گروه مسکن- دولت با پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی نه تنها به هدف خانه‌دارکردن مردم پاسخ نداد، بلکه بازار دلالی را تقویت کرد. احمدرضا سرحدی، عضو هیات‌مدیره تعاونی مسکن اعطای نظام مهندسی ساختمان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان مطلب فوق افزود: پرداخت وام‌های مسکن از جمله وام‌های ۱۸میلیونی جز ضرر برای متقاضیان واقعی مسکن و منفعت‌طلبی‌ عده‌ای تاثیر دیگری به همراه ندارد.

سرحدی با اشاره به طولانی بودن دوران انتظار سپرده‌گذاری برای دریافت وام اظهار داشت: بخش عظیمی از منفعت وام در بازار با توجه به تورم‌زا بودن آن از بین رفته و به جو روانی افزایش قیمت دامن زده می‌شود.

عضو هیات‌مدیره تعاونی مسکن اعطای نظام مهندسی ساختمان با مثبت ارزیابی کردن قطع شدن وام‌های مسکن افزود: تعداد پرداخت وام‌های مسکن محدود و متناسب با میزان متقاضیان نبود. وی گفت: میزان پرداخت وام مسکن فقط ۱۰درصد متقاضیان را پوشش می‌داد در عین حال بخش عمده‌ای از وام‌ها بعد از ورود به بازار به علت قیمت‌های بالای مسکن قابلیت استفاده را نداشت.

سرحدی اظهار داشت: وام‌هایی که روانه بازار دلالی شدند در بخش‌هایی غیر از خرید و فروش مسکن به کار رفتند.

عضو هیات‌مدیره سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این که دولت با دو هدف برای پرداخت وام‌های مسکن برنامه‌ریزی کرده، خاطرنشان کرد: کمک به متقاضیان واقعی مسکن برای خرید خانه و رونق ساخت و ساز، دو هدف دولت از پرداخت وام‌های مسکن بود.

وی افزود: با بررسی نتایج پرداخت وام‌های مسکن مشخص می‌شود که دولت در هدف اول خود مبنی بر تامین نیاز متقاضیان برای صاحبخانه شدن نایل نشد. عضو هیات‌مدیره تعاونی مسکن اعطای نظام مهندسی ساختمان افزود: با توجه به زمان طولانی از سپرده‌گذاری تا دریافت وام، متقاضی بعد از دریافت وام فروش امتیاز را بهترین راهکار کسب سود و عدم زیان‌دهی می‌داند و این امر منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود.

سرحدی با بیان این که دولت در رسیدن به هدف دوم مبنی بر رونق ساخت و ساز تا حدی موفق بود، اظهار داشت: با توجه به تبلیغاتی بودن پرداخت وام‌های مسکن، جو روانی ایجاد شده قیمت‌های کاذب ۱۰ تا ۳۰درصد افزایش و رونق کوتاه مدتی در بخش ساخت و ساز به وجود آمد.

عضو سابق هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: رونقی که در کوتاه مدت بازار ساخت و ساز با آن مواجه و منجر به افزایش پروانه ساخت شد، بعد از مدتی در رکود فرو رفت.به گفته وی، استقبال از ساخت و ساز در نیمه اول سال با رکود مواجه شد.

سرحدی با تاکید بر اینکه وام‌های مسکن در بخش پاسخ به نیاز متقاضیان تاثیر منفی داشت، گفت: بخش ساخت و ساز با پرداخت وام، رونق کوتاه مدت گرفت.عضو هیات‌مدیره تعاونی مسکن اعطای سازمان نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر راهکارهای تامین نیاز متقاضیان مسکن برای صاحبخانه شدن، اظهار داشت: در صورتی پرداخت وام می‌تواند تاثیر مثبتی در راستای خانه‌دار شدن مردم محسوب شود که بخش اعظمی از قیمت مسکن را پوشش دهد. وی با تاکید بر اینکه میزان وام باید ۶۰ تا ۷۰درصد قیمت مسکن را پوشش دهد، تصریح کرد: از سویی دیگر میزان بازپرداخت وام باید به صورتی باشد که کمتر از ۳۰درصد درآمد خانوار به آن اختصاص یابد.

عضو سابق هیات‌مدیره در سازمان نظام مهندسی ساختمان، افزود: در صورتی که میزان بازپرداخت وام بیشتر از ۳۰ درصد درآمد خانوار را به خود اختصاص دهد، نمی‌تواند گام مثبتی در راستای خانه‌دار شدن محسوب شود.

سرحدی با اشاره به وجود خانه‌های خالی در شهرهای بزرگ اظهار داشت: دولت باید با به کارگیری مکانیزم‌های تشویقی فروشندگان خانه را نسبت به خانه دار کردن افراد بی خانه تشویق کند. عضو هیات‌مدیره تعاونی مسکن اعضای نظام مهندسی ساختمان افزود: دولت باید در مواجهه با اقشار متوسط به بالا به جز نظارت بر اجرای مقررات ساختمان در هیچ مساله دیگری شامل خرید و فروش دخالت نکند. این در حالی است که در مواجهه با اقشار نیازمند، دولت طبق قانون اساسی تکلیف حکومتی برای رفع حداقل نیاز مسکن این اقشار دارد.

به گفته وی، دولت طبق قانون باید با اولویت‌بندی، مسکن رایگان در اختیار افراد نیازمند و کارگران قرار دهد.

سرحدی اظهار داشت: بدون آمایش سرزمین نمی‌توانیم در یک نقطه خاص برای آحاد مردم امکانات مسکونی ایجاد کنیم.

عضو هیات‌مدیره تعاونی مسکن اعضای نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه دولت توان ساخت ۳ تا ۴ میلیون واحد مسکونی را در تهران ندارد، اظهار داشت: دولت باید منابع را در سطح ملی و طبیعی توزیع کند به طوری که به نیاز تمام اقشار پاسخ دهد.

سرحدی با بیان اینکه وزیر سابق مسکن توجه خاصی به اجرای برنامه‌های مسکن نداشت، گفت: طی یک سال اخیر هم متاسفانه شاهد تحول اساسی نیستیم و آنچه که روی داده ادامه سیاست‌های شکست‌خورده قبلی است.