی آنها به دستگاه قضایی تاکید دارند و بنابراین قوه‌قضائیه در جهت برخورد با این‌گونه افراد که در ادارات دولتی مشغول فعالیت هستند کوتاهی نخواهد کرد. وی گفت: مطابق مصوبه شورای امنیت از این پس علیه مسوولان هریک از ادارات دولتی که به زمین‌خواران خدمات بدهند، اعلام جرم خواهد شد.