طراحی‌های غیر کارشناسانه ساختمان‌ها و پایتختی زشت

گروه مسکن- وقتی به یک ساختمان با انگیزه خرید پای می‌گذاریم، استحکام آن بنا مهم‌ترین ملاک برای معامله آن است. این نگاه سنتی معماران و سازندگان بنا را وادار ساخته تا بخش عمده‌ای از توان و استعداد خود در ساختمان‌سازی را برای ایجاد پی و شالوده‌ای آهنین صرف کنند. سرمایه‌گذاران نیز حاضرند پول بیشتری برای زیربنای ساختمان صرف کنند. اما در میان گروهی از مهندسان معمار و آرشیتکت‌ها که «موج نو» ساختمان‌سازی لقب گرفته‌اند، اعتقادات دیگری دارند.

این گروه معتقدند که از همان ابتدای بنای یک سازه باید به فکر طراحی و نمای ساختمان بود و طراحی نمای داخلی و خارجی در فروش ساختمان‌ها بسیار تاثیرگذار است. البته آنها هرگز مخالف توجه به زیربنای اصلی ساختمان‌ها و مقاوم‌سازی سازه‌ها نیستند، ولی خواستار عنایت دست‌اندرکاران بنای سازه‌ها به بحث طراحی‌ نمای داخلی یا همان دیزاین برای ایجاد یک شهر زیبا و جذاب هستند. به عقیده موج نویی‌های ساختمان‌سازی، به جای طی ۴ یا ۵ مرحله و مذاکره با معمار، کارفرما، مهندس مجری، ناظر و سرمایه‌گذار برای طراحی می‌توان در یک حرکت واحد و با هزینه‌ای مشخص با مشاوره آرشیتکت‌ها به یک طراحی ساختمانی مناسب دست یافت، به این صورت، فقط با یک بودجه واحد، یک بار به جای چند بار و در یک مرحله برای طراحی ساختمان هزینه‌ می‌شود و یک گروه (آرشیتکت‌ها) هم نمای داخلی سازه را طراحی و هم می‌توانند اجرا کنند.

روشینا بهنوش رییس هیات مدیره استودیوی طراحی «دوبوآ» در حاشیه نمایشگاه طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان در این‌باره می‌گوید: امروزه شاهد اجراهای متفاوتی از سوی سازندگان بنا هستیم و این اجرا بدون توجه به طراحی نماها و تمرکز فعالیت برای اصل فنداسیون، موجب شده تا عنوان یکی از زشت‌ترین پایتخت‌های دنیا را بتوانیم کسب کنیم.

به گفته وی، خیلی از افراد کار آرشیتکت‌ها و دیزاینرها را با دکوراسیون داخلی منزل اشتباه می‌گیرند، در حالی که کار ما فاز دوم ساختمان‌سازی یا (Finisheing Deiatile) داخل خانه است. ما معتقدیم که برای رسیدن به یک دکوراسیون داخلی خوب باید فاصله خاصی طی شود و از زمان معماری اولیه باید به فکر دیزاین داخلی ساختمان‌ها بود.

این مهندس معمار ادامه می‌دهد: برای رسیدن به یک بنای جذاب باید در ابتدای کار احداث بنای یک سازه با دقت فراوان نسبت به نحوه کف‌سازی، لی آت سقف، دیواره‌ها و ... توجه کرد و بودجه این بخش مهم، از احداث یک سازه را تعیین کرد. از این طریق دیگر سرمایه‌گذار در پایان کار گرفتار کمبود نقدینگی نمی‌شود و با هزینه مشخص و کنترل شده می‌تواند ساختمان مطلوب مردم را ساخته و با یک دیزاین و نمای داخلی مناسب به سرعت به فروش برساند. مهندس بهنوش با توانا توصیف کردن آرشیتکت‌های ایرانی می‌گوید: مهندسان آرشیتکت‌ ایرانی قادرند با ارائه یک الگوی مناسب و ریزبینانه با هزینه‌ای مناسب، طرحی زیبا و جذاب را برای سازه‌ها ترسیم نمایند.

وی توجه به صنعت دیزاین را در امر ساختمان‌سازی بسیار مهم دانست و خاطرنشان می‌کند: رونق دیزاین در بحث ساختمان‌سازی، می‌تواند گردش مالی مناسبی را ایجاد کند و در کنار زیباکردن محیط‌ها، در اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار باشد. وی به هزینه بهره‌مندی از دیزاین‌های متفاوت در ساختمان‌ها اشاره کرده و می‌گوید: برخی تصور می‌کنند، دیزاین در سازه‌ها هزینه‌های بسیار بالایی دارد و به صرفه نیست، در حالی که ایجاد یک دیزاین مناسب در سازه‌ها هزینه‌های متفاوتی دارد. گاهی با صرف چندصدهزار تومان می‌توان از یک دیزاین مناسب در یک آپارتمان کوچک بهره‌مند شد. رییس هیات‌مدیره استودیوی طراحی «دوبوآ» دخالت افراد غیرکارشناس در صنعت دیزاین را در عدم ایجاد فرهنگ استفاده از این صنعت بسیار تاثیرگذار عنوان کرده و می‌افزاید: در شغل ما ضرب‌المثلی رایج شده که اگر دستیار دندانپزشکی، صدسال در کنار یک دندانپزشک کار کند، هرگز به خود اجازه دایرکردن مطلب، بدون داشتن مدرک دندانپزشکی را نمی‌دهد، اما در شغل ما هر کس پس از گذراندن یک دوره سه ماه، خود را خبره این کار می‌داند.

متاسفانه این دخالت‌های غیر کارشناسانه موجب شده که پیشینه دیزاینرهای حرفه‌ای نیز با تاثیر سوء این جریان مواجه شود.

وی اضافه می‌کند: منظور من این نیست که طراحان و دیزاینرها به طور حتم باید تحصیلات آکادمیک داشته باشد، ولی سال‌ها تجربه موفق و داشتن تکنیک بسیار ضروری است و همان‌طور که در معماری اسلامی ما دیده می‌شود، اشخاصی در تاریخ بوده‌اند و هستند که بدون داشتن تحصیلات آکادمیک، براساس تجربه همان گران‌بهایی که داشته‌اند، آثار بسیار ماندگار و زیبایی را بر جای گذاشته‌اند.

از نظر وی، سپردن کار طراحی ساختمان‌ها به آرشیتکت‌ها و دیزاینرها موجب می‌شود که هزینه‌های مربوطه به فضاسازی سازه‌ها کاهش یابد، چرا که دیگر بابت این فضاسازی‌ها نیازی به پرداخت پول به معماران، مهندسان مجری، مهندسان ناظر و دکوراسیونر‌ها نیست و آرشیتکت‌ها به تنهایی وظایف مربوط به دیزاین ساختمان‌ها را انجام خواهند داد. این مستلزم این مهم است که کارفرما طرح ما را قبول کند، مجری طرح‌های ما را درک کرده و بتواند اجرا کند و سرمایه‌گذار نیز بودجه لازم را فراهم کند.

وی درباره برگزاری نمایشگاه دکوراسیون و دیزاین داخلی در اقدسیه تهران گفت: این نمایشگاه در دو روز پایانی هفته گذشته، با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه دیزاین و معرفی برخی از تولیدات مهندسان استودیوی طراحی «دوبوآ» برگزار شد. البته فرهنگ‌سازی برای ما بسیار مهم‌تر است، چرا که ما آنقدر هم ظرفیت پاسخگویی به نیاز‌های مردم را نداریم و در حال حاضر بیش از ۳۰۰قرارداد برای پروژه‌های مختلف در دست اجرا داریم. به گفته وی، این نمایشگاه، پانزدهمین دوره خود را می‌گذارند و در کشور‌های مختلف نیز برگزار شده و با استقبال فراوانی هم مواجه شده است.

وی می‌افزاید: تولیدات این شرکت داخلی بوده و در مواقعی که مواداولیه تولیدات در کشور وجود نداشته باشد، براساس نیاز مشتریان، تولیدات از کشور‌های ایتالیا، ترکیه و اسپانیا وارد می‌شود.

او مهم‌ترین هدف برپایی این نمایشگاه را ایجاد یک میراث فرهنگی جاودان در خانه‌های مردم عنوان کرد. نمایشگاه دکوراسیون داخلی و دیزاین ساختمانی استودیوی طراحی دوبوآ در دو روز پایانی هفته گذشته برپا شد و نمایشگاه دائمی این گروه در اقدسیه تهران خیابان فیروزبخش، پلاک ۷ برپا است.